2010-09-18, 18:50
Medlem
[quote=Dampberger]".
Citat:

I USA och vissa andra länder skrivs ADHD-medicin ut på väldigt lösa grunder, men i Sverige måste en läkare ha mycket på fötterna för att kunna skriva ut Ritalina eller andra amfetaminpreparat till en patient. Läkaren måste ansöka till Läkemedelsverket om licens för att behandla patienten. I denna ansökan måste tydligt redogöras dels för testresultat som tyder på ADHD, men även redogöra varför patienten behöver just medicin och inte klarar sig med andra åtgärder. Licensen måste dessutom förnyas en gång i halvåret.
I Sverige kan det vara svårt att få medicin fast man behöver det. Vilken läkare som helst kan ansöka om licens, men i praktiken får endast en handfull psykiatriker med lång erfarenhet av ADHD och närliggande diagnoser sina licenser goskända.

Fel! Vissa läkare är mycket restriktiva med dessa preparat medan andra skriver ut det på nästan vilka grunder som helst. Bla. Lars Naimell i Linköping har gjort sig känd för att skriva ut Concerta mot nästa allt.
Citera
2010-09-18, 19:47
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja är en ren mobb precis som mot de våldtagna flickorna i Bjästa. Det är offret/offren som bär skulden och ska smutskastas för att hon/de råkat illa ut.

Zanna är inte offret här. Theo är offret. För mig är det glasklart att Zanna är/var gärningsmannens medhjälpare och den som genom sin underlåtenhet att ta ansvar för sitt barn gav mördaren fri väg.
Citera
2010-09-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Zanna är inte offret här. Theo är offret. För mig är det glasklart att Zanna är/var gärningsmannens medhjälpare och den som genom sin underlåtenhet att ta ansvar för sitt barn gav mördaren fri väg.

Nej det är hon inte! Den jämförelsen går inte att göra helt enkelt. Jag håller med dig!
Citera
2010-09-18, 19:58
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma

Helt klart är det Theo som är offer. Det är han som blivit torterad i flera månader utan att kunna försvara sig! Han blev torterad ända in i döden!
Citera
2010-09-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Helt klart är det Theo som är offer. Det är han som blivit torterad i flera månader utan att kunna försvara sig! Han blev torterad ända in i döden!

Och ingen såg, ingen märkte... stackars barn, så fruktansvärt ensamt för honom. Inte konstigt att han blev nollställd.
Citera
2010-09-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det sa de! Någon av personalen uttryckte också en undran om han fick någon mat hemma, en undran som jag tror var uppriktig och inte handlade om hur mycket han åt, utan på sättet han åt.

Ja, det är mycket att ta in, många känslor, obehagliga känslor...

Sånt märker personalen vid måltiderna, om något känns fel.Omsorgsbrist hemma märks ganska väl på olika sätt.
Citera
2010-09-18, 23:07
Medlem
Citat:
Hur kan du må dåligt över att ett barn har bra aptit på dagis?

Det handlar ju inte om bra aptit bara. Erfaren personal märker HUR barnet äter. Man märker det ganska snart om man har nåt innanför pannbenet.
Citera
2010-09-18, 23:11
Medlem
Citat:
Haha det där har jag hört många föräldrar berätta. Att barnen äter så mycket på dagis att personalen tar upp det. Det är inte så ovanligt alls. Och ja, de barnen får mat hemma också. Så några växlar på det ska man inte dra principmässigt.

Jo, du ska verkligen dra växlar på det. Det handlar inte om att äta mycket. Många barn älskar att äta med andra barn och då äter de bättre på dagis än hemma.Ibland är det mer spännande att äta hos mormor eller farmor också, men på dagis och i skolan tittar man mer på HUR barn äter. Man kollar inte aktivt efter det, man ser det först när det sticker ut.
Citera
2010-09-19, 00:37
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jo, du ska verkligen dra växlar på det. Det handlar inte om att äta mycket. Många barn älskar att äta med andra barn och då äter de bättre på dagis än hemma.Ibland är det mer spännande att äta hos mormor eller farmor också, men på dagis och i skolan tittar man mer på HUR barn äter. Man kollar inte aktivt efter det, man ser det först när det sticker ut.

Nu får du ursäkta, men vad pratar du om nu? Jobbar du själv på en förskola? Eller vad har du för erfarenhet för att uttala dig på det där sättet?
Citera
2010-09-19, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Sånt märker personalen vid måltiderna, om något känns fel.Omsorgsbrist hemma märks ganska väl på olika sätt.

När spädbarn "äter", ammar eller med nappflaska, så "vickar" de huvudet fram och tillbaka innan de "hugger tag" i bröstvårtan (nappflaskan). Jag har sett samma beteende hos ett barn i Ts ålder, och det barnet fick ingen lunch hos sin dagmamma (något som kom fram efter ett tag), så när h*n kom hem och det var dags för middag var h*n så hungrig att h*n "högg" efter gaffeln...

Det var ett beteende som verkligen "stack ut", och då kunde det uppdagas att dagmamman brast i sin omsorg.
Senast redigerad av Smilun 2010-09-19 kl. 01:18.
Citera
2010-09-19, 01:16
Medlem
Muha11s avatar
Helt sjukt asså!
Citera
2010-09-19, 01:44
Medlem
Citat:
Tyvärr har du fel. Alla barnpsykiatriker och de flesta psykiatriker inom vuxenpsykiatrin får skrva ut metylfenidat och liknade preparat. En handfull neurologer har även denna förskrivningsrätt.

Som sagt, vilken legitemerad läkare som helst kan ansöka om licens, men det är inte många som i praktiken får ansökninhgarna godkända. Detta gäller alltid vid ADHD och liknande diagnoser. Sen kanske reglerna är annorlunda vid narkolepsi(extrem "sömnsjuka") eller andra tillstånd där behovet är mer akut.
Så vitt jag vet gäller detta alla narkotikaklassade centralstimulantia(även metylfenidat). Concerta, som många får istället för amfetaminpreparaten nuförtiden är dock inte narkotikalassat och kräver ingen licens.

Hur som helst är en ADHD-diagnos inget som i mina ögon gör ansvaret mindre vid långvarig och planerad misshandel av barn. Jag har jobbat som stödperson åt folk med diverse neuropsykiatriska diagnoser och de flesta skulle jag bedömma som fullt kapabla att ansvara för eventuella grova brott.

Det finns ett känt fall där en kvinna med ADHD och aspergers syndrom knäckte näsan på en dörrvakt. Hon frikändes helt då hennes advokat framgångsrikt hänvisade till hennes diagnoser. Många med diagnoser tog väldigt illa upp av detta och menade att kvinnan gav folk med dessa diagnoser ett oförtjänt dåligt rykte. Är benägen att hålla med där. Visst behöver dessa människor ofta hjälp, men inte med att begripa att grova våldsbrott är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in