2010-10-19, 01:40
Medlem
CaliSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Som lekman är det svårt att förstå precis allt som står i ett obduktionsprotokoll, tyvärr har jag läst obduktionsprotokoll förut (även om det lyckligtvis inte är många) och jag har trots olika dödssätt aldrig sett något protokoll med så många påvisade skador, någonsin. Jag tycker iaf att det är väldigt många! För många på den lilla kroppen!

Smilun, inkluderade obduktionen ingen toxikologisk analys av blod eller andra vävnader? Anledningen till att jag frågar har inte det minsta med dödsorsaken att göra för den är ju fastställd och gärningsmannen sitter bakom lås och bom.

Jag undrar snarare utifrån diskussionen som förts här om att polisen undrade hur det kunde komma sig att barnet sov så mycket och att han, enligt vissa som skriver här, hade en så ovanligt hög smärttröskel och kunde tolerera misshandeln utan att jämra sig eller gråta och på så sätt väcka misstankar om hur mycket han led innan han slutligen en dag fick det dödande slaget i magen. Gärningsmannen demonstrerade också för polisen under ett av förhören hur hårt han har tagit i barnet framför mamman redan sex månder innan mordet, alltså redan innan barnet och mamman flyttat in med honom! Förhörsledaren sa att det gjorde rejält ont på honom under demonstrationen, och det trots att han är vuxen.

Att barnet inte hade ont eller inte visade att han hade ont har förts fram som argument om och om igen i diskussionen om armbrottet, trots att det gäller så pass extremt våld vid det tillfället att hans överarm vridits eller slitits av och resulterat i en ovanlig fraktur. Det får mig att undra om barnet "medicinerades" hemma även vid andra tillfällen och därför sov mycket, till exempel för att de vuxna skulle få chans att porrsurfa eller plugga eller sova eller vad de nu gjorde när de var hemma ensamma med barnet och han led i sviterna av sina många skador? Och skulle den "medicinen" i så fall kunna vara relaterad till det faktum att han börjat få sämre balans och trillade så ofta på dagis?

Vill dessutom minnas att mammans första reaktion på mordet var nåt i stil med, 'hoppas att han inte kommit åt mina mediciner'?

Har man försäkrat sig om att det inte förelåg förhöjda halter av nåt läkemedel i hans lilla kropp, nåt som han gavs regelbundet när han "ramlat och slagit sig i magen" eller fått blåmärken i ljumskarna, på ryggen, mm, för att han inte skulle gråta och föra liv?
Citera
2010-10-19, 04:16
Medlem
CaliSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det där sms:et är det nåt lurt med! Jag tror hon visste, men inte att armen var av, utan att den kanske var "stukad", det återkommer hon till i videoförhören att P trodde den var stukad, och han visste ju sånt eftersom han spelat fotboll... Kanske ville hon ha en hållhake, jag tror att deras relation vid detta tillfälle var ganska dålig faktiskt...

Det som jag reagerat mest på i sms:en (förutom att barnet tydligen proppades i Alvedon och togs på shoppingtur (?!) av mamman istället för att tas till akuten med sin brutna arm) är relaterat till det som kom fram i FUP:en på sidorna citerade härunder, nämligen att de tar så mycket tid på sig, t.o.m överväger att vänta en dag till (!) med att åka in till akuten, och skriver att de måste planera först:

Citera
2010-10-19, 04:41
Medlem
Det tokiga i detta är att mamman, inte blev sur. Min kompis satt i rättegången med dessa personer (då hon pluggar till polis). Hon berättade att mamman hade sagt att dem klarade sig ur detta tillsammans, och att allt fixar sig. Om jag hade varit anhörig till barnet hade killen legat jävligt dödsdömd till ..
Citera
2010-10-19, 04:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buddiish
Det tokiga i detta är att mamman, inte blev sur. Min kompis satt i rättegången med dessa personer (då hon pluggar till polis). Hon berättade att mamman hade sagt att dem klarade sig ur detta tillsammans, och att allt fixar sig. Om jag hade varit anhörig till barnet hade killen legat jävligt dödsdömd till ..

Jaså, nu borde mamman ha dödat i rättssalen också. Ja det var ju "tokigt" att hon inte gjorde det hördudu.

Men hon kanske hade fått något lugnande så hon inte kände sig så dödsstraffande som hon borde vara då, det är ju ingen ursäkt i och för sig. Hon kunde ju ha morrat lite i alla fall.
Citera
2010-10-19, 08:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddiish
Ja, hon sa det INNAN hon visste att Patric mördat Theo - det är inte hennes inställning efter att hon fått klart för sig att hennes son dog av misshandel från hennes sambo.

