2011-03-24, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Är det obehagligt för dig personligen om du visar upp att sanningen är att Z själv sökte hjälpen initialt, att placeringen och allt stöd skett på frivillig basis - inte en enda tvångsåtgärd föreligger.

Att orosanmälan i sig inte är skickad på grund av att Z gjort något fel, eller på något sätt vanvårdat Theo - utan enbart därför att hon avflyttat från orten och därmed avbrutit de insatser hon fått beviljade.

Varför citerar du inte den utredning som gjordes till följd av anmälan - och vad man säger där om Z:s förhållande till Theo. Är det jobbigt för dig att skriva hon månade om Theo, att förhållandet mellan mor och barn var gott och att man inte fann något att klaga på?

Gör det ont?

Z har under merparten av sitt liv, pga sin egen moder oförmåga och sin biologiska pappas frånvaro varit föremål för olika stödåtgärder ifrån Socialtjänsten. Hon är och var helt beroende av Socialtjänsten för sin försörjning. När Theo var nyfödd hade Z valet mellan att läggas in på spädbarnshem med Theo eller att riskera att förlora honom. Då "valde" hon det förstnämnda alternativet. Hon var inte på något sätt nöjd med dessa insatser utan såg Socialtjänsten som ett potentiellt hot som när som helst kunde ta Theo.
Citera
2011-03-24, 05:59
Medlem
Citat:
Ingen har däremot sett Z skada barnet på något sätt, det finns inga som helst belägg för att hävda att hon skadat sitt barn.
Däri ligger skillnaden.

Hur som helst - det som hävdas, att de skulle ha hävdat att hon var olämplig som mor, eller att Theo hade misskötts på något sätt, stämmer inte. Det är inte vad som står i utredningarna

Titta på bilderna från Z:s hem. Är detta en sund miljö för ett barn att växa upp i? Z var/är inte ens kapabel till att hålla rent i hemmet. En basal bit i att vara en bra förälder är att erbjuda en sund och trygg uppväxtmiljö. Detta klarade inte Z. Det är att skada sitt barn. Att lämna sitt barn till någon som vill skada det är att skada sitt barn.

Nu har vi tyvärr inte tillgång till Lerums utredningar, men man torde vara gravt förståndshandikappad om man missar poängen i Lerums orosanmälningar. Z var i högsta grad en olämplig och inkompetent mamma som var helt beroende av sociala stödåtgärder för att klara mammarollen, vilket Theos död med all önskvärd tydlighet bevisar.
Citera
2011-03-24, 06:02
Medlem
Citat:
Den läkaren skrev inte i journalen "ända från början" - utan strax innan Patric utdelade det dödande slaget. Så utifrån den anteckningen kan man knappast dra slutsatsen att misshandeln hade pågått ända från början.

Om man lägger ihop läkarens misstankar med vad dagis skriver så blir bilden glasklar. Theo är ett barn som blir systematiskt misshandlat.
Citera
2011-03-24, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Titta på bilderna från Z:s hem. Är detta en sund miljö för ett barn att växa upp i? Z var/är inte ens kapabel till att hålla rent i hemmet.

Har du länk till bilderna?
Citera
2011-03-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpappa
Har du länk till bilderna?

https://www.flashback.org/sp26330948

Kolla i protokollbilagan.
Citera
2011-03-25, 17:17
Medlem
Har några bekanta till P uttalat sig om honom på FB? Har någon sett de filmade förhören?
Citera
2011-03-27, 11:53
Medlem
Citat:
Den läkaren skrev inte i journalen "ända från början" - utan strax innan Patric utdelade det dödande slaget. Så utifrån den anteckningen kan man knappast dra slutsatsen att misshandeln hade pågått ända från början.
Vad har det med saken att göra? Zanna borde ha reagerat på läkarens misstanke med oro istället för att bli förbannad på läkaren. Och det skulle väl räcka med en händelse för att reagera när det gäller ev misshandel av ett barn. Hon verkar helt ha saknat denna modersinstinkt som skulle skydda Theo.
Citera
2011-03-27, 15:36
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vigil-Lante
Titta på bilderna från Z:s hem. Är detta en sund miljö för ett barn att växa upp i? Z var/är inte ens kapabel till att hålla rent i hemmet. En basal bit i att vara en bra förälder är att erbjuda en sund och trygg uppväxtmiljö. Detta klarade inte Z. Det är att skada sitt barn. Att lämna sitt barn till någon som vill skada det är att skada sitt barn.

