2010-09-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Nu har jag sett första videoförhöret med Z. ( 14/7-10) Min personliga tolkning av det (och anser inte att andra ska tycka och tänka lika där)är:

En ledsen (klart hennes son är död) upprörd tjej, som till en början ställer sig i försvarsställning, hon nekar att hon någonsin slagit Theo eller gjort honom illa på något vis. Och det har hon ju inte heller. Jag får känslan av att hon först tror att de misstänker att det är hon som skadat Theo, när det går upp för henne att han blivit mördad. (det är hennes eget ord, "mördad".) Sedan eftersom så börjar hon förstå att det inte är hon själv som är misstänkt utan P, vilket gör henne oförstående. Hon kan inte alls förstå att han skulle göra Theo något ont. Förhörsledaren tycker jag personligen gör ett bra jobb och visar Z förståelse när Z blir arg på sig själv för att hon glömmer bort klockslag, dagar osv.

Det är ett långt förhör på 1 tim och 17 min.

Emellanåt "hårdnar" Z uttryck och röst till, hon fräser ibland åt förhörsledaren, däremellan brister hon ut i gråt, hon vänder sig bort från Förhörsledaren. Jag uppfattar det som att hon "stänger av" ibland. Långa tysta minuter uppstår! Z får hämta sig i lugn och ro. Mot slutet går förhörsledaren ut och Z sitter tyst i många minuter, tillsammans med en person sin sitter hos sig. Man ser hur Z stålsätter sig och funderar. Till slut så frågar kvinnan som sitter tillsammans med Z om Z fryser och vill ha en filt. Z tvekar men tar emot en filt. Kvinnan stoppar om Z med filten och bara sekunderna efteråt kommer Z:s gråt. När videon stängs av sitter Z i soffan med en filt om sig och gråter, väntades på att hennes mamma ska komma till sjukhuset.

Detta är alltså 2 dagar efter Theos död och Z är chockad och upprörd. Hon uttrycker också att hon saknar Theo och önskar att det hela var en mardröm.

I detta första förhör finner jag, enligt min egen uppfattning då förstås, inget egentligen konstigt. Alla reagerar olika i sin sorg och Z är ledsen och upprörd och blir mellan varven skör som ett litet barn. Inte alls konstigt enligt mig.

Som jag uppfattar det hela så är Z i chock under hela detta förhör och det hon gör, hur hon uttrycker sig, är hur hon reagerar på det som har hänt, är inte Z, utan en liten otrygg tjej som inte klarar av (helt förståeligt enligt mig) att riktigt ta till sig att den mannen hon tagit in i sitt och Theos liv, kanske har slagit hennes älskade son till döds.

Tack för tolkningen.
Citera
2010-09-22, 14:52
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Är det någon som vet om man begärt utvidgad rättspsykiatrisk undersökning på P? Han är (var) uppenbart inte psykotisk vid brottstillfällena, men psykiskt sjuk är han sannolikt.

Nu har jag inte tittat igenom alla videoförhören, men det jag hitintills har sett så verkar gärningsmannen helt oberörd, han visar inte med en min, knappt en blinkning att han ångrar eller uppfattar det han gjort som något fel. Jag är inte rätt person att komma med diagnoser men något fel är det ju på personen, så uppfattar jag det hela. Sedan kan man ju fundera över om P någonsin kommer att inse vad han gjort, eller om han verkligen är så "kallhamrad" som jag personligen uppfattar honom i videoförhören.
Citera
2010-09-22, 15:05
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Deras ständiga bortförklaringar till hur skador uppkommit är ett tecken..bland många.
Det var nog ingen som misstänkte att pojken skule bli mördad. Inte ens gärningsmannen.
Nu orkar jag inte förklara mer för dej.
Tror inte det lönar sej..

