2012-12-04, 21:45
Medlem
Ostkroks avatar
Vet någon vad detta är för märke och ifall det gåt att få tag någonstans!?
BILD

Kommer ihåg att jag köpte en lakritskola i denna form/förpackning för många år sedan i en liten jävla specialaffär för "fingodis"
har för mig att det fanns två sorters lakrits, en salt en söt, och möjligtvis någon slags choklad/kola.

Satan i helvete vad gott det var, och jag är inte den typiske lakritsälskaren!
Citera
2012-12-05, 17:35
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
BILD

Kommer ihåg att jag köpte en lakritskola i denna form/förpackning för många år sedan i en liten jävla specialaffär för "fingodis"
har för mig att det fanns två sorters lakrits, en salt en söt, och möjligtvis någon slags choklad/kola.

Påminner det om Käck/Kick? Om du smakat den..för jag kan tro att det är något liknande sett till konsistensen/färg även om den är lite rinnigare i mitten.

Har du provat att kolla godistillverkare på nätet, finns en del som gör "gammeldags" kola.
Citera
2012-12-05, 17:55
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Påminner det om Käck/Kick? Om du smakat den..för jag kan tro att det är något liknande sett till konsistensen/färg även om den är lite rinnigare i mitten.

Har du provat att kolla godistillverkare på nätet, finns en del som gör "gammeldags" kola.
Nej, inget sånt där känt "mainstream"-lakrits

Denna hörde verkligen hemma i en sån där godis-bod.
ganska redig bit som det kanske syns på bilden.
Citera
2012-12-05, 17:59
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Nej, inget sånt där känt "mainstream"-lakrits

Denna hörde verkligen hemma i en sån där godis-bod.
ganska redig bit som det kanske syns på bilden.

Jo DET förstod jag..jag menade mer till smaken/konsistens eller var det mer som seg kola, fastna mellan tänderna-kola?

Som sagt tror nog att det ev kan finnas bland tillverkare av gammaldagsgodis om det är sån lakritskola jag tänker på när jag såg bilden.
Citera
2012-12-05, 23:38
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffaklomp
Mina två saltlakrisfavvos just nu är turkisk peppar firewood (grå påse), samt malaco viva lakrits pärlor (svart påse, rosa text). Fina saker kan jag lova!
Firewood är faktiskt inte så värst dum om man är ute efter en lite mildare upplevelse. Själv saknar jag Tyrkisk Peber Hot & Sour så att det gör ont, men den hör inte hemma här.

Jag är väldigt svag för den där Pingvin-lakritsen. Salta Katten och Salta Björnar är fullgoda alternativ (konsistensen på Salta Björnar är väldigt frossarvänlig). Får väl testa att dränka dessa i Salmikaksalt och se vad som händer.
Citera
2012-12-06, 03:36
Medlem
Kartt92s avatar
De mjuka turkisk peber pinnarna med någon grå smet i.
Citera
2012-12-06, 03:48
Medlem
apslemtillfrukosts avatar
salt sill
Citera
2012-12-17, 14:25
Medlem
hockexxs avatar
Själv älskar jag ammoniumklorid och hade gärna sett ett krav för det som tillsats i lakrits så man slipper vara orolig för att få hem söt-lakrits från butiks hyllorna, urk. Blir alltid extremt besviken när man köpt en lakritsstång av okänt märke och skall hugga in och skiten smakar som man doppat käften i druvsocker, det är inte gott.

Mer saltlakrits åt folket! Inför minimum mängd för andel ammoniumklorid i produkter som kallar sig "salt-lakrits". Samma problem finns ju för surt/sött med, 75% av alla "sura" godisar är ju söta och absolut inte sura.

Bästa sorten jag provat var några lakritsstänger i Finland. Kommer ej ihåg hur dom såg ut men extremt goda och salta var dom.
Citera
2012-12-18, 10:01
Medlem
ilmurtinos avatar
Köpte en stor ask från Lakritsfabriken med söt och salt lakrits under Chokladfestivalen när den var här i Göteborg i höstas. Tycker att det smakade riktigt bra, de hade även en föreläsning om lakrits där man fick smaka på chokladöverdragen lakrits med havssalt på. En väldigt bra smakkombination. De var tydligen de enda som gjorde "riktig lakrits i Sverige" tillsammans med något annat företag har jag för mig, detta var enligt dem själva.
Citera
2012-12-18, 22:12
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilmurtino
Köpte en stor ask från Lakritsfabriken med söt och salt lakrits under Chokladfestivalen när den var här i Göteborg i höstas. Tycker att det smakade riktigt bra, de hade även en föreläsning om lakrits där man fick smaka på chokladöverdragen lakrits med havssalt på. En väldigt bra smakkombination. De var tydligen de enda som gjorde "riktig lakrits i Sverige" tillsammans med något annat företag har jag för mig, detta var enligt dem själva.
Jag köpte en ask extra salty lakrits från Lakritsfabriken förra veckan och den var riktigt god. Ska spana efter den chokladöverdragna som du beskriver för den verkar intressant, tack för tipset.
Citera
2012-12-19, 22:08
Medlem
Kungenabous avatar
pingvin salt pastiller må vara det godaste jag ätit. Fick smaka av en polare som hade köpt på finlandsbåten ingen som vet vart man kan få tag på dessa i gbg?
Citera
2012-12-21, 00:16
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
BILD

Ser hiskligt gott ut! Känner igen lakritskolan faktiskt, har du kollat här? Med lite tur så kanske de har något liknande: http://www.chokladolakrits.se/lakrits-2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in