2010-07-17, 01:17
Medlem
jagtrycktefels avatar
Har i några års tid funderat på att dra utomlands (kanske USA eller Kanada) och bara leva i naturen ett par månader under sommaren. Utesluter inte Sverige. Det kanske är klokare att börja här.

Lite som "Into the Wild" tänker jag http://www.imdb.com/title/tt0758758/.

Varför? Gillar skogen/naturen osv. Att "bli en med naturen". Häftigt att testa detta någon gång. Visst, det krävs en hel del förberedelser, speciellt om det blir utomlands.

Någon som gjort något liknande? Tips, förslag? Vill ta med mig så lite som möjligt egentligen, men följande MÅSTE med:

Tandborste/Tandkräm
Bra böcker
Mobil (endast för nödsamtal, annars avstängd)
Tält? Eller bygga något?

Ja, vad mer?
Citera
2010-07-17, 01:19
Bannlyst
Låter som en rolig idé. Kör hårt, säger jag!
Ska du åka ensam?
Citera
2010-07-17, 01:19
Medlem
en kopp kaffes avatar
Någon form av tänddon, så du kan göra eld. Inte tändstickor eller tändare då förstås. Varma kläder. Fiskenät/spö. Kniv.
Citera
2010-07-17, 01:30
Medlem
jagtrycktefels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamelFikus
Låter som en rolig idé. Kör hårt, säger jag!
Ska du åka ensam?

Tackar! Ja, blir nog själv tror jag.

Siktar på Sommaren 2012 så har jag gott om tid att planera.
Citera
2010-07-17, 01:31
Medlem
jagtrycktefels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Någon form av tänddon, så du kan göra eld. Inte tändstickor eller tändare då förstås. Varma kläder. Fiskenät/spö. Kniv.

Japp, det måste helt klart med!
Citera
2010-07-17, 02:03
Medlem
antuns avatar
Om det skulle bli Sverige röstar jag på norra Sverige där du inte lär träffa på någon annan.

I så fall lär du överleva såvida du inte blir dödad av ett djur eller liknande.
Citera
2010-07-17, 02:29
Avslutad
Läs på...sen läser du på lite mer...sen ännu mer...

Kolla varenda jävla klipp på youtube i ämnet beroende på hur du nu vill göra, sen övar du så många gr du bara kan tills du TRIVS och är trygg i att faktiskt vara ute. Att du får lite rutin på saker, toabestyr, hygien, matlagning, förvaring av prylar så saker inte fördärvas, samla ved, undvika att bli sinnessjuk av ensamheten och tystnaden, försöka att inte noja ur på varenda litet ljud man hör i skogen när det är KOLSVART utanför tältet (eller ännu värre om du nu faktiskt lyckats bygga nån läckande vinglande koja)....du hajar min poäng, läsa på, öva, tills man är trygg och säker i att vara ute och inte behöver känna en oro som stör upplevelsen.

Sen lär du räkna med att du får lägga ut rätt feta pengar i slutändan också...alla tror man ska komma undan med ett par hundralappar

Tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, bra kläder o.s.v alla såna prylar lär du ha av BRA kvalité eftersom du ska vara ute under många veckor i sträck, det duger inte med prylar från Rusta för då åker du hem igen morgonen efter du börjat eftersom du inte har något val när alla prylar bara ställt till det.

Aja, jag är ingen expert men jag gillar outdoorprylar och ska själv ut i sommar, efter lång planering! (2½års planering)
Citera
2010-07-17, 09:07
Medlem
moondawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurokrash
Läs på...sen läser du på lite mer...sen ännu mer...

Kolla varenda jävla klipp på youtube i ämnet beroende på hur du nu vill göra, sen övar du så många gr du bara kan tills du TRIVS och är trygg i att faktiskt vara ute. Att du får lite rutin på saker, toabestyr, hygien, matlagning, förvaring av prylar så saker inte fördärvas, samla ved, undvika att bli sinnessjuk av ensamheten och tystnaden, försöka att inte noja ur på varenda litet ljud man hör i skogen när det är KOLSVART utanför tältet (eller ännu värre om du nu faktiskt lyckats bygga nån läckande vinglande koja)....du hajar min poäng, läsa på, öva, tills man är trygg och säker i att vara ute och inte behöver känna en oro som stör upplevelsen.

Sen lär du räkna med att du får lägga ut rätt feta pengar i slutändan också...alla tror man ska komma undan med ett par hundralappar

Tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, bra kläder o.s.v alla såna prylar lär du ha av BRA kvalité eftersom du ska vara ute under många veckor i sträck, det duger inte med prylar från Rusta för då åker du hem igen morgonen efter du börjat eftersom du inte har något val när alla prylar bara ställt till det.

Aja, jag är ingen expert men jag gillar outdoorprylar och ska själv ut i sommar, efter lång planering! (2½års planering)

Häftigt, i sverige ?
Hur lång tid ska denna utflykt vara?
Citera
2010-07-17, 09:36
Medlem
[Strange Days]s avatar
Använd sökfunktionen.
Det finns sådana här trådar sedan tidigare i andra forum.
Citera
2010-07-17, 11:56
Medlem
Draqos avatar
Försök hitta en djurfamilj som kan uppfostra dig. Helst i bara småbyxor.
Citera
2010-07-17, 12:11
Medlem
Har du någon erfarenhet på området? Varit ute på skogs/fjällvandring/scouting förut?

Hur stor är din erfarenhet sen tidigare? Har du tänkt dig att "fixa" en del mat eller köpa allt?
Erfarenhet av jakt/fiske?

Har du tänkt skog, fjäll eller båda?

Jag har väl hyfsad stor erfarenhet med scouting halva livet, lumpen i fjällmiljö på span och massvis veckor skogs- och fjällvandring sen födseln till nu (~25).

Har du tänkt att vandra under tiden eller bygga ett läger som du ska bo i hela sommaren?

Jag skulle nog utgått från Arjeplog eller Hemavan om jag skulle genomfört mitt projekt i Sverige!

Se till att hänga runt massvis på utsidan.se där de kan hjälpa dig mer.
Citera
2010-07-17, 15:52
Medlem
Lustigt vad mycket trådar som denna "jag vill flytta ut i skogen" mm. det uppstår under sommarmånaderna, varför inte lika stort intresse vinterhalvåret? Att bo i skogen sommartid är lätt, det är när vintern kommer prövningen uppstår.

Ni som drömmer om detta, om suget känns lika stort vintertid är det ju bara att förbereda sig och förverkliga det. Men att tro att man klarar av detta utan erfarenhet....ja kanske, men sannolikheten att det går fel är grymt mycket större än om man ingen erfarenhet har.

För mig verkar det som de flesta som tar upp detta på forum inte egentligen har en pejling om hur livet där ute är. Skulle tro att många fler har tankar drömmar som detta, men dem med erfarenhet hämtar knappast de FÖRSTA ideerna till ett sådant projekt i från ett forum.

Sedan finns det många som gjort liknande saker, en del har skrivit böcker, andra har gjort film av det och en del har inte offentligt gjort sina bravader....skaffa egen erfarenhet, lär sedan av andra som gjort liknande och planera, förbered och förverkliga, allt annat framstår för mig som befängda "pojk"drömmar eller rentav dödslängtan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in