Läs på...sen läser du på lite mer...sen ännu mer...
Kolla varenda jävla klipp på youtube i ämnet beroende på hur du nu vill göra, sen övar du så många gr du bara kan tills du TRIVS och är trygg i att faktiskt vara ute. Att du får lite rutin på saker, toabestyr, hygien, matlagning, förvaring av prylar så saker inte fördärvas, samla ved, undvika att bli sinnessjuk av ensamheten och tystnaden, försöka att inte noja ur på varenda litet ljud man hör i skogen när det är KOLSVART utanför tältet (eller ännu värre om du nu faktiskt lyckats bygga nån läckande vinglande koja)....du hajar min poäng, läsa på, öva, tills man är trygg och säker i att vara ute och inte behöver känna en oro som stör upplevelsen.
Sen lär du räkna med att du får lägga ut rätt feta pengar i slutändan också...alla tror man ska komma undan med ett par hundralappar
Tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, bra kläder o.s.v alla såna prylar lär du ha av BRA kvalité eftersom du ska vara ute under många veckor i sträck, det duger inte med prylar från Rusta för då åker du hem igen morgonen efter du börjat eftersom du inte har något val när alla prylar bara ställt till det.
Aja, jag är ingen expert men jag gillar outdoorprylar och ska själv ut i sommar, efter lång planering! (2½års planering)