Jo, just alla "förklaringar" är ju ett tecken. Precis som jag skrivit tidigare i tråden.
Ingen förstod att pojken sakta torterades till döds. Det är faktiskt så jag uppfattar det som. Och snabbt gick det också från det att den nye personen kom in i familjen, det tog ett halvår innan den lille pojkens kropp inte klarade mer.
Citera
2010-09-22, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Jo, just alla "förklaringar" är ju ett tecken. Precis som jag skrivit tidigare i tråden.
Ingen förstod att pojken sakta torterades till döds. Det är faktiskt så jag uppfattar det som. Och snabbt gick det också från det att den nye personen kom in i familjen, det tog ett halvår innan den lille pojkens kropp inte klarade mer.

Hur kan förklaringar var ett tecken på att någon sakta torteras till döds?

Så alla som förklarar något har ett barn som sakta torteras till döds enligt dig?
Citera
2010-09-22, 15:19
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Tack för tolkningen.

Men som sagt, det är helt min egen tolkning, ingen annans!
Citera
2010-09-22, 15:28
Medlem
KiaWs avatar
Det har absolut varit rena lynchen mot mamman under stora delar av tråden, idag kan de flesta enas om att mycket ligger i mammans egna problematik, hennes oförmåga och omognad. Det har diskuterats om ifall tecknen som fanns var så uppenbara att mamman omöjligt kan ha missftolkat dem, ifall mamman avsiktligt ignorerat dem och om mammans oförmåga att förstå vad som försegick betydde ett förståndshandikapp så allvarligt att hon i såfall måste ha brustit så allvarligt i alla avseenden att pojken borde omhändertagits...för att sen konstatera att hon är ju inte förståndshandikappad så då måste hon ha brustit pga av själviskhet och därmed offrat sin egen son.

Hur kan någon berättiga alla påhopp pga någons oförmåga?
En oförmåga är inte självvald, och i mammans fall ingick det i oförmågan att inte inse att hon behövde hjälp och stöttning. Hon tyckte helt enkelt att hon fixade det bra.

Hennes omsorgsförmåga var bristande bitvis, men de bristerna i sig utsatte inte pojken för livsfara eller annan kroppslig fara, pojken led inte akut under hennes omsorg. Han levde under "torftiga" förhållanden men inte i missär, han kanske inte blev stimulerad i hemmet och av mamman men det var inte allvarligare än att det kunde ha åtgärdats med rådgivning. (Detta stöder jag i att dagis rådgav bla angående påklädning, något mamman tog till sig och följde)
OM soc med anledning av ovanstående hade tvångsomhändertagit pojken så hade jag definitivt reagerat och ansett de gjort fel.

Sett från socialens sida, då i första utredningen som lades ner, så kontrollerade man ifall pojkens grundbehov inte blev tillgodosedda. Detta gjorde man genom att prata med de som dagligen träffade pojken, dvs mamman, PS och dagis. Oron i anmälan gällde mammans bristande förmåga att hålla rutiner och strukturera vardagen, och informationen man fick ut av samtalen med dagis visade att någon sådan oro inte fanns från dagis sida då pojken hade allt han skulle ha med sig till dagis, att han hade rena och hela kläder och att han var lämpligt klädd för väderleken. Det tyder på att det inte fanns brist i förmågan att hålla rutiner och struktur i att tex tvätta, bedömma vilka kläder som är uttjänade samt bedömma vilka kläder som är passande för väderleken.

Socialen kan därmed ha bedömt att även om mamman fortsatt skulle ha brister i sin egna förmåga så har hon fått det stöd hon behöver (paradoxalt nog av PS) för att upprätthålla vardagsstrukturen och att pojkens behov blev tillgodosedda, och att hon därmed inte behöver ytterligare stöttning från dem för tillfället.
Utifrån den information de fick så kan jag inte se att de gjorde en allvarlig miss, alltså att de förbisåg något som var känt för dem (Obs, nu talar jag om första utredningen i nya kommunen). Däremot borde ett hembesök ha ingått med tanke på den tidigare bostadssaneringen i förra kommunen, och även om lägenhetens tillstånd absolut inte var allarmerande så hade de kanske fått en liten indikation om att viss stöttning kanske ändå behövdes, om än inte som tvingande åtgärd.

