Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det där är en viktig lärdom som man behöver för att överhuvudtaget utvecklas efter puberteten. Jag har svårt att välja om den är viktigaste eller en senare. Och den lärdommen är att "andra inte är som jag". Vi människor är olika och drivs av olika saker. Det blir inte alltid bra om man utgår från sig själv. Man måste ta hänsyn till att andra är på sitt sätt, men det kommer man nog inte på förrän man gjort en hel del misstag.
jaha vad menar du med detta? Så om någon inte har några psykologiska rädslor,så kommer han inte utvecklas mer mentalt efter pubertiten?
Personen kommer fortfarande få ökad erfarenhet,samt se misstag,mönster, och på den vägen ändå blir mer mogen mentalt. Att möta sina rädslor,kommer dock öka mognadsgradstakten.
Förövrigt,så blir ju en sån här tråd, bara en tråd för vad som varit en ahaupplvelse,eller som varit viktigt för den individen. Jag personligen läser denna tråd för att se om jag kan få ut något av den. Om mognadsgraden var en funktion av att våga möta sina rädslor,så hade jag i sånna fall lärt mig något nytt men det är det inte.
Förstår inte heller en annan användare som skrev att förvirrade människor oftast har en uppfattning. Vad för insikt är det? Menar du att man kanske inte tror att personen har någon uppfattning eftersom den är förvirrad? Klart som fan,även förvirrade personer har uppfattningar. Oftast har dom det mer,eftersom dessa icke neurotyper,oftast har empatibrist,och empatibristande människor är oftast envisa,och har oftast väldigt mycket uppfattningar om allt.