2012-11-18, 02:19
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Någon form av tänddon, så du kan göra eld. Inte tändstickor eller tändare då förstås. Varma kläder. Fiskenät/spö. Kniv.

Varför inte tändare? Tar man med sig några stycken påfyllbara tändare (edit: och inser att påfyllbara tändare, speciellt klicktändare, ofta går sönder i förtid, så att man tar med sig tillräckligt många), samt en ny flaska tändargas, så kommer man klara sig bra länge. Har aldrig förstått varför skogsmullar har så ofantligt mycket emot tändare.
Senast redigerad av Krafse 2012-11-18 kl. 02:24.
Citera
2012-11-27, 19:44
Medlem
blir en vanlig tändare blöt är den körd, eldstål funkar ändå
Senast redigerad av annonsmannen 2012-11-27 kl. 19:46.
Citera
2012-12-04, 02:24
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsmannen
blir en vanlig tändare blöt är den körd, eldstål funkar ändå

Nääe det är den ju inte. Allt som krävs är att blåsa bort det värsta vattnet ur tändaren, och sen förvara den på en torr plats i någon halvtimma, eller så försöker man tända den direkt (med nackdelen att det sliter onödigt på tändstiftet). Det krävs inte mer än ca 15 "tändningar" så börjar det komma gnistor igen. Och är det en sån där "elektrisk" tändare så borde den väl motstå vatten ganska bra?
Citera
2012-12-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Nääe det är den ju inte. Allt som krävs är att blåsa bort det värsta vattnet ur tändaren, och sen förvara den på en torr plats i någon halvtimma, eller så försöker man tända den direkt (med nackdelen att det sliter onödigt på tändstiftet). Det krävs inte mer än ca 15 "tändningar" så börjar det komma gnistor igen. Och är det en sån där "elektrisk" tändare så borde den väl motstå vatten ganska bra?

Alla har väll med antingen tändstickor eller tändare när dem är ute. Men man bör även ha med något pålitligare som tändstål. Den vanliga tändaren är gjort för att tända cigaretter och några stearinljus och kvalitén är ofta urusel. Finns många sätt en tändare kan gå sönder på.

Om något bajsar på fläkten och det blir blött, kallt och blåsigt vill man veta att det går att få eld. Vem hatar tändare? Vad är det för människor som diskriminerar så oprovocerat.
Citera
2012-12-06, 08:32
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roonie
Den vanliga tändaren är gjort för att tända cigaretter och några stearinljus och kvalitén är ofta urusel. Finns många sätt en tändare kan gå sönder på.

Meh, du får det att låta som om en tändare skulle ta slut eller gå sönder för minsta lilla. Så är det ju verkligen inte! Man kan tända bra mycket mer än "några cigaretter och några stearinljus". En vanlig Bic håller rätt länge för en rökare, mina brukar hålla i ca: 3 månader och då röker jag i genomsnitt kanske 5 cigg om dagen, men då lånar jag ofta ut tändaren till andra familjemedlemmar som ska röka utav bara fan själv i tid och otid. Mina tändare brukar "stjälas" av brorsan, och han är en redig skorsten vad gäller rökning.

Bic är dock inte påfyllningsbara (Edit; åtminstone inte vad jag vet, det kanske går med ett speciellt munstycke iofs?), men snackar vi påfyllningsbara tändare så är det oftast såna där klicktändare, och dessa kan jag hålla med om går sönder i tid och otid, det är därför man borde ha ett gäng med sig så man klarar sig åtminstone ett par år. Man ska aldrig lita för mycket på klicktändare, vissa håller jättelänge, andra går sönder alldeles för fort. Det är alltid klickmojängen som ger upp.
Men är det _riktig_ överlevnadssituation så kommer man ju knappast att använda tändaren 10+ ggr om dagen heller eftersom man inte lär hålla på med rökning nå mer, så jag tror en tändare skulle kunna hålla sjukt länge om man bara använder den sparsamt, oavsett kvalitet.

Citat:
Om något bajsar på fläkten och det blir blött, kallt och blåsigt vill man veta att det går att få eld. Vem hatar tändare? Vad är det för människor som diskriminerar så oprovocerat.

Nu är inte jag en "eldstålsmänniska" som ni kanske märker, så jag kanske underskattar eldstålets fantastiska förträfflighet - men rent logiskt säger det mig att om man inte lyckas hålla tändaren torr, hur fan ska man då kunna hitta torrt fnöske att tända eld på med eldstålet?
Senast redigerad av Krafse 2012-12-06 kl. 08:35.
Citera
2012-12-06, 16:50
Medlem
Citat:
Meh, du får det att låta som om en tändare skulle ta slut eller gå sönder för minsta lilla. Så är det ju verkligen inte! Man kan tända bra mycket mer än "några cigaretter och några stearinljus". En vanlig Bic håller rätt länge för en rökare, mina brukar hålla i ca: 3 månader och då röker jag i genomsnitt kanske 5 cigg om dagen, men då lånar jag ofta ut tändaren till andra familjemedlemmar som ska röka utav bara fan själv i tid och otid. Mina tändare brukar "stjälas" av brorsan, och han är en redig skorsten vad gäller rökning.

