2004-05-06, 18:44
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
På måndag... hjälp uppskattas.. har skrivit lite granna men det är väldigt spretigt.. 3 sidor ska det va

Läs främst på A Human Right. Bättre argument finns nästan inte på nätet.

Du kan ju börja med att skriva om vapenfobin som finns. Att vapen egentligen bara är plast. Inget annat. De har ingen egen vilja.

Sen kan du fortsätta med att skriva om USA och deras erfarenheter. Att de stater med förbud har den högsta brottsligheten och att t.ex. Vermont med de mest liberala lagarna[behöver inte ens licens] har lägst brottslighet.

Du hittar mera på A Human Right.

Lycka till. Kanske får anledning att återkomma.
Citera
2004-05-07, 00:55
Bannlyst
Som Theidf skrev, stater i USA som liknar sverige i demografin, ( stora lantliga områden och få stora städer ) har samma mordstetstik och tillockmed mindre mord/capita även fast dom har en stor tillgång på vapen, ex Vermont och New Hampshire har t.o.m lägre mordstatestik än Sverige och båda utfärdar CCW licenser

CCW= Consealed Carry Permit, vilket innebär att dom får bära vapen på lite överallt, det finns vissa restriktioner tex domstolar och i vissa stater så får man inte bära på restauranger som serverar sprit

http://www.deathpenaltyinfo.org/article.php?scid=12&did=169
Mordstatestik i alla USAs delstater

Anledningen att det är så många mord i tex Texas är nog att det ligger väldigt nära Mexico. Mexico är som alla vet ett fattigt land och fattigdom tenderar att medföra högre brottslighet, dessutom så kommer merparten av alla droger från mexico och ett stort antal av mord i alla länder har att göra med organiserad brottslighet och narkotikaförsäljning
Citera
2004-05-07, 01:43
Bannlyst
Dessutom har antalet inbrott sjunkit drastiskt i många stater, framför allt inbrott i lägenheter/hus där folk är hemma. Tjuvarna vet att de riskerar att bli skjutna om de bryter sig in.

Sen läste jag en väldigt intressant artikel om hur många kvinnor som sluppit bli våldtagna, misshandlade eller mördade på grund av att de hade ett handeldvapen. Det var inga små siffror.

Jag hittade förresten artikeln nu, här är några citat från den:

Citat:
Yale economist John Lott, author of the book, "More Guns, Less Crime." points to not only the benefits of safety locks, but also their costs. Yes, locks may prevent a child's accidental death. But locks also take time to remove, perhaps allowing an intruder that additional bit of time to kill, wound or maim. According to Lott and John Whitley of the University of Chicago, 17 states have passed child access-prevention laws. Not only do such laws fail to reduce accidental firearm death and suicide among children, but the researchers estimate that 15 of those states had a combined total of 3,800 more rapes, 21,000 more burglaries, and almost 50,000 more robberies than they would have had without such laws!

Citat:
The president says that 13 children die, per day, from handguns. But 70 percent of these "children" fall between the ages of 17 and 19, the majority of whom were killed in gang-related shootings. More children die each year from bathtub drownings, swimming pool drownings, and fires caused by matches.

Citat:
Former Manhattan assistant district attorney David Kopel says, "When a robbery victim does not defend himself, the robber succeeds 88 percent of the time, and the victim is injured 25 percent of the time. When a victim resists with a gun, the robbery success rate falls to 30 percent, and the victim injury rate falls to 17 percent. No other response to a robbery -- from drawing a knife to shouting for help, to fleeing -- produces such low rates of victim injury and robbery success. ... In the 1960s, the Orlando (Florida) police responded to a rape epidemic by training 2,500 women to use guns. The next year, rape fell 88 percent and burglary by 25 percent."

http://www.capmag.com/article.asp?id=2330
Citera
2004-05-07, 14:02
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjxrn
Jag tycker att sverige ska ha ett 2nd Amendment i grundlagen som garanterar rätten att äga vapen för att jag anser att staten inte kan garantera min säkerhet, även om poliser skulle finnas på varje kvarter så räcker inte detta

Så du tror att du kommer att bli säkrare ifall alla kan få tag på vapen?

Citat:

Dessutom har antalet inbrott sjunkit drastiskt i många stater, framför allt inbrott i lägenheter/hus där folk är hemma. Tjuvarna vet att de riskerar att bli skjutna om de bryter sig in.

