Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
I det här fallet ringde alla varningsklockor, myndigheter gjorde vad de kunde, föräldrar gjorde det icke.
När man läser FUP ser man att händelseförloppet är ganska kort. Jag menar mellan armbrott och dödsslag.
- några veckor. Dock har jag svårt att se att fsk inte märkt hur saker förhåller sig tidigare...
Fast jag tycker att det framgår i FUP dagispersonalen har noterat blåmärken, men eftersom en hel del av dem uppstod även på dagis var det inget som oroade, pojken hade problem med motoriken samtidigt som han var ett aktivt barn.
Det är två saker som sticker ut, och det är reaktionerna från pojken vid hämtning efter påsklovet samt något tillfälle de sista dagarna. Reaktionen i sig verkar de ha tolkat som att han trivdes på dagis och ville inte åka hem redan....inte en alltför ovanlig reaktion och inte automatiskt ett tecken på att barnet inte vill till föräldern.
Däremot, blåmärket under hakan på halsen verkar ju flera av personalen reagera över, det faktum att de fotograferade indikerar starkt att de var beskymrade och inte köpte förklaringen med cykelhjälmen...varför gjorde man inte mer åt det?
Visserligen visste de att soc var inkopplad och kanske kände sig trygga i det, om det var något skulle soc upptäcka det...
Sen verkar det trots allt som att mamman var ovetande. Sambon slog aldrig i hennes närhet och när han slog var det i magen där det inte syns...hon hade uppmärksammat alla blåmärken, men precis som dagispersonalen kopplade hon samman dem med alla fall, men blåmärkena på sidorna/ryggen verkade hon ha svårt att hitta förklaring tiill. Hennes slutsats var att de uppstod när de lyfte barnet och att han i såfall fick blåmärken ovanligt lätt. Detta verkar hon ha tagit upp vid sjukvårdsbesök också.
Pojken verkar ha varit "mammig" och var i en ålder då det faller sig naturligt, det kan då också innebära att hon misstolkade ev tecken på att pojken inte ville vara med styvpappa och trodde det berodde på just mammigheten.
Hela förloppet verkar ha pågått mellan påsk fram tills pojken dog...ett ganska snabbt förlopp och i kombination med att barnet verkar ha haft hög smärttröskel samt dålig tal, så är det inte svårt att förstå omgivningen inte hann reagera.