2010-08-24, 14:32
Medlem
Memnoks avatar
Steg 1: Tappa minnet
Steg 2: Bli uppfostrad av djur
Citera
2010-08-24, 16:12
Medlem
Orkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagtrycktefel
Någon som gjort något liknande? Tips, förslag? Vill ta med mig så lite som möjligt egentligen, men följande MÅSTE med:

Tandborste/Tandkräm
Bra böcker
Mobil (endast för nödsamtal, annars avstängd)
Tält? Eller bygga något?

Ja, vad mer?

Om du vill ha "tips" på vad du kan ta med dig så läs Arméns "Handbok Överlevnad", som kan läsas på nätet, (PDF-format) via någon av de både länkarna nedan. Är förvisso skriven för svenska förhållanden, men om du nu ska åka till t.ex. Kanada så funkar säkert många av råden även för deras naturförhållanden.

Länk 1: http://www.expedition-altitud.com/expedition_altitud/text/handbok_overlevnad.pdf

Länk 2: http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf
Citera
2010-08-24, 17:43
Medlem
exades avatar
Jag följer gärna med
Citera
2010-08-25, 21:08
Medlem
dennihsus avatar
Riktiga män tar bara med sig kniv, tändstål och zutt för att sedan bege sig ut i naturen för att leva så som människan ska leva. Tandborste kan du tälja utav en pinne och tugga på om du nu behöver.
Senast redigerad av dennihsu 2010-08-25 kl. 21:10.
Citera
2010-08-26, 04:38
Medlem
Intressant, väldigt intressant.

Det första jag kom o tänka på, man börjar ju planera, kanske flera år i förväg och för att verkligen lyckas med planerandet så borde man öva att utsätta sig för vildmarkslivet, slå upp ett tält eller liknande på lämplig plats, första gångerna nära hem eller bostadsområde - kanske 25 minuters gångväg hemifrån.

Ta en natt i taget och lär känna hur det är att bo i tält och göra mat i vildmarken, sen ökar man på med att ta längre avstånd från bebyggelse och civilation och att man provar olika alternativ av hur man går till väga med allting, prova göra mat av det naturen erbjuder och på så sätt vet man vad man ska ha med sig och vad som är i princip helt onödigt att plocka med.

På så sätt kan man även göra en lista, är kniven viktigast eller är det nått helt annat, där kan man då se i listan vad man verkligen måste ha med också.

Skulle jag ge mig i kast med detta skulle jag nog starta där - studera forum och ställ alla dumdumma frågor jag har och vandra ut i skog och mark, har man mobilt internet med sig kan man ju blogga och skriva i forum om hur livet i skogen är också.
Citera
2010-08-26, 05:39
Medlem
För att göra en liten fortsättning, den dag man blir pensionär och har all tid i världen - ja det har jag ju nu iförsig - plocka fram ett tält och gå till skogs, kanske en natt i taget och sen går man hem, ju mer man vänjer sig ju längre kan man stanna där ute.

Sen kan man satsa på att *nu i sommar sak ja bo i vildmarken en längre tid* jo men 1 juni, då sätter man upp tält och allt på en lämplig plats och sen bor man där så länge man bara orkar - behöver bara vara en bit hemifrån eller kanske att man parkerar och vandrar från en annan plats om man går efter mitt tänkande, vem vet, man kanske står ut en hel sommar...

Om man sedan har nått vettigt tält - militärtält kanske man kunde bunkra upp med mat och kunna bo där i tältet även då höstkylan gör sitt intågande - nästan så man ser fram emot den utmaningen!
Citera
2010-08-26, 08:19
Medlem
SERUM10s avatar
Tält!!?!?? Låter tramsigt. Man ska leva som de andra djuren, och använda skogen själv som skydd etc

Även förberedelser anser jag fegt. Vi är människor: skapta för att leva utomhus, så jag tror skarpt på att instinkt kommer att sköta överlevnaden.

Min ödmjuka åsikt är att man kan få ta med en skarp ficklampa & en skarp kniv, men that's it.

Citera
2010-08-26, 08:21
Medlem
SERUM10s avatar
Jag är inne på att testa en italiensk skog, i Maj 2011. Någon som är sugen?
Citera
2010-08-26, 10:41
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastuper
har man mobilt internet med sig kan man ju blogga och skriva i forum om hur livet i skogen är också.
Och en generator i form av en motionscykel så att man kan generera elektricitet till datorn.
Citera
2010-08-26, 12:59
Medlem
Jag menar under den tiden man testar att bo i naturen då man klarar sig
långt med ett datorbatteri som ger 5 timmar eller liknande.

Ska jag frilufta ska det vara under ordnade och planerade former så allt är under kontroll.
Citera
2010-08-26, 21:53
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SERUM10
Jag är inne på att testa en italiensk skog, i Maj 2011. Någon som är sugen?

Läste först italiensk krog.....
Citera
2010-08-26, 22:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Läste först italiensk krog.....
Det hade jag kunnat vara med på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera