2010-08-18, 19:20
Medlem
pezrulezhaakons avatar
FSMW

I de allra flesta fall är det onödigt att fuska. Du kommer inte undan fysikens lagar vid fusk. Du kan inte arbeta effektivare med en tänkt muskel om nån annan hjälper till. Det är helt omöjligt!
Men är det fel att fuska? Nä, inte alls, bara man vet varför, och det är inte till fördel för den tänkta muskeln som ska tränas.
Att "fuska" koncentriskt för att lägga mer betoning och fokus på den excentriska fasen är en annan sak, men det vet du liksom jag att det till största delen inte händer i gymmet.

Bra tänk, fel utfört, så att säga..
Citera
2010-08-18, 20:08
Medlem
RobbanColemans avatar
Pullover med hantel

Nu har turen kommit till denna höjdare för ryggen.
Citera
2010-08-18, 21:38
Medlem
Endel övningar är mer lämpade för fusk än andra.Mina armar växte som gräs när jag körde fuskcurls t.ex.Armarna är iofs väldigt lätta att "träffa".Varför tror ni att proffsen tränar "ostikt"?Det beror helt enkelt på att stora vkter bygger och de har tränat i såpass lång tid att de har utvecklat ett utförande som tillåter lite fusk men endå kontakt med musklerna
Citera
2010-08-18, 21:40
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Endel övningar är mer lämpade för fusk än andra.Mina armar växte som gräs när jag körde fuskcurls t.ex.Armarna är iofs väldigt lätta att "träffa".Varför tror ni att proffsen tränar "ostikt"?Det beror helt enkelt på att stora vkter bygger och de har tränat i såpass lång tid att de har utvecklat ett utförande som tillåter lite fusk men endå kontakt med musklerna
De fuskar för att köra excentrisk träning. Det gäller att orka hålla emot vikten på vägen ner också med full kontraktion. Inte så att de står å discosvingar precis. Men som pez säger så är det inte riktigt detta som sker på gemene mans gym.

Alla proffs kör inte ostrikt.
Citera
2010-08-18, 21:49
Medlem
Det ser inte direkt ut som att Coleman tänker alltför mycket på den excentriska fasen då han kör stångrodd eller latsdrag.Nej alla fuskar inte men en mycket stor del.Jag menar inte att man skall fuska i knäböj,marklyft och bänkpress men i olika roddar,latsdrag,curls, militärpress kan man ibland utnyttja kroppen lite och lägga på 5 kg extra, för att komma förbi platåer och bli mer viktvan
Citera
2010-08-18, 22:28
Medlem
Har idag testat detta koncept under mitt bröstpass. Försökte köra med extrem, nästan överdriven TUT. Det blev lite mindre vikt och några fler reps/set än normalt. Dock blev antalet totala reps ungefär detsamma.

En sak är ju säker. Pumpen kommer ju bra mycket tidigare och känns kraftigare. Om detta är en indikation på att träningen är bra är en annan fråga.

Hur som är det alltid kul o prova något nytt i träningen. Återstår att se om man kastat bort många års träning när det är detta man skulle sysslat med eller........
Citera
2010-08-18, 22:44
Medlem
Citat:
Det ser inte direkt ut som att Coleman tänker alltför mycket på den excentriska fasen då han kör stångrodd eller latsdrag.Nej alla fuskar inte men en mycket stor del.Jag menar inte att man skall fuska i knäböj,marklyft och bänkpress men i olika roddar,latsdrag,curls, militärpress kan man ibland utnyttja kroppen lite och lägga på 5 kg extra, för att komma förbi platåer och bli mer viktvan

Hmm nej dom fuskar inte , dom använder kroppens rörelse för att göra vikten tyngre och för att hålla kontakten. I dina ögon kanske det ser ut som att dom fuskar men tänk på att dom har kört BB i 15-20års tid och lärt känna sina kroppar.

Vore ju konstigt om hela eliten tränade "fel" eller hur? :>
Citera
2010-08-19, 00:44
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Har idag testat detta koncept under mitt bröstpass. Försökte köra med extrem, nästan överdriven TUT. Det blev lite mindre vikt och några fler reps/set än normalt. Dock blev antalet totala reps ungefär detsamma.

En sak är ju säker. Pumpen kommer ju bra mycket tidigare och känns kraftigare. Om detta är en indikation på att träningen är bra är en annan fråga.

Hur som är det alltid kul o prova något nytt i träningen. Återstår att se om man kastat bort många års träning när det är detta man skulle sysslat med eller........
Extrem TuT är det bästa jag någonsin har börjat med, gillar! Du får ju se hur det går.
Citera
2010-08-19, 00:46
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Det gör han visst, men det är för att du kan inte urskilja de kritiska aspekterna i hur han ens tränar. När han är påväg neråt precis i slutet på ett latsdrag så nyttjar han impulsen hos viktmagasinet och drar troligen full kontrahering samtidigt som att kroppen långsamt accelererar uppåt. Han fångar således upp impulsen hos viktmagasinet med hjälp av muskelkontrahering, vilket då orsakar en stor kraft på muskeln.

Det är lite samma sak som att en person som inte tittar på fotboll speciellt ofta kan urskilja detaljerade taktiker i en viss match. Även fast båda två ser exakt lika mycket på samma TV.
Citera
2010-08-19, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Pullover med hantel

Nu har turen kommit till denna höjdare för ryggen...
...men som de flesta använder till bröstträning
Citera
2010-08-19, 10:41
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
...men som de flesta använder till bröstträning

Träffområdet diskuteras i artikeln.
Citera
2010-08-19, 13:06
Medlem
Zayns avatar
Har börjat köra efter din princip jag också nu, ska bli kul att se ifall man märker någon skillnad.
Tidigare har jag svarat grymt bra på MAX-OT både i styrka och volym, men jag skulle tro att största vinningen där var att jag fokuserade mycket hårdare på intensitet i varje repetition istället för att bara "lyfta skrot".

Har fullt förtroende till "din" metod men liksom många andra tycker jag att det är trist att en så lovande tråd sjönk så drastiskt i kvalitet på grund av bristen på ödmjukhet och respekt för att det faktiskt finns sådana som kan anatomi bättre, på samma sätt som att det finns dom som är bättre på att pressa sig själv till att växa.

Ser ingen anledning att diskutera Latissimus "delar" i alla evighet och fylla tråden med orelevant text, det är intressantare att höra Robbans åsikter. Sen kan var och en välja ut de delar man väljer att tro på och skapa sitt eget sätt att träna på.

Lite mer OnT: Upplever att jag mycket snabbare får mjölksyra med den här metoden än med lågreps. Vad säger du om att köra en mikrovila på typ 3 sekunder för att "få tillbaka blodet i musklerna" och sedan köra de sista repsen? Det gör ju rätt stor skillnad på hur många reps man lyckas klämma ut ur ett pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in