2010-09-22, 18:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Visst låter det fint när du säger det, men det är tyvärr önsketänkande. Om jag hade den bakgrunden skulle jag inte vilja att andra skulle vetat om den.
Jag har aldrig menat att du via samtal kan få reda på allt om din partner. Att Du inte skulle tala om dina tillkortakommanden inför blivande partner få stå för dig.
Citera
2010-09-22, 18:05
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jaha, och tråden handlar om att en pojke blivit mördad av en 24-årig man. Glöm för all del inte det.

det var ju inte vilken 24-åring som helst. Glöm inte att man som styvförälder går in i en föräldraroll.
Citera
2010-09-22, 18:08
Moderator
Angående background-check borde Z varit extra noggrann då hon säger sig komma från ett förhållande där hon blivit misshandlad...
Citera
2010-09-22, 18:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Angående background-check borde Z varit extra noggrann då hon säger sig komma från ett förhållande där hon blivit misshandlad...
Fast nu är det ju ofta tvärtom - människor som har blivit illa behandlade har ofta lägre krav och förväntningar på andra människor, än människor som blivit bra behandlade och lärt sig att de har ett människovärde och en rätt att ställa krav på andra.

Det är dessutom undermedvetna och inte medvetna funktioner som hänger samman med den egna självuppfattningen och alltså knappast något man kan klandras för,
Citera
2010-09-22, 18:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast nu är det ju ofta tvärtom - människor som har blivit illa behandlade har ofta lägre krav och förväntningar på andra människor, än människor som blivit bra behandlade och lärt sig att de har ett människovärde och en rätt att ställa krav på andra.

Det är dessutom undermedvetna och inte medvetna funktioner som hänger samman med den egna självuppfattningen och alltså knappast något man kan klandras för,

Jag skrev borde, inte skulle. Alla mänskliga beteenden (förutom reflexer) är medvetna, kanske en aning smittade av omedvetna önskningar och motiv.
Citera
2010-09-22, 18:16
Medlem
Pebless avatar
Citat:

I videoförhöret påpekar hon också att hon själv blivit misshandlad som barn.
Citera
2010-09-22, 18:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
I videoförhöret påpekar hon också att hon själv blivit misshandlad som barn.
Ja, och det är beklagligt att folk inte får hjälp (eller tar till sig hjälpen) att se att mönster tenderar att upprepa sig.
Citera
2010-09-22, 18:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag skrev borde, inte skulle. Alla mänskliga beteenden (förutom reflexer) är medvetna, kanske en aning smittade av omedvetna önskningar och motiv.
Nej alla mänskliga beteenden och reaktioner är verkligen inte medvetna - vad är det för skola som säger det?
Citera
2010-09-22, 18:27
Moderator
Citat:
Nej alla mänskliga beteenden och reaktioner är verkligen inte medvetna - vad är det för skola som säger det?
Neurolgin. Med medvetet beteende menar jag beteende som passerar hjärnan innan det manifesteras utåt. Ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag menade inte psykodynamisk psykologi.
Citera
2010-09-22, 18:36
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ja, och det är beklagligt att folk inte får hjälp (eller tar till sig hjälpen) att se att mönster tenderar att upprepa sig.

Jo, precis! Det handlar ju om att bryta mönstret och kanske också få hjälp att inse att det är ett mönster som behöver brytas!
Citera
2010-09-22, 18:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Neurolgin. Med medvetet beteende menar jag beteende som passerar hjärnan innan det manifesteras utåt. Ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag menade inte psykodynamisk psykologi.
Okej, då förstår jag - då talade vi om olika saker.
Citera
2010-09-22, 19:28
Moderator
Citat:
Okej, då förstår jag - då talade vi om olika saker.
Vi talade om samma sak men ur olika tolkningsperspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in