Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-16, 22:51
  #13
Medlem
supernalles avatar
mja, det verkar vara mer under revbenet? mitt tar sjukt långt ner i magen, under naveln
Citera
2010-07-17, 01:47
  #14
Medlem
Dr Zlatans avatar
Sakta i backarna nu, blindtarmsinflammationer lugnar sig ofta av sig själva. Den första läkaren skickade hem dig för att du var såpass opåverkad men tog dig tillbaka dagen efter för ompalpation och nya prover. Utifrån det du beskriver hade varken ditt status eller dina prover försämrats och därför ligger man lågt. Vikariefittan kanske inte var så fel ute ändå när allt kommer omkring...och tänk om det är självaste vikariefittan som skall operera dig om du nu kommer dithän...

Appendicit är oftast en klinisk diagnos, i synnerhet på yngre män, och vid tillräcklig symtomatologi går man direkt på operation utan omvägar kring röntgen.

Alltså, åk tillbaka till sjukhuset om du får mer ont i magen, feber etc. annars stanna hemma och öva upp din vokabulär och respekt för människor som försöker hjälpa dig.
Citera
2010-07-17, 08:30
  #15
Medlem
supernalles avatar
Dr Zlatan: ja men nu var det juh så att han förkastade hela blindtarms diagnosen och sa att det var ett magvirus. Som jag inte tror en sekund på.
Citera
2010-07-17, 11:41
  #16
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernalle
Dr Zlatan: ja men nu var det juh så att han förkastade hela blindtarms diagnosen och sa att det var ett magvirus. Som jag inte tror en sekund på.
Och vad har du för skäl att "inte tro en sekund på" det om man får fråga?

http://www.sjukvardsradgivningen.se/...e.aspx?a=35850

Om du vid förnyad bedömning inte har försämrats eller stigit nämnvärt i labproverna minskar sannolikheten för blindtarmsinflammation med tiden från symtomdebut. Det låter som att detta var skälet bakom vikariefittans avfärdande.
Citera
2010-07-17, 17:53
  #17
Medlem
supernalles avatar
Verkar som efter ett sjukhusbesök idag som jag får krypa till korset och ursäkta mig för mina bryska ord om den stackars vikarien som undersökte mig igår.
Idag var mitt CRP värde och leukocyter normala, och läkaren antydde till att värken i magen kommer troligen att försvinna inom ett par dagar, låter rimligt antar jag?
Sen så frågade jag på skämt om "det är väl tarmcancer man har", och han avfärdade det med att säga att jag är för ung (29) för det. Så nu sitter jag här och nojjar över det då istället på grund av svaret jag fick Kanske du också har nånting att tillägga om det Dr Zlatan?
Citera
2010-07-17, 18:15
  #18
Medlem
Dr Zlatans avatar
3/4 av all coloncancer drabbar äldre (>65 år). I din åldersgrupp är incidensen nere på någon enstaka procent av totala antalet insjuknade. I denna kategori finns till största delen patienter med massiv hereditet eller inflammatorisk tarmsjukdom.

I nuläget har du alltså sannolikt inte någon anledning att oroa dig (förutsatt att inte både din mor och bror fått coloncancer i unga år). Skulle det magonda hålla i sig, dina avföringsvanor förändras, blodtillblandad avföring etc skall du naturligtvis söka igen.
Citera
2010-07-17, 18:19
  #19
Medlem
supernalles avatar
eftersom min stackars mage varit skral dom 5-10 senaste åren med att nu nå sin kulmen gör en klart lite orolig. Tarminflammation har det spekulerats i också dom senaste veckorna, men inget verkar hända - alltså har inte fått nån sån undersökning ännu och vet inte om jag ens är i kö att få det.
Men vad jag har förstått har de som har tarminflammation jobbigt att ens ta sig ut ur bostaden? Jag menar jag behöver juh inte springa på toa 20 ggr om dagen, istället kanske 2-4 ggr. För det mesta är det grötkonsistens, men jag har som jag nämnde i någon tidigare post börjat misstänka tobak mer och mer, men svårt att lägga av med det nu medans man är i oskick
Citera
2010-07-17, 20:59
  #20
Medlem
Jag va inne idag igen i 8 timmar o tog ultraljud, skiktröntgen o ett par miljarder olika prover... på ultraljudet så såg dom en "knöl" på tarmen, och den tarmen rörde sig inte riktigt vid det området heller. Samma svar fick jag efter att dom gick igenom röntgenbilderna. Så jag ha antingen en inflammation eller infektion på/i tarmen. Proverna kommer tillbaka på onsdag så får väl se vad man får dör medicin då. Inte kul o få vrålont i magen så fort man äter något fram till dess bara... Kan det vara något liknande du e drabbad av?
Citera
2010-07-17, 21:05
  #21
Medlem
supernalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahmen
Jag va inne idag igen i 8 timmar o tog ultraljud, skiktröntgen o ett par miljarder olika prover... på ultraljudet så såg dom en "knöl" på tarmen, och den tarmen rörde sig inte riktigt vid det området heller. Samma svar fick jag efter att dom gick igenom röntgenbilderna. Så jag ha antingen en inflammation eller infektion på/i tarmen. Proverna kommer tillbaka på onsdag så får väl se vad man får dör medicin då. Inte kul o få vrålont i magen så fort man äter något fram till dess bara... Kan det vara något liknande du e drabbad av?

Hmmm, ingen koloskopi behövdes för dig? Låter underbart om dom kan kolla tarmarna utan att föra in nån kamera där!
Citera
2010-07-17, 21:53
  #22
Medlem
Nope ingen koloskopi o glad e ja för de! Ja han såg en avvikelse på skärmen, o eftersom ja e så sjukligt nyfiken av mig så bad ja o få kolla med, o det syntes verkligen skillnad just där jämfört med hur det övriga såg ut.
Citera
2010-07-17, 22:46
  #23
Medlem
supernalles avatar
ok, du får väl hoppas på att proverna visar något då också annars blir det koloskopi kan jag tänka mig?
Citera
2010-07-18, 00:15
  #24
Medlem
Ja det lär det väl bli, annars skulle dom ta upp ett titthål sa han, de e ju mindre spännande faktiskt :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback