2010-08-05, 21:01
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman
Garanterat, annars gör man fel.
Nja så stor skillnad gör en sneda pressar.

"Bröstmuskelns olika delar samarbetar alltid mer eller mindre under alla rörelser men genom att ändra bröstkorgens position, bänkens lutning och rörelsen över axellden går det att attackera vissa fibrer mer en andra.

Om det sedan i slutändan kommer göra någon skillnad jämfört med att enbart tränat vanliga plana bröstövningar - troligtvis inte då det uteslutade är genetiken som styr hur dina bröstmuskler kommer se ut när de växer.

Mitt råd är därför att fokusera på att få in tekniken i de klassiska basövningarna istället för att finlira med massa vinklar hit och dit.

Vill man ändå försöka stimulera de övre fibrerna kan man göra det genom att ha en uppåtlutning på bänken om cirka 15 - 20 grader utan att gå upp i brygga. Hela meninggen med sned bänk/hantelpress är att försöka stimulera de övre fibrerna av stora bröstmuskeln (m. pectoralis major) eftersom lutningen på bänken kommer göra att kraften kommer gå genom de övre fibrerna.

Om du då vid utförandet går upp i brygga (svankar enormt mycket) kommer du vinkla tillbaka kroppen så att belastningen inte längre går igenom de övre fibrerna. Det blir som att köra vanlig rak hantelpress fast i ett mer utsatt läge för såväl axel som rygg."
Citera
2010-08-05, 21:03
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Växer övre bröst märkbart mer bara för att du kör lutande pressar?

Många tränande kör en muskelgrupp men den vägrar växa, de fattar inte varför, men sanningen verkar ligga i att man måste jobba genom alla kontraktionsriktningar för att HELA muskeln skall underkasta sig tillväxt.

En muskel är alltså inte starkare än sin svagaste länk och tränar man inte den svaga länken tackar man alltså nej till tillväxt i hela muskeln, därför alla proffsen prickskjuter musklerna genom att kontrahera dem i allehanda vinklar och med ett stort arbete, dvs många reps.
Citera
2010-08-05, 21:07
Medlem
Mr-andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon

"Bröstmuskelns olika delar samarbetar alltid mer eller mindre under alla rörelser men genom att ändra bröstkorgens position, bänkens lutning och rörelsen över axellden går det att attackera vissa fibrer mer en andra.

Om det sedan i slutändan kommer göra någon skillnad jämfört med att enbart tränat vanliga plana bröstövningar - troligtvis inte då det uteslutade är genetiken som styr hur dina bröstmuskler kommer se ut när de växer.

Mitt råd är därför att fokusera på att få in tekniken i de klassiska basövningarna istället för att finlira med massa vinklar hit och dit.

Vill man ändå försöka stimulera de övre fibrerna kan man göra det genom att ha en uppåtlutning på bänken om cirka 15 - 20 grader utan att gå upp i brygga. Hela meninggen med sned bänk/hantelpress är att försöka stimulera de övre fibrerna av stora bröstmuskeln (m. pectoralis major) eftersom lutningen på bänken kommer göra att kraften kommer gå genom de övre fibrerna.

Om du då vid utförandet går upp i brygga (svankar enormt mycket) kommer du vinkla tillbaka kroppen så att belastningen inte längre går igenom de övre fibrerna. Det blir som att köra vanlig rak hantelpress fast i ett mer utsatt läge för såväl axel som rygg."

Källa? Din egen text?
Citera
2010-08-05, 21:08
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-anderson
Källa? Din egen text?
Jupp.
Citera
2010-08-05, 21:10
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:

"

Empiriskt är det bevisat, via proffsen, att man måste kontrahera i alla vinklar.
Citera
2010-08-05, 21:12
Medlem
RobbanColemans avatar
Axon, du är uppenbarligen online, varför svarar du inte på mina frågor?

Är 90kg ditt genetiska max?

Kan man väga 10kg mer än längden, deffad, ren? T ex 184cm 94kg, 174cm 84kg.

Tror du på fullaste allvar att man är konkurrenskraftig i -90 om man är 185cm?

Klart intressanta frågor då vi diskuterar träning för volym här i tråden...
Citera
2010-08-05, 21:18
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Empiriskt är det bevisat, via proffsen, att man måste kontrahera i alla vinklar.
Jamen säger proffsen att det är så så måste det ju vara så...

Varför gå emot anatomi, fysiologi och forskning när man fråga Kai Greene om hjälp. Undra om Usain Bolt tänker likadant också och frågor en travhäst om tips.
Citera
2010-08-05, 21:20
Medlem
Axons avatar
Citat:

En klok man som hette Kierkegaard sa många kloka saker. Något av det klokaste han sa var ungefär:

Om jag ska kunna lära någon annan något så måste jag möta den personen just precis där han eller hon befinner sig, på det sätt han eller hon är mottaglig för. I annat fall spelar det ingen roll hur mycket kunskap, verklig eller inbillad, jag är i besittning av, det kommer ändå inte att nå fram.

Klok man, som sagt. Fler borde läsa Kierkegaard, vilket tydligt visar sig gång på gång, inte minst i den här tråden...

Godnatt.
Citera
2010-08-05, 21:25
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
En klok man som hette Kierkegaard sa många kloka saker. Något av det klokaste han sa var ungefär:

Om jag ska kunna lära någon annan något så måste jag möta den personen just precis där han eller hon befinner sig, på det sätt han eller hon är mottaglig för. I annat fall spelar det ingen roll hur mycket kunskap, verklig eller inbillad, jag är i besittning av, det kommer ändå inte att nå fram.

Klok man, som sagt. Fler borde läsa Kierkegaard, vilket tydligt visar sig gång på gång, inte minst i den här tråden...

Godnatt.

Vadå slingrande svar?
En rak fråga där du bara kan svara med ditt egna antagande eftersom ingen kan bevisa något annat förrän just motsatsen blir bevisad.

Skärp dig nu, ska du dra igång diskussioner så får du fan klara av att bemöta dom på ett bra och inte nedvärderande sätt.
Citera
2010-08-05, 21:25
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:

Har man Axons inställning så vet man redan hur riktigt träning ska bedrivas, han har ju den bästa utbildningen och lagt sitt liv åt ämnet, och det leder då till att resultatet av den träning han bedriver blir ekvivalent med hans slutresultat-----> dvs han har bevisat att man inte kan bli grov ren, han anser att han gör allt rätt och ändå går det inte. Eller jo 85-90 kg på han då deffad.

Min analys är att med de vikter han nu arbetar med så erhålls för stor stress på hans fästen etc, så efter varje pass har karln inflamationer som tar ut effekten av hans träning vilket medför att han inte får ngn plushypertrofi. Alltså har han hamnat i sk muskulär jämvikt och han kommer troligen därmed att inte växa sig större.
Citera
2010-08-05, 21:49
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Måste för vad? Tillväxt får du även fast du inte kontraherar i alla vinklar.
Citera
2010-08-05, 21:58
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jamen säger proffsen att det är så så måste det ju vara så...

Varför gå emot anatomi, fysiologi och forskning när man fråga Kai Greene om hjälp. Undra om Usain Bolt tänker likadant också och frågor en travhäst om tips.
Hahaha.

Faktiskt jävligt kul.

Citat:
Det är mest för symmetrin skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in