Citat:
Tyvärr har du fel. Alla barnpsykiatriker och de flesta psykiatriker inom vuxenpsykiatrin får skrva ut metylfenidat och liknade preparat. En handfull neurologer har även denna förskrivningsrätt.
Som sagt, vilken legitemerad läkare som helst kan ansöka om licens, men det är inte många som i praktiken får ansökninhgarna godkända. Detta gäller alltid vid ADHD och liknande diagnoser. Sen kanske reglerna är annorlunda vid narkolepsi(extrem "sömnsjuka") eller andra tillstånd där behovet är mer akut.
Så vitt jag vet gäller detta alla narkotikaklassade centralstimulantia(även metylfenidat). Concerta, som många får istället för amfetaminpreparaten nuförtiden är dock inte narkotikalassat och kräver ingen licens.
Hur som helst är en ADHD-diagnos inget som i mina ögon gör ansvaret mindre vid långvarig och planerad misshandel av barn. Jag har jobbat som stödperson åt folk med diverse neuropsykiatriska diagnoser och de flesta skulle jag bedömma som fullt kapabla att ansvara för eventuella grova brott.
Det finns ett känt fall där en kvinna med ADHD och aspergers syndrom knäckte näsan på en dörrvakt. Hon frikändes helt då hennes advokat framgångsrikt hänvisade till hennes diagnoser. Många med diagnoser tog väldigt illa upp av detta och menade att kvinnan gav folk med dessa diagnoser ett oförtjänt dåligt rykte. Är benägen att hålla med där. Visst behöver dessa människor ofta hjälp, men inte med att begripa att grova våldsbrott är fel.