Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast jag tror att man måste se till kombinationen....
Vilka tecken vet vi fanns, vilka tecken sågs, vilka tecken kunde man då (inte nu i efterhand med facit i hand) förstå att pojken var utsatt för livsfara, berodde misstolkningarna på mammans oförmåga eller handlade det om dupering, hur gick duperingen till, osv.
Exakt vad borde mamman ha sett och förstått att sonen var utsatt för misshandel av just PS?
Vi har konstaterat att blåmärkena under hakan sågs (oavsett om någon uppmärksammat eller själv upptäckt) och blev misstolkade av mamman.
Vi vet att blåmärke på sidor/rygg blev uppmärksammade och misstolkade av mamman.
Vi vet att T föredrog mamma och blev uppmärksammat och misstolkat av mamman.
Vi vet att dagis uppmärksammar blåmärkena under hakan och har aningar eftersom man dokumenterar.
Dagis uppmärksammar inte blåmärkena på rygg/sidor, åtminstånde inte så att de antecknar det, och kan ha misstolkat dem.
Dagis uppmärksammar att T inte vill följa med PS och misstolkar.
Dagis uppmärksammar "nedstängningar", och här vet vi inte hur de har tolkat dem...
Det jag tänker är att, med tanke på ovanstående, mamman verkar ha missat nedstängningar, för om de uppmärksammats på dagis två ggr bör det ha hänt i hemmet också.
Mamma har uppmärksammat magont och sökt för det, dagis nämner inte magont alls förutom vid ett tillfälle då han drack mjölk och kräktes.
Här ser mamma tecken och tolkar delvis rätt, han har magont, men dagis missar alternativt feltolkar.
Tyvärr är jag för trött nu och inlägget blev kortare än tänkt....hoppas ändå att någon fattar.
Jag är också trött, och det blev lite konstigt i mitt inlägg. Självklart måste man se till kombinationen också. Ett problem kan vara att man inte hittar männen utan kvinnorna, och för att då kunna skydda ffa barnen måste man försöka fånga upp dessa kvinnor med, som jag kallar det, riskbeteende. Det är ingen hemlighet för någon att vissa kvinnor drar till sig dessa män... Likväl som att männen hittar kvinnorna...
I detta fall är det ju faktiskt så att Zanna säger att Theos pappa var våldsam mot henne, hon säger även i videoförhören att "detta är något som Theos pappa skulle kunnat göra, inte Patric"...