2010-08-26, 22:25
Medlem
ljummen_biras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Steg 1: Tappa minnet
Steg 2: Bli uppfostrad av djur

Haha exakt så!

Men vad är det för larv att ha med datorn i skogen, då kan man lika gärna stanna hemma och titta på Bear Grylls på Youtube.

Att flytta ut i skogen under en längre tid är lite utav en våt dröm för mig. Har man bara tillgång till vatten och fiskegrejer kommer man ju ganska långt iaf sommartid. Vintern skulle bli lite jobbigare...
Citera
2010-08-26, 22:38
Medlem
stordrulens avatar
Ordentlig yxa > kniv.

Vad jag skulle haft med mig är dock följande:
  • Ordentliga skor, då menar jag ordentliga.
  • Yxa & Kniv
  • Tändstål
  • Ordentlig ryggsäck
  • stekgryta (största man kan hitta) i gjutjärn
  • En stor rulle med väldigt stark lina

Det skulle jag nog klara mig väldigt bra på
Citera
2010-08-26, 22:41
Medlem
O som sagt, då man väl ger sig ut en längre tid kanske man lämnar datorn hemma, vad gör det om den är med egentligen?

Läste den där PDF filen som fanns i länken, läste nästan 100 sidor i natt och det var väldigt mycket matnyttig information.
Citera
2010-08-26, 23:10
Medlem
molmols avatar
Undra hur många fler som verkligen skulle ta sig ut i naturen om de siktade in sig på att vara borta en helg eller en vecka istället för en hel sommar...
Citera
2010-08-26, 23:53
Medlem
Tocke-pockes avatar
Vad är syftet med denna "resa" kanske man ska fråga sig själv innan man kutar ut i närmsta skog

Själv har jag de senaste 15 åren stuckit ut med en helg i oktober varje år för "camping" i det fria...lämnat den trygga borgen...ungar och tanten.

Min "resa" är för att uppskatta allt modernt som man bara tar för givet.

Jag vill att det ska vara kallt, blött, blåsigt, mörkt och allmänt jävligt! Oktober brukar vara sååå och när solen äntligen tittar fram (om den gör så) så är den bättre än att vara i en solstol i något semester paradis.

När man är långt från det trygga samhället finns mkt mer att analysera för sin egen säkerhet....

Som t.ex redan på stenåldern hade man lärt sig att man inte högg med sin yxa bredbent som Zeb Machan. Att hugga sig på insidan av benen, ljumsken osv kan orsaka skador att du förblöder innan du vet ordet av.

Vilka träd är döda runt mig som skulle kunna falla av blåsten osv....? De finns massor av faror för sin egen hälsa!

Vi är tyvärr idag ganska "avprogrammerade" de sista 100 åren för att klara oss själva i skogen.

Har en stor sjö med sjukt mkt öar som jag brukar sticka ut till! Tält och sovsäck går bort, dock fuskar jag med mat, vatten och whiskey

Sen när man senare sitter inne en höst/vinterkväll och det regnar/slaskar ute...med just den whiskey´n man hade med sig i skogen...brasan sprakar i kaminen.....då vet man hur bra man har det!

Vi är flock-djur och få människor uppskattar ensamhet under längre tider....skulle rekommendera kortare strapatser/äventyr ensam. Det är trevligt att även dela med sig upplevelsen.

Jag har provat en 6-dagars ensamhet och jag vad helt knäckt...tjöt som ett barn sista dagen och ville bara hem. Nu är det dock 20 år sedan och har kanske "tuffat" till mig och har mer livserfarenhet.

8:e oktober är bokat och jag längtar redan min fru garvar och tycker jag är helt varje år.

Jaaa det är lite så jag ser det....tänkt lite vad ni har för mål med det så kommer det bara bli bättre
Citera
2010-08-27, 01:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
Intressant, väldigt intressant.

Det första jag kom o tänka på, man börjar ju planera, kanske flera år i förväg och för att verkligen lyckas med planerandet så borde man öva att utsätta sig för vildmarkslivet, slå upp ett tält eller liknande på lämplig plats, första gångerna nära hem eller bostadsområde - kanske 25 minuters gångväg hemifrån.

Ta en natt i taget och lär känna hur det är att bo i tält och göra mat i vildmarken, sen ökar man på med att ta längre avstånd från bebyggelse och civilation och att man provar olika alternativ av hur man går till väga med allting, prova göra mat av det naturen erbjuder och på så sätt vet man vad man ska ha med sig och vad som är i princip helt onödigt att plocka med.

