Citat:
Ursprungligen postat av Roonie
Den vanliga tändaren är gjort för att tända cigaretter och några stearinljus och kvalitén är ofta urusel. Finns många sätt en tändare kan gå sönder på.
Meh, du får det att låta som om en tändare skulle ta slut eller gå sönder för minsta lilla. Så är det ju verkligen inte! Man kan tända bra mycket mer än "några cigaretter och några stearinljus". En vanlig Bic håller rätt länge för en rökare, mina brukar hålla i ca: 3 månader och då röker jag i genomsnitt kanske 5 cigg om dagen, men då lånar jag ofta ut tändaren till andra familjemedlemmar som ska röka utav bara fan själv i tid och otid. Mina tändare brukar "stjälas" av brorsan, och han är en redig skorsten vad gäller rökning.
Bic är dock inte påfyllningsbara (Edit; åtminstone inte vad jag vet, det kanske går med ett speciellt munstycke iofs?), men snackar vi påfyllningsbara tändare så är det oftast såna där klicktändare, och dessa kan jag hålla med om går sönder i tid och otid, det är därför man borde ha ett gäng med sig så man klarar sig åtminstone ett par år. Man ska aldrig lita för mycket på klicktändare, vissa håller jättelänge, andra går sönder alldeles för fort. Det är alltid klickmojängen som ger upp.
Men är det _riktig_ överlevnadssituation så kommer man ju knappast att använda tändaren 10+ ggr om dagen heller eftersom man inte lär hålla på med rökning nå mer, så jag tror en tändare skulle kunna hålla sjukt länge om man bara använder den sparsamt, oavsett kvalitet.
Citat:
Om något bajsar på fläkten och det blir blött, kallt och blåsigt vill man veta att det går att få eld. Vem hatar tändare? Vad är det för människor som diskriminerar så oprovocerat.
Nu är inte jag en "eldstålsmänniska" som ni kanske märker, så jag kanske underskattar eldstålets fantastiska förträfflighet - men rent logiskt säger det mig att om man inte lyckas hålla tändaren torr, hur fan ska man då kunna hitta torrt fnöske att tända eld på med eldstålet?