Har din vän inte uppfattat kronologin? Eller är det du som lyssnat dåligt då din vän återger fallet?
Citera
2010-10-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaliSophia
Smilun, inkluderade obduktionen ingen toxikologisk analys av blod eller andra vävnader? Anledningen till att jag frågar har inte det minsta med dödsorsaken att göra för den är ju fastställd och gärningsmannen sitter bakom lås och bom.

Jag undrar snarare utifrån diskussionen som förts här om att polisen undrade hur det kunde komma sig att barnet sov så mycket och att han, enligt vissa som skriver här, hade en så ovanligt hög smärttröskel och kunde tolerera misshandeln utan att jämra sig eller gråta och på så sätt väcka misstankar om hur mycket han led innan han slutligen en dag fick det dödande slaget i magen. Gärningsmannen demonstrerade också för polisen under ett av förhören hur hårt han har tagit i barnet framför mamman redan sex månder innan mordet, alltså redan innan barnet och mamman flyttat in med honom! Förhörsledaren sa att det gjorde rejält ont på honom under demonstrationen, och det trots att han är vuxen.

Att barnet inte hade ont eller inte visade att han hade ont har förts fram som argument om och om igen i diskussionen om armbrottet, trots att det gäller så pass extremt våld vid det tillfället att hans överarm vridits eller slitits av och resulterat i en ovanlig fraktur. Det får mig att undra om barnet "medicinerades" hemma även vid andra tillfällen och därför sov mycket, till exempel för att de vuxna skulle få chans att porrsurfa eller plugga eller sova eller vad de nu gjorde när de var hemma ensamma med barnet och han led i sviterna av sina många skador? Och skulle den "medicinen" i så fall kunna vara relaterad till det faktum att han börjat få sämre balans och trillade så ofta på dagis?

Vill dessutom minnas att mammans första reaktion på mordet var nåt i stil med, 'hoppas att han inte kommit åt mina mediciner'?

Har man försäkrat sig om att det inte förelåg förhöjda halter av nåt läkemedel i hans lilla kropp, nåt som han gavs regelbundet när han "ramlat och slagit sig i magen" eller fått blåmärken i ljumskarna, på ryggen, mm, för att han inte skulle gråta och föra liv?

Vid obduktionen kollade man efter alkohol, vilket inte fanns i blodet, man kollade också efter det läkemedel som T fick på morgonen, vilket fanns i blodet. Man kollar inte efter några andra ämnen om det inte finns misstanke om sådant, så tyvärr. Din teori låter inte osannolik men fruktansvärd, tänk om det var så...
Citera
2010-10-19, 11:45
Medlem
Citat:
Det som jag reagerat mest på i sms:en (förutom att barnet tydligen proppades i Alvedon och togs på shoppingtur (?!) av mamman istället för att tas till akuten med sin brutna arm) är relaterat till det som kom fram i FUP:en på sidorna citerade härunder, nämligen att de tar så mycket tid på sig, t.o.m överväger att vänta en dag till (!) med att åka in till akuten, och skriver att de måste planera först:

Det har jag också reagerat på, och jag tror att det är något som inte stämmer med deras redogörelse om detta, jag hoppas att det kommer fram vad som egentligen hände, tror inte ett smack på det de säger.
Citera
2010-10-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Var det inte så att Z och sonen haft soc på sig tidigare? Att de hade lite koll på hur han sköttes tidigare och att när nu detta med armen hände så ville hon på något sätt dokumentera detta, för att slippa en massa problem? Jag kommer inte ihåg alla turerna i FUP (minnet är för svagt) men jag minns att då jag läste den så fick jag intrycket av att hon var väldigt rädd att minsta lilla skada på pojken skulle resultera i att soc skulle komma igen.

Likaså fick jag intrycket av att P visste om detta (för det var innan de två blivit tillsammans) och spelade på detta när det gällde sin misshandel av pojken. P's ovilja att åka in med pojken till sjukan i nåt av fallen var väl (som han sade till flickvännen) pågrund av att han inte ville att läkare och soc skulle komma och ta Z's stackars lille son ifrån henne. Han försökte göra henne till syndabock och samtidigt göra sig själv till en älskande styvpappa som bara ville hennes och sonens bästa. Han verkade spela ut henne mentalt.

I själva verket ville han bara skydda sig själv från att åka fast.

Z hade själv sökt stöd hos soc, och de hade då uppmärksammat att hon även behövde stöd i sin mammaroll, det finns ingenting i journalerna från soc där de pratar om att ta T ifrån henne, utan att de ska ge henne stöd så hon kan vara mamma till T.

