2010-10-02, 19:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Zanna såg att det inte stämde, Zanna såg det inte som att killen leken och har roligt - både Zanna och dagis trodde att blåmärkena berodde på hans dåliga balans/motorik.

Har du missat det när du läste FUP och TP?
Och VILKEN var orsaken till den påstådda dåliga balansen/ motoriken, tror du?
1. Medfött
2. SBS
3. Upprepat trubbigt våld mot huvud
4. Kraftig smärta
5. "Medvetet beteende för att bli sedd"?
6. EP, alt. valfri neurologisk sjukdom
Etc.
Citera
2010-10-02, 19:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du tolkar det som ett gammalt tumavtryck, i utlåtandet tolkas det som färskt och att det kan härröra från upplivningsförsöket...hade det varit gammalt hade det varit uteslutet.

Så, vad exakt var det som var fel gånger flera?
Hade jag missuppfattat dej, eller kollade jag fel märke, eller vad?
Det är ytterst svårt att avgöra ett hematoms uppkomsttid (man kan leta efter påbörjade kollateraler, koaguleringshastighet m.m.) . Men, varken oerfarna eller erfarna "upplivare" orsakar skador på halsen. Ja, jag tolkar tillkomsten av detta blåmärke annorluna än salig kollega på RMV.
Citera
2010-10-02, 19:41
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Och VILKEN var orsaken till den påstådda dåliga balansen/ motoriken, tror du?
1. Medfött
2. SBS
3. Upprepat trubbigt våld mot huvud
4. Kraftig smärta
5. "Medvetet beteende för att bli sedd"?
6. EP, alt. valfri neurologisk sjukdom
Etc.
Det finns inget i dagispersonalens anteckningar eller förhör som antyder att den dåliga balansen var plötslig eller försämrades under den tid då han var inskriven på dagis. Mamman däremot uppger till vårdpersonal att det var något nytt och hänvisar till att dagispersonalen uppmärksammat henne om hans gång och balans.

Den tillbakagång i utvecklingen som dagispersonalen beskriver var att pojken bara ville sitta i soffan med personal och snutte.

Det betyder att balansproblemen kan ha funnits där hela tiden, men att mamman inte uppmärksammat, eller att de dök upp innan han började på dagis.

Det är omöjligt att säga vad den säregna gången och dåliga balansen berodde på då det kan röra sig om allt från en naturlig något sen utveckling pga sin tidiga födelse till neurologiska problem. EP hade man uteslutit.
Citera
2010-10-02, 19:43
Moderator
Citat:
Det finns inget i dagispersonalens anteckningar eller förhör som antyder att den dåliga balansen var plötslig eller försämrades under den tid då han var inskriven på dagis. Mamman däremot uppger till vårdpersonal att det var något nytt och hänvisar till att dagispersonalen uppmärksammat henne om hans gång och balans.

Den tillbakagång i utvecklingen som dagispersonalen beskriver var att pojken bara ville sitta i soffan med personal och snutte.

Det betyder att balansproblemen kan ha funnits där hela tiden, men att mamman inte uppmärksammat, eller att de dök upp innan han började på dagis.

Det är omöjligt att säga vad den säregna gången och dåliga balansen berodde på då det kan röra sig om allt från en naturlig något sen utveckling pga sin tidiga födelse till neurologiska problem. EP hade man uteslutit.

Och, dålig balans uppmärksammas, av naturliga skäl, vid pass 12-14 månaders ålder.
Citera
2010-10-02, 19:49
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Det är ytterst svårt att avgöra ett hematoms uppkomsttid (man kan leta efter påbörjade kollateraler, koaguleringshastighet m.m.) . Men, varken oerfarna eller erfarna "upplivare" orsakar skador på halsen. Ja, jag tolkar tillkomsten av detta blåmärke annorluna än salig kollega på RMV.
De har kollat cellreaktion, invandring av neutrofiler, aktiva makrofager, hemolys av röda blodkroppar och bakterieansamlingar i snitt från vissa underhusdblödningar, men inte från just den underhudsblödningen.

Jag undrar dock...på vilka grunder drar du annan slutsats än obducenten som utförde obduktionen och gjorde bedömningen utifrån det han såg?
Citera
2010-10-02, 19:55
Moderator
Citat:
De har kollat cellreaktion, invandring av neutrofiler, aktiva makrofager, hemolys av röda blodkroppar och bakterieansamlingar i snitt från vissa underhusdblödningar, men inte från just den underhudsblödningen.

Jag undrar dock...på vilka grunder drar du annan slutsats än obducenten som utförde obduktionen och gjorde bedömningen utifrån det han såg?
(min fetning)

Fetningen har inget med det jag skrev innan att göra (du pratar venöst blodprov).

På vilka grunder jag drar andra slutsatser heter "second opinion".
Citera
2010-10-02, 19:56
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Och, dålig balans uppmärksammas, av naturliga skäl, vid pass 12-14 månaders ålder.
Nu hänger jag inte med faktiskt...Ts dåliga balans har funnits där så länge han var på dagis då han var ca 18 mån.

Om du menar när man uppmärksammar att balansen är något sämre än förväntat för åldern så antar jag att det är under tiden 18-24 mån, men det som beskrivs ligger inte utanför gränserna av man ser normalt för åldern...
Senast redigerad av KiaW 2010-10-02 kl. 20:07.
Citera
2010-10-02, 19:57
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
(min fetning)

Fetningen har inget med det jag skrev innan att göra (du pratar venöst blodprov).

Med grunder menar jag utifrån vilka fakta drar du annorlunda slutsats än den närvarande obducenten?
Citera
2010-10-02, 19:58
Moderator
Citat:
Nu hänger jag inte med faktiskt...Ts dåliga balans har funnits där så länge han var på dagis då han var ca 18 mån.

Om du menar när man uppmärksammar att balansen är något sämre än förväntat för åldern så antar jag att det är under tiden 18.24 mån, men det som beskrivs ligger inte utanför gränserna av man ser onormalt för åldern...
Vad jag menar att dålig balans inte kan upptäckas innan barnet börjar stå och gå.
Citera
2010-10-02, 20:00
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
(min fetning)

Man använde dessa prover för att avgöra vilka märken som var äldre och vilka som var färska och uppkommit dagen då han dog som jag fattar det ur rapporten.
Citera
2010-10-02, 20:01
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Vad jag menar att dålig balans inte kan upptäckas innan barnet börjar stå och gå.
Nej...jag förstår inte relevansen...
Citera
2010-10-02, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Då förstår jag faktiskt inte varför du och dina gelikar går så hårt åt mig hela tiden, och påstår att jag fantiserar! Jag vet att du har läst tilläggsprotokollet, eftersom du fick det av mig, då vet du att det jag skriver i inlägget om obduktionsprotokollet är sant!

Om du med ord beskrev vad det är för uppgifter som får dig att vara så övertygad om att mamman vetat om mishandeln kanske allt skulle se annorlunda ut. Jag tycker inte att du någonsin har gjort det. Vad är det för uppgifter som du har tillgång till som visar detta så tydligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in