2010-10-22, 12:02
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Mammans tre versioner är olika. Det står dig naturligtvis fritt att tycka vad du vill om dem, men vi får nog agree to disagree i så fall.

I samtalet med socialen säger mamman att barnet trillat och slagit sig på armen flera gånger under morgonen och att styvpappan ringde till henne och ifrågasatte varför hon inte tog barnet till akuten tidigare.

De andra två versionerna finns här:

Mamman berättar själv under förhöret att armen var svullen när hon tog fotot. Det står i FUP att hon sagt att hon "tog ett foto på armen som var svullen". Se spoilern ovan. Jag tycker också att armen ser svullen på bilden och blåmärkena är fullt synliga, men du får som sagt tycka vad du vill.

Armen var svullen och det fanns blåmärke, ändå så säger Z att hon inte sett det! Och trots att hon tror att hans arm var bortdomnad för att han sovit på den, så gav hon honom Alvedon... Jag har aldrig hört tidigare att någon gett ett litet barn Alvedon för att de sovit på en arm så den domnat. Personligen ger jag bara mina barn Alvedon när de har hög feber, men där kanske jag gör fel. Kanske de helt enkelt får för lite Alvedon? Dessutom så har jag aldrig tagit foto på mina barn när de haft ont någonstans. Tanken kanske möjligen skulle kunna komma för mig om jag misstänkt någon gjort mitt barn något och jag velat ha ett bildbevis på hur skadan sett ut.

Z skulle, som jag ser det, (kräver inte att någon annan ska tycka lika,) hon skulle verkligen ha behövt det där stödet i Mjölby som hon hade i Lerum. En kontaktperson som kunde hjälpa henne att hantera de situationer som hon ställdes inför.
Citera
2010-10-22, 12:16
Medlem
Som vi vet står det klart att;

-Theos armbrott uppkom på måndag e.m. den 21 juni när Patric Seavers var ensam med Theo, medan Theos mamma arbetade.
-Dagen därpå, tisdag e.m. den 22 juni efter kl 13.30 förvärrade Patric Seavers medvetet ytterligare skadan i Theos arm genom att vrida och dra i den, när de två var ensamma.

Här är utdrag ur Patric Seavers vittnesmål i polisförhör 2010-08-10 om vad han slutligen erkänner om vad som hände med Theos redan skadade arm tisdag 22 juni efter kl 13.30, sedan han löst av Theos mamma som åkt till arbetet:
P(atric Seavers): För att eeh. När han satt i soffan och det så. Då var hans armbåge inte svullen. Utan då efter att jag hade känt så svullnade den mer och då bestämde jag mig för å åka.
F(örhörsledaren): Så den är inte svullen då innan du känner på armen? Och sen så svullnar den.
P: Mm.
(FUP s 157)

-Patric Seavers mördade Theo den 12 juli, när de två var ensamma.

Patric Seavers är nu dömd i tingsrätten till fängelse 12 år för sina allvarliga brott - att han misshandlat och mördat Theo. Som vi vet har Patric Seavers överklagat sin dom och vill att straffet sänks.
Citera
2010-10-22, 12:24
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar

-Theos armbrott uppkom på måndag e.m. den 21 juni när Patric Seavers var ensam med Theo, medan Theos mamma arbetade.
-Dagen därpå, tisdag e.m. den 22 juni efter kl 13.30 förvärrade Patric Seavers medvetet ytterligare skadan i Theos arm genom att vrida och dra i den, när de två var ensamma.

Här är utdrag ur Patric Seavers vittnesmål i polisförhör 2010-08-10 om vad han slutligen erkänner om vad som hände med Theos redan skadade arm tisdag 22 juni efter kl 13.30, sedan han löst av Theos mamma som åkt till arbetet:
P(atric Seavers): För att eeh. När han satt i soffan och det så. Då var hans armbåge inte svullen. Utan då efter att jag hade känt så svullnade den mer och då bestämde jag mig för å åka.
F(örhörsledaren): Så den är inte svullen då innan du känner på armen? Och sen så svullnar den.
(FUP s 157)

Patric Seavers är nu dömd i tingsrätten till fängelse 12 år för sina allvarliga brott - att han misshandlat och mördat Theo. Som vi vet har Patric Seavers överklagat sin dom och vill att straffet sänks.

På bilden Z tog så var armen både svullen och hade blåmärke! Och det var ju innan P förvärrade skadan ytterligare.
Citera
2010-10-22, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:

(FUP s 157)

Jag tycker du säger det kort koncist och mycket bra.

Det Patric gjort mot Theo har skett när han var ensam med pojken - Patric är nu dömd för detta, låt oss hoppas att Hovrätten fastställer domen alternativt skärper straffet, och inte går på försvarets linje.
Citera
2010-10-22, 12:31
Medlem
[quote=micro113]Jag tycker du säger det kort koncist och mycket bra.

Det Patric gjort mot Theo har skett när han var ensam med pojken - Patric är nu dömd för detta, låt oss hoppas att Hovrätten fastställer domen alternativt skärper straffet, och inte går på försvarets linje.[/QUOTE]

Ja, precis, det hoppas jag också.
Citera
2010-10-22, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Det Patric gjort mot Theo har skett när han var ensam med pojken - Patric är nu dömd för detta, låt oss hoppas att Hovrätten fastställer domen alternativt skärper straffet, och inte går på försvarets linje.

Hoppas sannerligen att de ser det som om han varit likgiltig till om pojken dött och att mordrubriceringen står kvar och att strafftiden skärps.

Jag vet inte riktigt vad försvaret ska komma med som man inte kan bortse från om man vill.v
Citera
2010-10-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Mammans tre versioner är olika. Det står dig naturligtvis fritt att tycka vad du vill om dem, men vi får nog agree to disagree i så fall.

