Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Hittade en liten sida här med ett par vettiga saker om statistik skrivna... orkade inte läsa igenom hela dock
Den där sidan var mycket bra. Talar, enligt mig, för vapenliberalism även om den inte är så tydlig med sina pro-gun ståndpunkter. Eller vad säger du om texten nästan längst upp: "
Until the Second Amendment is treated as normal constitutional law, this web site will always be under construction... ".
Bra info om massor av saker likt
gunsandcrime.
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Vapen är per definition till för att skada personer med
Ja, det är klart. Men tills vapenmotståndarna kommer på något sätt att bättre försvara sig mot brottslingar än vapen och dessutom
utan att skada dem så väljer jag, och troligtvis många andra, nog handeldvapen.
Förresten så tycker jag att man istället för statistik nu ska diskutera det moraliskt riktiga i liberala vapenlagar. Kastande av statistik till höger och vänster tror jag inte är bra även om jag anser vapenliberalernas[proffesorer, forskare osv..] statistik tala för sig själv. Vapenmotståndarna använder en alltför enkel matematik och spelar på den genomsnittlige medborgarens okunskap och lättpåverkan när de hävdar att vapen automatiskt skulle leda till ett laglöst samhälle där alla skulle skjuta på varandra.
Som jag redan skrivit så står argumenten på
A Human Right i en klass för sig själva. Den moraliska debatten om vapenliberalism har, enligt mig, alltid vunnits av liberalerna eftersom det är så uppenbart att självförsvar är en mänsklig rättighet.
Som sagt så tror jag starkt på den statistik som talar för att vapen inte är farliga och att de till och med minskar brottsligheten på vissa ställen. Men man blir ju lite tveksam att diskutera fenomenet statistik i vapendebatten när ett uträkningsexempel[enlig modellen:
REGRESSION ANALYSIS] kan se ut så här: "
C0 + C1x(arrest rate) + C2x(percapita income) + C3x(population density) + C4x(unemployment rate) + C5x(police/citizen) + C6x(mo. right-to-carry in effect) + etc. = ROBBERY RATE" [
taget från gunsandcrime].
Självförsvar är en den mest grundläggande mänskliga rättigheten och den mest effektiva försvarsmetoden är handeldvapen. Därför är jag
starkt övertygad om det riktiga med vapenliberala lagar. Fronten i USA går enligt uppgifter till mig framåt och det är bara att hoppas att denna grundläggande rättighet får sitt fäste i Sverige också.