Har du tittat, är du heltidsarbetande småbarnsförälder? Jag kan inte förstå vad du ser som inte jag ser. Jag ser ett helt normalt hem utan överpedanta vuxna där bar kan få leka fritt. Jag ser ett hem som är lite trångt, men då blir ju hyran lägre och mera pengar över till familjen. Ja ser ett hem där ingen har gjort sig till inför väntat besök. Detta är vad jag ser om jag bortser ifrån vad so hänt där tidigare. Berätta allt det hemska som du ser.
Citera
2011-03-27, 18:02
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Zanna borde ha reagerat på läkarens misstanke med oro istället för att bli förbannad på läkaren. Och det skulle väl räcka med en händelse för att reagera när det gäller ev misshandel av ett barn. Hon verkar helt ha saknat denna modersinstinkt som skulle skydda Theo.

Du är inte ensam, många verkar bortse från fakta från FUP och skriva in sina egna uppfattningar om hur Zanna borde ha gjort eller vad hon borde ha sett. Alla utredningar har lagts ner. En tjänsteman på soc i Lerum skickade en orosanmälan till soc i Mjölby, de gjorde en utredning men fann ingenting. Hela tiden framstår bilden av en kvinna som är mycket osäker på sin föräldraroll men samtidigt livrädd för att bli fråntaget sitt barn.

Hela historien är tragisk, Zanna verkar känna på sig att pojken behöver vård för sin arm men vågar inte för att soc ska blandas in. Jag kan reagera på hennes helomvändningar som syns tydligt i SMS samt när hon uttrycker oro då han har ont när hon tar på tröjan för att sedan "glömma" när den är på. Ibland kan kvinnor förneka fakta ända in i döden tyvärr.

Det som bekymrar mig mest är att förskolans anteckningar och bilder inte kom fram i utredningen på soc (eller har jag missat nåt)?

Jag kan heller inte släppa att soc i Lerum skriver till Mjölby utifrån en oro ang. hennes ADHD som fö. medicineras, samt tidigare bistånd. Är det nåt annat de egentligen vill påvisa?
Citera
2011-03-30, 10:14
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Varför skulle en mamma kunna tolka ut t.o.r.t.e.r.a.d. ur något som ingen annan kan? Tror du att vi mammor har ett särskilt morse språk med barnen? Att vi talar med dem telepatiskt? Att existerar några radiovågor som går emellan oss och barnen. Det fungerar inte så.

Vi ser som andra att något är fel, att barnen har ont, att något hänt osv. Gällande kommunikation så använder vi samma metoder som alla andra - att sedan de som lever med och/eller umgås med barnet på daglig basis kan tolka det bättre än dem som inte känner barnet är en annan sak. Det klarar normala pappor, syskon och andra i barnets omgivning också. Det finns ingen särskilt "mamma-kristall".

Nej, men dagispersonalen umgicks med barnet på daglig basis och borde ha kunnat tolka dess signaler och se när något var fel. Läkare skall kunna skilja på sjukdom och misshandel. Av läkare kan man kräva att de skall kunna se vad en skada beror på - de har expertisen, det har inte en mamma.

Du ska inte generalisera alla mammor.
Jag är en mamma som ser väldigt tydligt hur mina barn mår. Har utvecklat en "radar".
Pga min adhd så överkompenserar jag mina brister på uppmärksamhet genom att lägga ALL min fokus på barnen.
Jag blir kallad hönsmamma eftersom jag har sådan koll, men det är ett måste.

Det tråkiga är att jag inte har ork till så mycket annat än att vara mamma.
Men jag är väl medveten om mitt funktionshinder och måste prioritera min energi till förmån för barnen.
Citera
2011-03-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Jag kan heller inte släppa att soc i Lerum skriver till Mjölby utifrån en oro ang. hennes ADHD som fö. medicineras, samt tidigare bistånd. Är det nåt annat de egentligen vill påvisa?
De skrev att de var oroliga för Theo, vad menar du?
Citera
2011-03-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Z:s eventuella problem att tolka signaler från sitt barn är något som har uppfunnits här på FB av 3 st medlemmar.
Det har nu blivit en sanning i sig, utan några som helst bevis för att det föreligger ett sådant problem.

Man verkar tro att om man skriver det här tillräckligt många gånger så är det sant till slut?

Vilket proffs på adhd har konstaterat att det verkligen är så? Då räknar jag inte Yori, KiaW eller micro113 till proffsen.
Det har ABSOLUT ej uppfunnits av 3 medlemmar här!! Läs soc från Lerums oro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in