Jag funderade på om jag skulle citera inlägg gjorda av vissa innan FUP kom, innan fakta kom, innan filmade förhör kom....det skulle visa att man hade exakt samma kritik och fördömmande mot mamman baserat på felaktiga uppgifter och hur man ändrade argumenten efterhand som fakta dök upp och tog fram det som passade samtidigt som man helt bortsåg från det som talade emot, men med exakt samma slutsatser, men gör det inte för jag vill inte att dessa ska känna sig utpekade.

Däremot hoppas jag att alla tar sig en funderare vad man själv sysslat med.

Jag vill också göra tråden uppmärksam på att när det gäller personangrepp så var bla micro113 en bland de första att bli utsatt, och det enbart pga att hon påpekade att en del uppgifter var felaktiga (dvs att man presenterat en sak som fakta när det varit felaktigt återgivet eller helt enkelt ett antagande)eller påpekat att ett resonemang inte håller mot kända fakta.
Det micro anklagas för idag är faktiskt det som hon reagerade på hos de som nu klagar .... mycket ironiskt att det reageras på när hon gör det men var helt ok när ni själva utsatte henne för samma sak.
Citera
2010-09-22, 15:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Är de här människorna öppna om detta då menar du? Brukar de berätta att de tidigt började att plåga och döda djur till exempel?

Precis så menar jag Yori...
Citera
2010-09-22, 15:43
Bannlyst
Citat:

Hur vet man/du att dessa personer är öppen med sådan information? Man skulle annars kunna tro att de inser att det kan skrämma folk om man berättar att man plågat och dödat djur som barn. Men du menar alltså att de berättar gärna sånt som är tecken som visar på att de är mördare? De vet alltså inte om de här teckenen själva och kan därför inte inse att det kan avslöja dem?
Citera
2010-09-22, 15:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Är de här människorna öppna om detta då menar du? Brukar de berätta att de tidigt började att plåga och döda djur till exempel?

Citat:

Citat:
Hur vet man/du att dessa personer är öppen med sådan information? Man skulle annars kunna tro att de inser att det kan skrämma folk om man berättar att man plågat och dödat djur som barn. Men du menar alltså att de berättar gärna sånt som är tecken som visar på att de är mördare? De vet alltså inte om de här teckenen själva och kan därför inte inse att det kan avslöja dem?

I r o n i
Citera
2010-09-22, 17:50
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Är det någon som vet om man begärt utvidgad rättspsykiatrisk undersökning på P? Han är (var) uppenbart inte psykotisk vid brottstillfällena, men psykiskt sjuk är han sannolikt.

Menar du en "second opinion - via vetenskapliga/rättsliga rådet?
Tvivlar på det men det är möjligt att advokaten kommer att försöka. Att man inte bedöms allvarligt psykiskt störd enligt juridisk mening innebär inte att man är "frisk". Att P är psykiskt sjuk bevisas av hans handlande men han anses inte vara "tillräckligt" sjuk för att slippa fängelse (= fängelseförbud = rättspsykiatrisk vård).
Senast redigerad av Guardian Angel 2010-09-22 kl. 18:10.
Citera
2010-09-22, 17:53
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Att prata kan vara ett första steg, typ lära känna varndra. Sunt förnuft funkar även det bra, parat med föregående förslag.
Visst låter det fint när du säger det, men det är tyvärr önsketänkande. Om jag hade den bakgrunden skulle jag inte vilja att andra skulle vetat om den.
Citera
2010-09-22, 18:02
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Jag skriver om riskfaktorer, inte absoluta sanningar. Det finns alltid undantag (läs: normalfördelning)

Jag håller helt med dig. Hade samhället lagt större vikt vid riskfaktorer skulle många brott och mycket lidande (både hos gärningsmän och offer) besparas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in