På så sätt kan man även göra en lista, är kniven viktigast eller är det nått helt annat, där kan man då se i listan vad man verkligen måste ha med också.

Skulle jag ge mig i kast med detta skulle jag nog starta där - studera forum och ställ alla dumdumma frågor jag har och vandra ut i skog och mark, har man mobilt internet med sig kan man ju blogga och skriva i forum om hur livet i skogen är också.
Här har vi äntligen en som har hajat poängen för en gångs skull....skönt att inte vara ensam med vanligt folkvett och logik trots att man är oerfaren.

Nån frågade några sidor bak när jag drar ut, och det är snart nu. Har varit upptagen i sommar och vädret var alldeles för varmt för min utrustning, plus att insektsinvasionen t.o.m ställde till problem mitt i city när jag slog upp tältet där en kort sväng (200+ tvestjärtar under en natt). I skogen är det värre, så jag beslutade att vänta. 50 grader, minst, vart det i tältet (moskoselkåta/tentipi) när det var högsommarvärme

Tog några dar i en stuga i skogen medans jag väntade, ingen el, vatten i brunn, inga vägar, människor o.s.v. Var en bra "övning" och ett wakeupcall kan jag lugnt säga när jag vaknade av en frustande älg utanför fönstret en natt och bara jag inom x antal kvadratkilometer. Vet att det var älg för den sket något enormt såg jag nästa dag.
Jag tänkte då, att jag var jävligt glad att jag inte satt där i ett tält ensam så långt från närmaste människa. Naturen är läskig.

Får väl se om jag överlever?
Citera
2010-08-27, 17:27
Medlem
neuro och tocke-pocke ni verkar båda väldigt vettiga, jag ska själva dra nu i september, blir borta 3 veckor ungefär, nästan allt jag har är från naturkompaniet, småsaker kan man köpa på andra billigare ställen, men utrustningen är viktig, och ha gärna skogsvana, jag har gått i skogen 3-4 timmar vissa dagar i många år och flera mil och är väldigt van, ändå är det första gången jag ska ut såhär, rekommenderar det till andra, annars kan det gå illa. Lite vana skadar aldrig.
Citera
2010-08-28, 00:16
Medlem
Om man nu skulle få sig lite vana utan att hamna kilometer bort från civilationen men man vill ändå vandra, då skulle man kunna vandra längs med en väg, men man går kanske inte utmed vägen, men man går i den riktningen vägen går, på så sätt kan man starta hemmavid, men kanske bli upplockad efter en viss tid på en helt annan plats.

Nått annat som jag skulle vilja uppleva, kanske först med skoter och sedan vandra på sommarn, det är att ta sig från en byebyggelse till en annan men man tar sig mellan bebyggelserna över skogen, som i Övik bor vi lite utspritt, i ena änden är det en del hushåll och gårdar men några kilometer ut i skogen går en landsväg till byar långt utanför stan, kanske starta i den där byn och vandra rakt genom skogen för att till slut komma ut på en landsväg "på andra sidan skogen".

Då får man även se hur det verkligen ser ut i skogarna runtomkring sig och en dag vet man automatiskt var man är genom att bara se sig omkring lite, vilket inte skulle gå om man varit på platserna förut.

Förut i småskolan var man en del ute i skog och mark och man har väl en del minnesbilder som man gärna upplever igen.

Tror ni det är nått problem att tälta i närheten av friluftsspår? Om man är totalt ovan att vara i skogen själv kan man ju börja med att gå 200 m längs ett elljusspår och där några meter på sidan om förlägga sig tältplats, eller man kanske satsa på en pressening och 2-3 slanor bara?
Där ligger man nån natt för att sedan kanske förflytta sig ytterliggare en bit och göra en ny boplats.
Citera
2010-08-28, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tocke-pocke
Vad är syftet med denna "resa" kanske man ska fråga sig själv innan man kutar ut i närmsta skog

Själv har jag de senaste 15 åren stuckit ut med en helg i oktober varje år för "camping" i det fria...lämnat den trygga borgen...ungar och tanten.

Min "resa" är för att uppskatta allt modernt som man bara tar för givet.

