2010-09-28, 20:45
Bannlyst
hmm jag tror inte att de flesta anser att en tvåårings balans, eller brist på balans, är något akut. Det växer bort, resonerar man nog.
Citera
2010-09-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det var just det jag förslkte berätta i ett tidigare inlägg långt tillbaka i tråden:
Ett av mina barn uppvisade liknande svårigheter som T vid samma ålder, både vad gäller talet, balansen och säregen gång.
Mitt barn var bokstavligt talat blåslaget med största koncentration på huvudet, rumpa/lår och knän, men också enstaka som dök upp då och då på rygg och armar.
H'*n hade dock aldrig på magen eller på mjukdelarna på överarmarna, och jag kan känna mej osäker på om jag inte hade kunnat missa misstanke om det någon gång skulle ha dykt upp märken på dessa ställen, jag hade dock uppmärksammat dem. Jag hade nog undrat hur sjutton h*n lyckats med konstycket att få blåmärke där....vilket naturligtvis skrämmer mej.

När mitt barn blev äldre fick h*n en diagnos som förklarade varför.

Jo, fast detta kan ju bero på helt naturliga orsaker, och behöver inte alls bero på sjukdom hos T. Att han var sen i talet skulle ju kunna bero på att ingen talade med honom hemma, ingen läste för honom hemma, han blev tillsagd att han skulle äta och sova, sedan satt han framför Cartoon Network... inget av det främjar talet hos barnet tror jag både du och jag inser.

Skulle du vilja dela med dig av vad det är för diagnos du pratar om här, för att vi andra ska kunna förstå vad du menar.
Citera
2010-09-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nej, hon kunde inte förstå varför PS bad henne säga att hon var hemma själv med T på förmiddagen eftersom det var ju så det var....det är iallafall så hon säger i förhöret.

Vet du att det är så hon säger i alla videoförhör?
Citera
2010-09-28, 20:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimsa1
Hej!
Jag är ny här. Det jag funderar på, är att någon skrev att "Z borde ta sitt ansvar" typ nåt sånt.

Vill bara fråga mig VAD för ansvar hon nu ska kunna ta när det är försent? Ska hon häktas? Hamna i fängelse, eller vad menar?

MvH
(min fetning)

Borde HA tagit sitt ansvar.
Citera
2010-09-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ofta korta hälsenor, därför tågång.

Hur menar du nu? Jag skrev ju det...
Senast redigerad av Smilun 2010-09-28 kl. 20:59.
Citera
2010-09-28, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Hur menar du nu?

Om hälsenorna är för korta så går barn på tårna.
Citera
2010-09-28, 20:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, fast detta kan ju bero på helt naturliga orsaker, och behöver inte alls bero på sjukdom hos T. Att han var sen i talet skulle ju kunna bero på att ingen talade med honom hemma, ingen läste för honom hemma, han blev tillsagd att han skulle äta och sova, sedan satt han framför Cartoon Network... inget av det främjar talet hos barnet tror jag både du och jag inser.

Skulle du vilja dela med dig av vad det är för diagnos du pratar om här, för att vi andra ska kunna förstå vad du menar.
En anledning till att han var lite sen i talet kan ju också vara att han INTE var onormalt sen i talet - vilket dagispersonalen påtalar.

Barn talar olika tidigt eller sent - han tillhörde de som talar sent förmodligen, ingen ansåg att det handlade om anmärkningsvärt sent.

Att en tvååring enbart talar enstaka ord är inte en konstig avvikelse som du vill göra det till. Dessutom är det ofta barn som inte behöver tala som kan vänta med talet -- eftersom deras omgivning uppmärksammar dem och ger det de vill ha och fyller deras behov utan att de själva behöver lära sig uttrycka dem. Är faktiskt ganska vanligt när det finns stora syskon med i bilden som sköter tolkningen.

Har du något mer som du skall göra en nittiograders karusell av.

Jag börjar undra om du ens sett små barn - mer än ett alltså - eftersom du inte förstått att barn faktiskt är olika och utvecklas olika.
Citera
2010-09-28, 20:54
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Nej, det räcker att jag säger att det är inom neurologens ansvarsområde....

Ja, vad just Ts symptom betydde har vi ingen aning om, det kan ha varit en kombination av understimulering, sen utveckling inom det normala och inte minst: smärta.

Anledningen att jag berättade om mitt barn var att ett barn som har mycket blåmärken man vet och är van vid beror på dålig balans, så är det lätt att märken som avslöjar misshandel drunknar bland övriga märken...

MEN, märkena på hals/haka stack ut, och faktiskt även de på magen...undrar varför dagispersonalen inte såg dem? Han bar väl fortfarande blöja?
Citera
2010-09-28, 21:03
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ofta korta hälsenor, därför tågång.
Men Theos tågång var ju inte medfödd..den kom ju efter flytten till Mjölby.
Och det tar ju lite tid att krympa hälsenor..för mej tog det flera år i högklackat..
Citera
2010-09-28, 21:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Och det tar ju lite tid att krympa hälsenor..för mej tog det flera år i högklackat..
(min fetning)
Men han började väl gå vid pass ett år?
Citera
2010-09-28, 21:08
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Om jag uppfattat det rätt så blev mamman medveten om tågången när personalen på dagis gjorde henne uppmärksam på det. Då kan det ha varit så att gången varit där innan utan att hon märkt det.

Det dagis reagerade på var att han verkade ha gått tillbaka i utvecklingen i mars, den perioden han bara ville sitta i knä med snutte. Jag får inte uppfattningen av dem att de tyckte att gången hade blivit sämre.
Citera
2010-09-28, 21:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
(min fetning)
Men han började väl gå vid pass ett år?
Den uppdagas alltså när man anser att han borde börja gå ordentligt helt enkelt. Vilket innebär att det inte säger någonting om hur han gått innan.

Edit:
Nu blev jag eko åt Kia igen såg jag.
Senast redigerad av micro113 2010-09-28 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in