2012-12-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnsc
Är de hårda på maxboendetiden 6 år?

Stenhårda utan undantag (som inte innebär långvarig sjukdom).
Citera
2012-12-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Fick ett erbjudande från SSB att få en av Micasas studentlägenheter i Hässelby gård. Tydligen medlar de ut runt nittio korridorrum i samma byggnad så jag kunde knipa en trots att jag bara har 120 ködagar. Någon som har någon erfarenhet av området? Fick aldrig någon visning så jag vet inte direkt hur det ser ut.

Jag är tveksamt inställd till micasa, främst för att alla deras fastigheter är gamla äldreboenden och känns lite...ja, psykavdelning. Hässelby Gård är också det mest avlägsna du kan komma med t-banan, men det går åtminstone att komma dit med t-banan så det är ett plus i sammanhanget

Jag blev erbjuden en av deras tvåor i Midsommarkransen för ett par år sedan, men det var alldeles för deprimerande av ovanstående anledning; murrigt och mörkt. det behöver ju iofs inte vara talande för alla deras fastigheter (Kransenlägenheterna var dock dessutom helt nyrenoverade då).
Citera
2012-12-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Fick aldrig någon visning så jag vet inte direkt hur det ser ut.

Åk dit och kika på området i alla fall så har du ett hum. Du kan också lita på att någon student kommer medan du är där så att du kan ta dig en sväng på insidan också.
Citera
2012-12-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag är tveksamt inställd till micasa, främst för att alla deras fastigheter är gamla äldreboenden och känns lite...ja, psykavdelning. Hässelby Gård är också det mest avlägsna du kan komma med t-banan, men det går åtminstone att komma dit med t-banan så det är ett plus i sammanhanget

Jag blev erbjuden en av deras tvåor i Midsommarkransen för ett par år sedan, men det var alldeles för deprimerande av ovanstående anledning; murrigt och mörkt. det behöver ju iofs inte vara talande för alla deras fastigheter (Kransenlägenheterna var dock dessutom helt nyrenoverade då).

Nåväl, jag ska vara glad över att bara kunna få en studentlägenhet. Ska önska mig en balisong i julklapp då jag antar att det behövs så lång ut i förorterna.
Citera
2012-12-08, 13:54
Medlem
hur många ködagar brukar det generellt behövas för att kunna få någon bostad, någon som är insatt?

kollat tidigare i höst och då har de lägsta legat runt 300 dagar, kollar nu och ser två med 181 dagar

är de rum/lägenheter som kräver lägst antal ködagar något att hänga i julgranen, flesta är i området lappkärrsberget.

eller är det värt att vänta längre för att kunna få bostad i något annat område? hur många dagar kan man tänkas behöva i så fall, 500, 700, 1000?

uppskattar svar
Citera
2012-12-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
hur många ködagar brukar det generellt behövas för att kunna få någon bostad, någon som är insatt?

kollat tidigare i höst och då har de lägsta legat runt 300 dagar, kollar nu och ser två med 181 dagar

är de rum/lägenheter som kräver lägst antal ködagar något att hänga i julgranen, flesta är i området lappkärrsberget.

eller är det värt att vänta längre för att kunna få bostad i något annat område? hur många dagar kan man tänkas behöva i så fall, 500, 700, 1000?

uppskattar svar

http://www.sssb.se/index.php?page=our_areas

Där kan du se vad det ungefär är för kötider i varje område.
Citera
2012-12-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impro
http://www.sssb.se/index.php?page=our_areas

Där kan du se vad det ungefär är för kötider i varje område.

Denna statistik är dock a) ett år gammal b) inte riktigt tillförlitlig i allmänhet då det beror helt på när du söker bostad samt c) helt och hållet beroende av vilka som söker bostaden i fråga. Att den som står först på en bostad X har 3000 ködagar och får den betyder inte att detta är det normala - det kanske i vanliga fall är 1500 dagar som gäller i snitt för den bostaden, men någon j-el har väntat riktigt länge på antingen just det området eller jag vet inte vad.

TS: Generellt kan sägas att det är svårt att få bostad till hösten (inflyttning 1 augusti samt 1 september), samt att det krävs i väldigt runda slängar 350-500 dagar för ett sjysst studentrum samt ca 550-750 dagar för en liten lägenhet. Vill du bo i populära områden som Bergshamra är det ca 1100-1200 dagar, vill du bo centralt är det 1500+. Riktigt attraktiva objekt, såsom de på Kungsholmen och innerstan går för 2000+. Men som sagt, man kan ha tur också - jag rekommenderar starkt att söka vid "random" tider på året, då trycket är såpass mycket lägre då. Dock kommer de attraktiva objekten ofta inte ut förrän lagom till sommaren, alltså med inflyttning 1 aug/1 sep, då det generellt är då folk har pluggat färdigt men då det också är flest som söker/högst söktryck.
Senast redigerad av EG 2012-12-08 kl. 20:02.
Citera
2012-12-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose

eller är det värt att vänta längre för att kunna få bostad i något annat område?