Efter att ha sett alla videoförhör/rekonstruktioner med både Z och P, så är min uppfattning att hon är den mentalt överlägsne i deras förhållande, och även fysiskt ganska jämställd med P. Hon är verkligen ingen "liten kuvad underlägsen kvinna", absolut inte. P däremot verkar ganska kuvad. Du har rätt i att det enda han vill är att rädda sig själv nu.
Citera
2010-10-19, 13:06
Medlem
Citat:

Jag har också tänkt på det du säger, han sov ovanligt mycket för att vara så pass gammal som han ändå var. Min 2 åring sover högst 1 timme om dagen för att kunna lägga sig runt 19-19.30 på kvällen, och nu när han är några månader över 2 år börjar jag märka att han knappt behöver den sovtiden heller, för att han börjar vakna på natten nu och vara pigg.
Särskilt anmärkningsvärt är ju det att det inte direkt verkar som att man gör så mycket med pojken, att sitta och titta på tv på dagarna gör ju inte så man blir särskilt trött på kvällen.
Antingen tror jag man gav honom lite olika tabletter så han blev lugn som du säger, för att man ska ha tid med sitt egna, och kanske för att han hade ont i magen och sådant av P´s misshandel. Och det är riktigt jobbigt att tänka på.

Jag har börjat läsa i den här tråden mer och mer nu på sistonde men ska dra mig tillbaks då jag mår väldigt illa av T´s öde. Och dessutom tycker jag det har spårat lite a´la familjeliv tjaffsande här inne. Jag nämner inga namn, men en dels försvar kring Z tycker jag är riktigt obehagligt.
P slog ihjäl den stackars pojken ja, men Z fanns definitivt inte där för honom som hon skulle. Vad man har för agenda i att ge sig på dom som ifrågasätter Z´s agerande och smula sönder deras inlägg vet jag inte, men tråden börjar likna, ja, jag vet inte vad. Ibland sägs det vettiga saker, jag var tex intresserad av att veta varför förskolan skriver dagbok över T, men det mesta som vettiga människor skriver drunknar i nått slags annat tjatter.
Citera
2010-10-19, 13:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
T sov mycket för att han var trött, sjuk och tärd av psykisk och fysisk misshandel.
Citera
2010-10-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande

Jag har också tänkt på det du säger, han sov ovanligt mycket för att vara så pass gammal som han ändå var. Min 2 åring sover högst 1 timme om dagen för att kunna lägga sig runt 19-19.30 på kvällen, och nu när han är några månader över 2 år börjar jag märka att han knappt behöver den sovtiden heller, för att han börjar vakna på natten nu och vara pigg.
Särskilt anmärkningsvärt är ju det att det inte direkt verkar som att man gör så mycket med pojken, att sitta och titta på tv på dagarna gör ju inte så man blir särskilt trött på kvällen.
Antingen tror jag man gav honom lite olika tabletter så han blev lugn som du säger, för att man ska ha tid med sitt egna, och kanske för att han hade ont i magen och sådant av P´s misshandel. Och det är riktigt jobbigt att tänka på.

Jag har börjat läsa i den här tråden mer och mer nu på sistonde men ska dra mig tillbaks då jag mår väldigt illa av T´s öde. Och dessutom tycker jag det har spårat lite a´la familjeliv tjaffsande här inne. Jag nämner inga namn, men en dels försvar kring Z tycker jag är riktigt obehagligt.
P slog ihjäl den stackars pojken ja, men Z fanns definitivt inte där för honom som hon skulle. Vad man har för agenda i att ge sig på dom som ifrågasätter Z´s agerande och smula sönder deras inlägg vet jag inte, men tråden börjar likna, ja, jag vet inte vad. Ibland sägs det vettiga saker, jag var tex intresserad av att veta varför förskolan skriver dagbok över T, men det mesta som vettiga människor skriver drunknar i nått slags annat tjatter.

Jag tror vi är flera, som har egna barn, som tänkt på just det med sovandet. T.ex. så har mina barn och andra barn jag känner, inte legat kvar i sängen om de inte velat sova, utan då har de "tassat" upp precis bakom den vuxne som lämnar rummet, eller kommit upptassande efter någon minut. Inte T, han ligger kvar... Konstigt tycker jag också.

Jag förstår dig fullt att du mår väldigt dåligt av Ts öde, det gör jag också och bitvis är det så jobbigt att skriva om det att jag måste lämna tråden för något dygn. Tyvärr är det som du skriver, att tråden har blivit ett enda tjaffsande om en massa oviktigt, som gör att inlägg försvinner. Jag har själv lagt upp ganska mycket fakta från videoförhören, men det blir oftast inte ens kommenterat, om jag inte i samma inlägg nämner att Z har någon form av ansvar förstås. Jag hoppas ändå att du stannar kvar i tråden! Du behövs här!
Citera
2010-10-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
T sov mycket för att han var trött, sjuk och tärd av psykisk och fysisk misshandel.

Att han inte verkade få så mycket att äta hemma kan också ha spelat roll när det gäller tröttheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in