Jag vill att det ska vara kallt, blött, blåsigt, mörkt och allmänt jävligt! Oktober brukar vara sååå och när solen äntligen tittar fram (om den gör så) så är den bättre än att vara i en solstol i något semester paradis.

När man är långt från det trygga samhället finns mkt mer att analysera för sin egen säkerhet....

Som t.ex redan på stenåldern hade man lärt sig att man inte högg med sin yxa bredbent som Zeb Machan. Att hugga sig på insidan av benen, ljumsken osv kan orsaka skador att du förblöder innan du vet ordet av.
Vilka träd är döda runt mig som skulle kunna falla av blåsten osv....? De finns massor av faror för sin egen hälsa!

Vi är tyvärr idag ganska "avprogrammerade" de sista 100 åren för att klara oss själva i skogen.

Har en stor sjö med sjukt mkt öar som jag brukar sticka ut till! Tält och sovsäck går bort, dock fuskar jag med mat, vatten och whiskey

Sen när man senare sitter inne en höst/vinterkväll och det regnar/slaskar ute...med just den whiskey´n man hade med sig i skogen...brasan sprakar i kaminen.....då vet man hur bra man har det!

Vi är flock-djur och få människor uppskattar ensamhet under längre tider....skulle rekommendera kortare strapatser/äventyr ensam. Det är trevligt att även dela med sig upplevelsen.

Jag har provat en 6-dagars ensamhet och jag vad helt knäckt...tjöt som ett barn sista dagen och ville bara hem. Nu är det dock 20 år sedan och har kanske "tuffat" till mig och har mer livserfarenhet.

8:e oktober är bokat och jag längtar redan min fru garvar och tycker jag är helt varje år.

Jaaa det är lite så jag ser det....tänkt lite vad ni har för mål med det så kommer det bara bli bättre

Om man hugger med yxa så ska du stå bredbent,dels för att så stadigt sedan så om du missar tex kubben så kommer yxhuvet att komma imellan bena. Om du träffar lite snett så far yxan ut så pass mycket så du missar smalbenet o sist men inte minst hur fan hugger man sig i ljumsken.Du har väll för fan skaft på yxan.
Citera
2010-08-28, 17:33
Medlem
submariners avatar
hej,

klart görbart, men shoppa loss ORDENTLIGT på t.ex. Naturkompaniet innan så du slipper sitta och gråta i skogen...

det gick ju trots allt som det gjorde för killen i Into the Wild
Citera
2010-08-29, 02:55
Medlem
Kanske göra som dom brukar göra på SVTB, ta med en kamera och filma dig själv, kanske blir riktigt bra - försöker du att spela lite lätt teater kanske det skulle gå att sälja och vem vet - få en slant....eller för att titta tillbaka hur man gjorde. En svensk "Inne i skogen" kunde man göra.
Citera
2010-08-29, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogspekka2007
Lustigt vad mycket trådar som denna "jag vill flytta ut i skogen" mm. det uppstår under sommarmånaderna, varför inte lika stort intresse vinterhalvåret? Att bo i skogen sommartid är lätt, det är när vintern kommer prövningen uppstår.

Ni som drömmer om detta, om suget känns lika stort vintertid är det ju bara att förbereda sig och förverkliga det. Men att tro att man klarar av detta utan erfarenhet....ja kanske, men sannolikheten att det går fel är grymt mycket större än om man ingen erfarenhet har.

För mig verkar det som de flesta som tar upp detta på forum inte egentligen har en pejling om hur livet där ute är. Skulle tro att många fler har tankar drömmar som detta, men dem med erfarenhet hämtar knappast de FÖRSTA ideerna till ett sådant projekt i från ett forum.

Sedan finns det många som gjort liknande saker, en del har skrivit böcker, andra har gjort film av det och en del har inte offentligt gjort sina bravader....skaffa egen erfarenhet, lär sedan av andra som gjort liknande och planera, förbered och förverkliga, allt annat framstår för mig som befängda "pojk"drömmar eller rentav dödslängtan.
Kan bara hålla med till 100% vad du sa. HELT RÄTT, Allt är härligt i värmen med ett kastspö o halmstrå i munnen men jävlar när vintern kommer, då sätts psyket på prov när allt är blött o kallt som satan, jag har själv legat många nätter ute i skogen själv och även gått 28 mil vandringsled på 14 dagar så jag vet, vartenda gram onödigt kommer du kasta bort, som böcker tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in