Den frågan är förstås jättesvår att svara på. Lappis är ett studentghetto med blandat utbud av rum och lägenheter. De har precis nyrenoverat delar av Lappis, så det går att kika på vilka adresser som har tex. nya badrum och alltså lite högre standard. Jag tycker själv att Lappis är ganska tragiskt, men trivs man i internationell studentmiljö så finns det inget som slår det. Jag skulle själv rekommendera ettorna i Solna (Frösunda samt Kungshamra) som alla är relativt nybyggda och jättefräscha, men går för ca 1000+ dagar. Lite lättare kan det vara att få boende i Västra Skogen (Strix och Pax), där bland annat Emmylundsvägen 5 är ett av de fräschaste boendena i SSSBs bestånd.

Håll dig borta från Körsbärsvägen (Forum, Domus, Nyponet), med undantag för Roslagstull (endast rum).
Resten har jag ingen erfarenhet av.
Citera
2012-12-08, 22:55
Medlem
Citat:
Den frågan är förstås jättesvår att svara på. Lappis är ett studentghetto med blandat utbud av rum och lägenheter. De har precis nyrenoverat delar av Lappis, så det går att kika på vilka adresser som har tex. nya badrum och alltså lite högre standard. Jag tycker själv att Lappis är ganska tragiskt, men trivs man i internationell studentmiljö så finns det inget som slår det. Jag skulle själv rekommendera ettorna i Solna (Frösunda samt Kungshamra) som alla är relativt nybyggda och jättefräscha, men går för ca 1000+ dagar. Lite lättare kan det vara att få boende i Västra Skogen (Strix och Pax), där bland annat Emmylundsvägen 5 är ett av de fräschaste boendena i SSSBs bestånd.

Håll dig borta från Körsbärsvägen (Forum, Domus, Nyponet), med undantag för Roslagstull (endast rum).
Resten har jag ingen erfarenhet av.

Har planer på att flytta till studentkorridor i Roslagstull, dock känner ingen som bor där men du sätter ett undantag för just Roslagstull, varför? Är det bra studentrum? Vad är det för fel på Körsbärsvägen? Jag har verkligen ingen koll då jag inte bott i korridor i Stockholm.
Citera
2012-12-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Har planer på att flytta till studentkorridor i Roslagstull, dock känner ingen som bor där men du sätter ett undantag för just Roslagstull, varför? Är det bra studentrum? Vad är det för fel på Körsbärsvägen? Jag har verkligen ingen koll då jag inte bott i korridor i Stockholm.

Roslagstullshuset är renoverat tämligen nyligen och har därmed högre standard/mindre slitage än de övriga på Körsbärsvägen. Läget på alla är super - gångavstånd till stan - så det har inget med saken att göra. Nyponet läcker dock in vatten genom taken, Forum borde rivas helt, och Domus vetter direkt mot Vallhallavägen vilket gör att man är bullerskadad och avgassvart i öronen inom en vecka.

Roslagstullshuset ligger å andra sidan på en liten kulle (Kattrumpsbacken), precis vid ett äldreboende och Svenska Bostäders studentlägenhetshus (bästa studentboendet i Stockholm), ovanför Roslagstullsrondellen. Awesome och lugnt således, inte alls lika hetsigt och skitigt som Körsbärsvägen, och med fin utsikt över Vasastan om man bor högt upp i huset.
Senast redigerad av EG 2012-12-09 kl. 09:50.
Citera
2012-12-09, 15:20
Medlem
Citat:
Roslagstullshuset är renoverat tämligen nyligen och har därmed högre standard/mindre slitage än de övriga på Körsbärsvägen. Läget på alla är super - gångavstånd till stan - så det har inget med saken att göra. Nyponet läcker dock in vatten genom taken, Forum borde rivas helt, och Domus vetter direkt mot Vallhallavägen vilket gör att man är bullerskadad och avgassvart i öronen inom en vecka.

Roslagstullshuset ligger å andra sidan på en liten kulle (Kattrumpsbacken), precis vid ett äldreboende och Svenska Bostäders studentlägenhetshus (bästa studentboendet i Stockholm), ovanför Roslagstullsrondellen. Awesome och lugnt således, inte alls lika hetsigt och skitigt som Körsbärsvägen, och med fin utsikt över Vasastan om man bor högt upp i huset.

Ok, tack för svar! Men ligger inte Roslagstullshuset också vid Vallhalavägen för det gör det ju? Då blir det väl avgaser och buller med? Hur vet du att det har varit renovering? Står inget om det på sssb:s hemsida. Det är faktiskt det enda huset jag föredrar för tillfället att bo i då de har kyl på rummet enligt infon på hemsida. Du kanske vet mer, har du varit inne och sådär? Hur var det? Sorry, att jag ställer så många frågor men är mycket nyfiken!
Citera
2012-12-09, 18:42
Medlem
Nej, men vad tusan, jag som hade tänkt satsa på Forum jag Låter inte bra om det är kasst. Är det någon som bor/känner någon som bor på Lucidor? Vet att det är sjukligt lång kötid dit men börjar ha lite i bagaget och har ingen brådska Verkar ju grymt att bo i Gamla Stan men samtidigt funderar jag över: är rummen sjukt små? Blåser det rätt in och igenom och är svinkallt på vintern? Andra störningsmoment?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in