I samtalet med socialen säger mamman att barnet trillat och slagit sig på armen flera gånger under morgonen och att styvpappan ringde till henne och ifrågasatte varför hon inte tog barnet till akuten tidigare.

De andra två versionerna finns här:

Mamman berättar själv under förhöret att armen var svullen när hon tog fotot. Det står i FUP att hon sagt att hon "tog ett foto på armen som var svullen". Se spoilern ovan. Jag tycker också att armen ser svullen på bilden och blåmärkena är fullt synliga, men du får som sagt tycka vad du vill.

Ja, du har rätt. Z versioner ändras från förhör till förhör. I FUP finns tyvärr bara sammanfattningar av Zs förhör, men i videoförhören får man ju höra allt, och Z ljuger friskt i alla tre förhör! Jag har lagt in en del från det första videoförhöret, inte från de andra två när det gäller armbrottet. Orsaken till att jag inte gjort det är självklart för att jag har ett eget liv med barn och familj som kommer först för mig, och tiden att göra detta finns inte. Det är mycket långa förhör med Z, över en timme är de två första.

Jag tycker CaliSophia har mycket bra inlägg, med mycket fakta och mycket egen kunskap och erfarenhet bakom. Och visst syns det tydligt på bilden att Ts arm är både svullen och har blåmärken.
Citera
2010-10-22, 12:58
Medlem
Citat:

(FUP s 157)

Vi vet inte hur skadan uppkom den 21/6, vi vet bara vad P säger i förhören, det är ingen av förundersökningsledarna som tror på honom, inte läkarna heller, när han säger att T ramlade ner från en stol och bröt armen. Däremot vet vi att även P ljuger friskt i förhören!
Citera
2010-10-22, 12:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, du har rätt. Z versioner ändras från förhör till förhör. I FUP finns tyvärr bara sammanfattningar av Zs förhör, men i videoförhören får man ju höra allt, och Z ljuger friskt i alla tre förhör! Jag har lagt in en del från det första videoförhöret, inte från de andra två när det gäller armbrottet. Orsaken till att jag inte gjort det är självklart för att jag har ett eget liv med barn och familj som kommer först för mig, och tiden att göra detta finns inte. Det är mycket långa förhör med Z, över en timme är de två första.

Jag tycker CaliSophia har mycket bra inlägg, med mycket fakta och mycket egen kunskap och erfarenhet bakom. Och visst syns det tydligt på bilden att Ts arm är både svullen och har blåmärken.
Det är lustigt så olika man kan tolka en bild.

Personligen finner jag det enklast att förlita mig på den som hållit sig saklig genom tråden och lämnat sjöhästarna där de hör hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Sett till hur förhören blev gjorda upplever inte jag att Z berättelse ändras nämnvärt...däremot ändrar PS sin historia för varje förhörstillfälle...
Först vill han lägga skulden på Z för att hon inte åkt in eftersom armen var så svullen, sen berättar han att det inte hände den dagen utan dagen innan och att han berättade för Z redan på kvällen, sen ändrar han det till att han berättade för Z vid 16.00 den dagen han åker in med T till sjukhuset.

Z berättar att PS bad henne säga att det hände när hon var hemma ensam med T och att hon inte fattade varför eftersom det stämmde ju.

Vad gäller svullnaden på armbågen så finns ingen markant svullnad på bilden Z tar vid lunch-tid, och PS säger bland de sista förhören angående varför han besatämde sig åka in till sjukhuset med T på eftermiddagen:
Citera
2010-10-22, 13:03
Medlem
Citat:
Det är lustigt så olika man kan tolka en bild.

Personligen finner jag det enklast att förlita mig på den som hållit sig saklig genom tråden och lämnat sjöhästarna där de hör hemma.

Du har väl inte ens sett bilden vi pratar om här. Att KiaW "tolkar" att det inte finns någon svullnad eller blåmärken på Ts arm på bilden är alltså mycket mer rätt än polisens "tolkning" att det finns svullnad och blåmärken på Ts arm på bilen? Z säger ju dessutom själv att det var så, och därför som hon tog kortet. Men hon ljuger väl om det också då, precis som polisen, CaliSophia, jag, Pebles m.fl.
Citera
2010-10-22, 13:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Du har väl inte ens sett bilden vi pratar om här. Att KiaW "tolkar" att det inte finns någon svullnad eller blåmärken på Ts arm på bilden är alltså mycket mer rätt än polisens "tolkning" att det finns svullnad och blåmärken på Ts arm på bilen? Z säger ju dessutom själv att det var så, och därför som hon tog kortet. Men hon ljuger väl om det också då, precis som polisen, CaliSophia, jag, Pebles m.fl.
Ingen svullnad?

Vem har påstått ingen svullnad?

Kia skriver ingen markant svullnad -- du kanske skall lära dig att läsa noggrannare.

Patric vidgår dessutom att detta är fallet, armen svullnar ordentligt först när han har "undersökt" armen.

Dessutom trodde jag någon bestämdhet hävdade att hon inte "såg" mina inlägg - så det var skickligt av dig att svara på det. Vågen för det.
Citera
2010-10-22, 13:12
Medlem
[quote=tankar]
Citat:

Det Patric gjort mot Theo har skett när han var ensam med pojken - Patric är nu dömd för detta, låt oss hoppas att Hovrätten fastställer domen alternativt skärper straffet, och inte går på försvarets linje.[/QUOTE]

Ja, precis, det hoppas jag också.

Jag tror att precis alla i denna tråd hoppas och vill detta. Därför är det inte intressant att diskutera det. Ska vi sitta och dunka varandra på ryggen och hålla händer och hoppas tillsammans lär tråden bli låst rätt fort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in