Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
"Det beror på vad man menar med oändligheter. Oändlighet som ett mått på godtyckligt stora mängder har en mycket konkret verklighetsbakgrund. Man kan (1)dela in en tumstock i oändligt många små delintervall. (2)Det finns oändligt många heltal o.s.v. "
(1) Mig veterligen har ingen gjort detta, jag är skeptisk till huruvida det är möjligt.
Nej, jag känner inte heller till något sådant fall. Kanske udda boktips kan tänka sig att demostrera fenomenet?

I varje fysikalisk modell av verkligheten som innefattar en "materians minsta beståndsdel" av något slag, är det omöjligt.
Citat:
(2) Hmmm, finns det verkligen oändligt många heltal ?
Hur då
finns menar du?
Citat:
(a)Var, i så fall, finns dom ?
Hur då
dom? Vilka
dom? De oändliga heltalen? Det finns oändligt många heltal. Inga oändliga heltal, eller oändligt stora heltal.
Citat:
(b)Representerar dom något i den verkliga världen, dvs, finns det en fysisk motsvarighet till detta tal?
Här skriver du
detta tal. Jag tror att du tror [att matematiker tror] att det finns ett oändligt stort heltal. Jag tror inte att det finns något oändligt heltal, däremot tror jag att mängden av heltal är oändligt stor. Det betyder att man inte kan ange storleken på den mängden med hjälp av ett heltal.
Jag vågar inte uttala mig om i fall den oändligt stora mängden av heltal har någon fysisk motsvarighet. Om man tror att universum innehåller oändligt mycket av något (atomer, kvarkar eller något annat suspekt, vad vet jag) så går det att sätta mängden av heltal i en ett-till-ett relation med en mängd i den fysiska verkligheten.
Citat:
(c)Finns det något sätt att räkna upp alla dessa heltal ?
Jag förstår inte riktigt vad du menar tror jag. Det finns ju en metod:
ehh ... typ 1,2,3, ... ?
Varför skulle heltalens existens vara avhängig av huruvida de går att räkna upp? Tror du att det finns tankar? Finns det något sätt att räkna upp alla dessa tankar?