Bic är dock inte påfyllningsbara (Edit; åtminstone inte vad jag vet, det kanske går med ett speciellt munstycke iofs?), men snackar vi påfyllningsbara tändare så är det oftast såna där klicktändare, och dessa kan jag hålla med om går sönder i tid och otid, det är därför man borde ha ett gäng med sig så man klarar sig åtminstone ett par år. Man ska aldrig lita för mycket på klicktändare, vissa håller jättelänge, andra går sönder alldeles för fort. Det är alltid klickmojängen som ger upp.
Men är det _riktig_ överlevnadssituation så kommer man ju knappast att använda tändaren 10+ ggr om dagen heller eftersom man inte lär hålla på med rökning nå mer, så jag tror en tändare skulle kunna hålla sjukt länge om man bara använder den sparsamt, oavsett kvalitet.

Några tändare jag haft har fallit isär i min hand vid första cigaretten, andra har jag flera år efter inköp hittat nergrävda i hemmets mörkaste hörn och den har kunnat kasta eld på mitt kommando trots besök i dammsugarröret och omgångar i tvättmaskinen. Jag har alltid med mig en i skogen tillsammans med eldstålet. Det är ju en användarvänlig uppfinning det där, och om vädret inte är fult får man fyr på sakerna nästan med tankekraften. Faktum är dock att om det är riktigt risigt väder och med mycket regn är den inte pålitlig. Du kan hålla på att trixa under jackan med en bit näver och säkert få fyr men chansen är större att du kommer köra slut på fingrarna och skrika svordomar som förstör dina sista chanser till ett bra efterliv. Jag skriver av erfarenhet.

Att "byta" tändare med varandra är en del av kretsloppet. Ibland ligger man minus, ibland har man fickorna fulla med tändare man inte vet vars de kom ifrån.

Citat:
Nu är inte jag en "eldstålsmänniska" som ni kanske märker, så jag kanske underskattar eldstålets fantastiska förträfflighet - men rent logiskt säger det mig att om man inte lyckas hålla tändaren torr, hur fan ska man då kunna hitta torrt fnöske att tända eld på med eldstålet?

Kan du hitta ved och bränsle för en brasa kan du alltid hitta fnöske. Torrt granris från botten av träden, skägglavar, björknäver, tjärtallar. Du kan även försiktigt tälja/skrapa på ditt eldstål så du får en fin liten hög av magnesium som du sedan sätter eld på tillsammans med något virke. Mandomsprovet är att få fyr på din cigarett med endast kniven och eldstålet.
Citera
2012-12-13, 05:39
Medlem
Hermod681s avatar
Dra till de svenska fjällen där har du rena vildmarken. Gå med SMR på fjällvandring?
Citat:
Vi ska blicka bakåt och minnas sommaren 2012, en sommar som för mig har varit fantastisk på många sätt och vis. Tillsammans med mina kamrater i Motståndsrörelsen har jag i år vandrat i den nordiska naturen i både skog och fjäll.

När mörkret lagt sig och stjärnorna visat sig på himmelen har vi använt polstjärnan som vägvisare precis som våra förfäder gjorde en gång i tiden under sina vandringar. Med hjälp av andra stjärnbilder har vi klarat av att ta ut rätt kursriktning för att finna fram under vår färd i vår del av denna värld. Månen har tjänat som ljus när den har kikat fram bakom fjällets höga toppar och träden har under dagtid med sina spretande grenar visat om vi färdats i nordlig eller sydlig riktning. Älvarnas brusande har hjälpt oss finna vatten för att släcka vår törst och dess fisk har dämpat vår hunger.

Klättrande i berg har vi skådat örnens ungar ta sina första klumpiga vingtag för att sedan flyga ut i vindens riktning under uppsyn av sin moders vakande öga. Under natten har vi hört ugglorna hoat och på morgonen har vi hört tjädertuppen spela under sin ivriga jakt på en stilig dam att idka älskog med.

En vistelse i naturen bjuder på många upplevelser, negativa som positiva, och känslorna är blandade. Sliten går man med ett leende på läpparna och när ryggsäcken lämnar axlarna känns det som att man flyger fram över stockar och sten. När man lägger sig i sängen efter att ha kommit hem och somnar så där gott, som man bara kan göra efter en vistelse i skogen, så kommer drömmarna om att man beger sig iväg ut igen.

http://www.nordfront.se/vagen-hem.smr
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in