2015-03-17, 22:11
Medlem
Nån speciell anledning till att du inte vill gå med i en kår? Kostar en hundring per termin. Dessutom kan du ställa dig i SSSB och samla 90 dagar innan du måste gå med i kåren.
Citera
2015-03-18, 22:27
Medlem
Studentboende, Kungshamra eller Telefonplan (gamla Ericsson-fabriken)

Hej, som rubriken lyder, jag står och väljer mellan studentetta i Kungshamra eller telefonplan (dialoggatan 22). Jag har erfarenhet av Kungshamra och vet hur det är men vill gärna höra från folk som har erfarenhet av studentlägenheterna i telefonplan (gamla ericsson-fabriken). Det står mellan en etta med pentry i Kungshamra eller en etta med pentry i Telefonplan. Tacksam för svar!
Citera
2015-03-19, 12:54
Medlem
Com´on, anybody, Telefonplan?
Citera
2015-03-19, 17:48
Medlem
Mokshas avatar
Det krävs ju ca 6 års kötid på telefonplan.
Flytta för tusan. Har man verkligen råd att vara kräsen dessa tider?

Uppdatering.

Var tvungen att se vilken placering jag skulle få i kön om jag anmälde mig idag.
Har kötid 1 år och 11 månader.
Plats 50 av 63.

https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=111478

1:a på 20 kvm. Hyra 4114:-

Just nu först i kön är registrerad 2010-01-14. Sedan 2010-01-17 och 2010-02-05
Senast redigerad av Moksha 2015-03-19 kl. 18:05.
Citera
2015-03-19, 23:27
Medlem
Jag har just träffat en polare inom samma sektion som jag och som bodde på dialoggatan 22 för knappt ett år sen. Det han berättar var inte roligt! Det är så dåligt isolerat i dem lägenheterna att man hör väckarklockan från grannen. Kalla lägenheter med en ganska dålig pentry och ett enormt badrum (värdelöst). Hyresvärden är riktigt otrevliga pampar som inte fixar något utan hittar på bortförklaringar hela tiden. Råkar man få en lägenhet åt syd (med den fina utsikten) så blir den under sommaren riktigt varm, så varm att polaren hyrde ut den under förra sommaren och jobbade i annan stad. Nej, jag kör på Kungshamra, säker kort och nära KTH.
Citera
2015-03-21, 19:12
Medlem
Jag skrev under på Kungshamra! Det känns bra och området är vackert och rikt på natur! Jag glömde att säga en sak om lägenheterna på telefonplan dialoggatan 22 och det är att man måste säga upp sitt besittningsskydd när man skriver under kontraktet, anledningen enligt min polare var att huset kan göras om närsomhelst, två månader förvarning gäller och då måste man sticka! Det är ett boende ändå, men vill du trivas och slappna av under studietiden samt fokusera på dina studier, undvik telefonplan (Ericssonhuset) om du har möjlighet! Tack för personen som svarade ovan och jag hoppas att detta ämne hjälper folk som har råd att välja, med att välja en lya där de kan relaxa under studietiden! Och för att avsluta, welcome to fucking Stockholm, bostadsmarknaden suger hästballe här!
Citera
2015-03-21, 20:54
Medlem
Är det någon som vet hur många ködagar som behövs för att få en lägenhet hos Studenthemmet Tempus?
Citera
2015-03-28, 17:17
Medlem
Använda annans ködagar SSSB

Hej,

Har fundering på att börja studera. Har inga ködagar, och vill inte vänta för evigt med att få ett ordentigt boende.
En kompis erbjöd sig att låta mig använda hans ca 1000 ködagar för att ordna ett boende.
Min kompis bor också i Stockholm, men han är fortfarande skriven hos sina föräldrar. Han kan alltså skriva sig på mitt nya studentboende om det skulle behövas alltså.

Är det någon annan som ordnat det så här? Är det riskfyllt? Vad händer om man åker dit, både för han och för mig?

Tack för svar!
Citera
2015-03-28, 18:20
Medlem
MessiahMintss avatar
I värsta fall förlorar han ködagarna och du får flytta.
Citera
2015-03-28, 18:28
Medlem
Ok, det är en risk som är värd att ta. Oroar mig mer för bedrägeri, bedrägligt beteende eller liknande.
Citera
2015-03-28, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverBierhoff
Ok, det är en risk som är värd att ta. Oroar mig mer för bedrägeri, bedrägligt beteende eller liknande.

Är det ett studentrum är det inte tillåtet att ha en inneboende. Jag tror det optimala skulle vara en studentetta där man får ha en inneboende, har jag för mig. Är det en lägenhet måste två stå skrivna.

Hans poäng kommer bli helt nollställda när han får rummet/lägenheten.

Om ni får ett studentrum och sedan vill fixa så att han hyr ut till dig i andrahand måste du vänta i sex månader innan du kan skriva dig på den adressen, eftersom den som står skriven måste "bo" i 6 månader innan det är tillåtet.

Jag antar att det enda som händer om du skulle bli påkommen är att kontraktet sägs upp och du har 3 månader på dig att hitta något annat ställe att bo på och antagligen att du inte får hyra hos SSSB igen. Men som sagt det sista är bara spekulationer.
Citera
2015-03-28, 19:01
Medlem
Det är en studentetta med pentry som är aktuellt, inte studentrum. Misstänker att det är ganska svårt att bli avslöjad, eftersom det är tillåtet att bo fler än en person där.
Personen vars ködagar jag kommer använda kommer ju inte bo där. Finns det alltså möjlighet att skriva över på mig efter 6 månader även när det är SSSB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in