Citat:
Ursprungligen postat av illum
Jag menar ärligt talat, det vore ju hur bra som helst för er vapenliberaler att ta med ännu ett helvitt land utan social utslagning med högt vapenägande i er "statistik".
Ja? Det skulle ju bara bevisa att det
inte är vapnen som gör folk kriminella utan social utslagning [bl.a]. Du erkänner indirekt, säkert mot din egen vilja, att det inte är vapnen som gör ett samhälle våldsamt. Vapenmotståndare som du riktar sina attacker mot helt fel håll. Istället för att ta tag i de sociala och mycket svåra frågorna så attackerar man vapnen och förespråkar den enklaste, och mest felaktiga, åtgärden: Förbjud folk att bära vapen. Fastän det är
helt fel åtgärd och att diskussionen borde ligga på ett mycket högre plan.
Citat:
Brott skapas av social misär.
Där avslöjade du felaktigheten i dina och vapenmotståndarnas argument igen. Brott kan aldrig skapas av stål. Det skapas bl.a av social utslagning och andra viktiga faktorer, i vilka vapen inte är någon[som bevisas av Vermont-exemplet]. Exempel kan var kultur, uppfostran, självhävdelse, psykfallsbeteende m.m, men det får aldrig skyllas på något så simpelt som en pistol.
Citat:
Du blir inte säkrare för att alla har vapen. Du blir säkrare för att du har vapen och andra inte har det.
Detta är ju exakt hur brottslingar tänker.. Jag ändrar lite i din text: "
Jag blir inte säkrare om alla har vapen. jag blir säkrare om jag har det och ingen annan". Just eftersom den enda som förlorar på förbud är de laglydiga medborgarna. Enkel logik ju, för fan. Att vapenhatarna inte fattar detta är ju ett stort mysterium. De är så förblindade av all Michael Moore-propaganda så att de inte vill eller kan se logiken.
Varför skulle jag frukta att vanliga laglydiga människor kan handla vapen? Varför? Kan någon svara på det? Kriminella har alltid tillgång på vapen oavsett vilka lagar vi har så varför inte låta vanligt folk försvara sig?