Citat:
Ursprungligen postat av THEIDF
Vad grundar du din tro på, då? Om du inte vill berätta det så kan vi väl avsluta denna diskussion eftersom det inte är så givande när ena parten hävdar någonting och inte backar upp påståendet[tron i ditt fall]. Varken med logiska eller statistiska argument.
Jag tror på att laglydiga svenska medborgare skulle hantera handeldvapen helt perfekt. Om de inte skulle göra det så är de inte pålitliga och laglydiga nu heller. Då är de säkerligen ute och försöker mörda folk i dagsläget också[med kniv och dylikt]. Att vanliga människor skulle ändras och bli kriminella bara för att man tillåter handeldvapen tycker jag är en ganska befängd tanke och vittnar om en misstro mot den enskildes förmåga att välja hur denne handlar.
En liten tankeställare:
Om någon ger mig en penna så skriver jag inte falska checkar för det. Och om jag skulle göra det så hade jag troligtvis varit en verbal bedragare i ett penn-fritt samhälle.
Om någon ger mig ett vapen så går jag inte ut och skjuter folk på gatan. Och om jag gjort det så hade jag attackerat folk på gatan i ett vapen-fritt samhälle också.
Sluta omyndigförklara folk, för fan!
Min "tro" grundar sig på sunt förnuft, jag tror att fred bäst upprätthålls genom nedrustning än kapprustning. Här har jag hittat lite saker som talar för mig:
Citat:
"Homicide rates tend to be related to firearm ownership levels. Everything else being equal, a reduction in the percentage of households owning firearms should occasion a drop in the homicide rate". - Evidence to the Cullen Inquiry 1996: Thomas Gabor, Professor of Criminology - University of Ottawa
"The level of gun ownership world-wide is directly related to murder and suicide rates and specifically to the level of death by gunfire." - International Correlation between gun ownership and rates of homicide and suicide.' Professor Martin Killias, May 1993
Jag tror snarare att de kriminella skulle begå fler och grövre brott om de var beväpnade än att laglydiga människor skulle börja skjuta varandra. Men även normalt laglydiga människor skulle i ett vanligt bråk på fyllan bli mer kapabla att skada folk om de var beväpnade.
Din tankeställare var den sämsta liknelse jag hört. En penna är inte ursprungligen gjord för för att skriva falska checkar med, men en pistol är gjord för att skada/döda personer, eller för att hota att skada/döda personer. Eftersom det är just det en pistol är till för, är det inte då rimligt att någon använder den till det? Visst kan det i enstaka tillfällen vara moraliskt försvarbart att hota eller t om döda andra personer. Men i de tillfällen en pistol används i nyttigt syfta finns det ofta en pistol till i andra änden av problemet.
Om man ger alla personer i världen varsin pistol så skulle de personer som var potentiellt kriminella begå brott de inte skulle begå om de inte hade den där pistolen.