2004-05-07, 23:44
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
å andra sidan så anser jag att pöbeln är egoistisk och dum och skulle egentligen må mycket bättre om man fattade de besluten åt dem

Uppfattat, kamrat Stalin!

Men allvarligt.. Lite skrämmande det där.. Tänk bara på 1900-tals historia.
Citera
2004-05-08, 00:16
Bannlyst
Fan altså Theidf, du skulle ha varit på min sida när detta diskuterade på Sweclockers.com jag stod då ensam mot ett gäng rabiata vapenhatare, du måste skicka alla dina länkar i ämnet om du har dom lätt till hands
Citera
2004-05-08, 02:23
Bannlyst
[quote=dIRe_]Min "tro" grundar sig på sunt förnuft, jag tror att fred bäst upprätthålls genom nedrustning än kapprustning. Här har jag hittat lite saker som talar för mig:

Citat:
The level of gun ownership world-wide is directly related to murder and suicide rates and specifically to the level of death by gunfire." - International Correlation between gun ownership and rates of homicide and suicide.' Professor Martin Killias, May 1993
Som redan nämnts så stämmer detta bara för USA, inte förn länder med lika många eller fler vapen per capita, som Kanada eller Schweiz. Har du sett "Bowling for Columbine"? En i många stycken värdelös (och falsk) film, men inte ens Michael Moore säger att det är vapnen som gör att så många dör i USA. Han jämför ju också USA med andra länder där vapen är lika vanligt förekommande, men de länderna har inte alls lika många mord per år. Det beror älltså på något annat än tillgängligheten på vapen. Som NRA säger: "Guns don't kill people, people kill people."
Citera
2004-05-08, 03:06
Medlem
dIRe_s avatar
Jag har inte påstått att brott bara beror på tillgängligheten av vapen, utan att ju högre tillgängliget destå fler brott. Jag har kollat på en jävla massa statistik osv från båda hållen och inget har fått mig att ändra ställning nämnvärt.

Jag tycker att statistiken inte fullständigt bevisar någonting utan det kan vara andra omständigheter som gör skillnaden. Jag har nada koll på vapenmarknaden i t ex australien och kanada men jag tror att man kan hitta förklaringar om man letar lite.

Nu tror jag även mer på uttalanden collegeprofessorer och expertgrupper som ATF än på statistik från en pro-NRA-sida. Även om jag anser att de är lika partiska som vapenfanatikerna.

Jag håller kvar vid det som jag sa från början:

Jag tror inte att fri tillgång till vapen inte förhindrar utan snarare främjar brott. Vapen är per definition till för att skada personer med. Ergo: Fler vapen, fler brott.

Hittade en liten sida här med ett par vettiga saker om statistik skrivna... orkade inte läsa igenom hela dock:

http://www.guncite.com/gun_control_gcgvsupp.html
Citera
2004-05-08, 03:15
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
Uppfattat, kamrat Stalin!

Men allvarligt.. Lite skrämmande det där.. Tänk bara på 1900-tals historia.
Ouch that hurt :/

Jag vill egentligen se mig själv som ganska liberal (även om jag ligger långt bakom de mest extrema på fb). Cynikern i mig säger dock att människor är redan för indoktrinerade i den svenska modellen där de inte behöver tänka själva. Man får införa etik och filosofi som obligatoriska ämnen redan på grundskolenivå och istället för att skicka ungarna till konfirmationsläger så ska de skickas till avprogramerings/lära sig tänka själv-läger. Sen baby steps, baby steps
Citera
2004-05-08, 12:56
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Hittade en liten sida här med ett par vettiga saker om statistik skrivna... orkade inte läsa igenom hela dock

Den där sidan var mycket bra. Talar, enligt mig, för vapenliberalism även om den inte är så tydlig med sina pro-gun ståndpunkter. Eller vad säger du om texten nästan längst upp: "Until the Second Amendment is treated as normal constitutional law, this web site will always be under construction... ".

Bra info om massor av saker likt gunsandcrime.

Citat:
Vapen är per definition till för att skada personer med

Ja, det är klart. Men tills vapenmotståndarna kommer på något sätt att bättre försvara sig mot brottslingar än vapen och dessutom utan att skada dem så väljer jag, och troligtvis många andra, nog handeldvapen.

Förresten så tycker jag att man istället för statistik nu ska diskutera det moraliskt riktiga i liberala vapenlagar. Kastande av statistik till höger och vänster tror jag inte är bra även om jag anser vapenliberalernas[proffesorer, forskare osv..] statistik tala för sig själv. Vapenmotståndarna använder en alltför enkel matematik och spelar på den genomsnittlige medborgarens okunskap och lättpåverkan när de hävdar att vapen automatiskt skulle leda till ett laglöst samhälle där alla skulle skjuta på varandra.

Som jag redan skrivit så står argumenten på A Human Right i en klass för sig själva. Den moraliska debatten om vapenliberalism har, enligt mig, alltid vunnits av liberalerna eftersom det är så uppenbart att självförsvar är en mänsklig rättighet.

Som sagt så tror jag starkt på den statistik som talar för att vapen inte är farliga och att de till och med minskar brottsligheten på vissa ställen. Men man blir ju lite tveksam att diskutera fenomenet statistik i vapendebatten när ett uträkningsexempel[enlig modellen: REGRESSION ANALYSIS] kan se ut så här: "C0 + C1x(arrest rate) + C2x(percapita income) + C3x(population density) + C4x(unemployment rate) + C5x(police/citizen) + C6x(mo. right-to-carry in effect) + etc. = ROBBERY RATE" [taget från gunsandcrime].

Självförsvar är en den mest grundläggande mänskliga rättigheten och den mest effektiva försvarsmetoden är handeldvapen. Därför är jag starkt övertygad om det riktiga med vapenliberala lagar. Fronten i USA går enligt uppgifter till mig framåt och det är bara att hoppas att denna grundläggande rättighet får sitt fäste i Sverige också.
Citera
2004-05-08, 13:21
Medlem
THEIDFs avatar
Vart debatterar du Bjxrn? Ge mig länk eller är diskussionen över?
Citera
2004-05-08, 13:27
Bannlyst
Den är över för länge sedan, men jag kommer absolut att meddela dig om den kommer igen
Citera
2004-05-08, 13:37
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjxrn
Den är över för länge sedan, men jag kommer absolut att meddela dig om den kommer igen

Tackar.. Men har du länk till diskussionen?
Citera
2004-05-08, 13:40
Bannlyst
Jag tror dom har gjort en rensning av forumet sedan det diskuterades, det enda som har kommit på tal är M.Moore´s vidriga "dokumentär"

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=235357&highlight=vapenl agar
Citera
2004-05-08, 13:46
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjxrn
Jag tror dom har gjort en rensning av forumet sedan det diskuterades, det enda som har kommit på tal är M.Moore´s vidriga "dokumentär"

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=235357&highlight=vapenl agar

Riktiga idioter en del av de där ju..

Om jag minns rätt så har väl du varit i ett vapenliberalt land och t.o.m upplevt en självförsvars sitiation. [Rätten att bära vapen-tråden..]

Det är väl mer än vad de svenskar som sitter på nätet och skränar om hur sjuka amerikanernas vapenlagar har varit med om..
Citera
2004-05-08, 13:55
Bannlyst
Ehh nej du har nog blandat ihop mig med nån annan, det var väl en kille vars fru sköt någon för att han tvekade, kommer inte ihåg vad killen hette
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in