Sen läste jag en väldigt intressant artikel om hur många kvinnor som sluppit bli våldtagna, misshandlade eller mördade på grund av att de hade ett handeldvapen. Det var inga små siffror.

Jag tror personligen tror att det är fler kvinner som blir våldtagna, misshandlade eller mördade på grund av att gärningsmannen har ett vapen än tvärt om. Sen så även om det är störra chans att klara sig om man drar vapen när man blir rånad, så tror jag att de 17% som drar vapen en blir mycket värre skadade än de 25% som inte drar vapen.

I grund och botten så tror jag att alla brott kommer att öka med en allmän vapenlicens.
Citera
2004-05-07, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_

Jag tror personligen tror att det är fler kvinner som blir våldtagna, misshandlade eller mördade på grund av att gärningsmannen har ett vapen än tvärt om. Sen så även om det är störra chans att klara sig om man drar vapen när man blir rånad, så tror jag att de 17% som drar vapen en blir mycket värre skadade än de 25% som inte drar vapen.

I grund och botten så tror jag att alla brott kommer att öka med en allmän vapenlicens.
Vad du tror är ju helt irrelevant, eftersom all statistik visar på det rakt motsatta. Varför stoppa huvudet i sanden?
Citera
2004-05-07, 14:13
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Vad du tror är ju helt irrelevant, eftersom all statistik visar på det rakt motsatta. Varför stoppa huvudet i sanden?
Vilken statistik då? Ge mig ett exempel på "all statistik".
Citera
2004-05-07, 14:33
Bannlyst
Citat:
Så du tror att du kommer att bli säkrare ifall alla kan få tag på vapen?

Gärningsmännen har vapen redan idag, dom går omkring med knivar och pistoler och skiter i lagarna, man begränsar inte brottslingarnas tillgång på vapen med strikta vapenlagar, det enda som händer är att folk som överhuvudtaget skulle ha nån nytta av dom inte får det.

Självklart så skulle mindre mäniskor råka illa ut om det inte fanns vapen, med nu finns det vapen och tro mig dom är här för att stanna, England har haft förbud på vapen i många år nu och det finns mer vapen än nånsin där pga av att dom kriminella hittar sätt att få tag på dom på illegal väg.

Jag tror att brottslingar tänker sig för engång extra innan dom våldför sig på någon om dom själva riskera att skadas

En fråga till dig: om vapen har så mycket att göra med mordstatestiken hur kommer det sig då att stater som liknar sverige i USA men har många vapen och även CCW licenser har samma eller lägre mordstatestik??
Citera
2004-05-07, 14:59
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Gärningsmännen har vapen redan idag, dom går omkring med knivar och pistoler och skiter i lagarna, man begränsar inte brottslingarnas tillgång på vapen med strikta vapenlagar, det enda som händer är att folk som överhuvudtaget skulle ha nån nytta av dom inte får det.
Där håller jag inte med, jag tror att om alla skulle få tillgång till vapen skulle de som bär vapen "bara för att skydda sig" bli mer benägna till brott.

Citat:
Självklart så skulle mindre mäniskor råka illa ut om det inte fanns vapen, med nu finns det vapen och tro mig dom är här för att stanna, England har haft förbud på vapen i många år nu och det finns mer vapen än nånsin där pga av att dom kriminella hittar sätt att få tag på dom på illegal väg.
Sverige har väl endå ganska få vapen per capita och så hoppas jag att det ska förbli. Visst rånarligor och brottssyndikat kan väl få tag på vapen men de flesta brotten begås av "vanliga människor".

Citat:
Jag tror att brottslingar tänker sig för engång extra innan dom våldför sig på någon om dom själva riskera att skadas
Jag tror snarare att brottslingar utan tillgång till vapen tänker sig för en gång extra innan dom våldför sig på någon.

Citat:
En fråga till dig: om vapen har så mycket att göra med mordstatestiken hur kommer det sig då att stater som liknar sverige i USA men har många vapen och även CCW licenser har samma eller lägre mordstatestik??

Är det inte mest småstater utan större städer som har den lägsta mordstatestiken i USA? Sverige har endå ett par stora städer och det är i städer de flesta brott begås. Nämn en stat med en stad med över 500 000 invånare som har låg mordstatistik så kan vi prata mer sedan.
Citera
2004-05-07, 15:43
Bannlyst
Citat:
Där håller jag inte med, jag tror att om alla skulle få tillgång till vapen skulle de som bär vapen "bara för att skydda sig" bli mer benägna till brott.

Sverige har väl endå ganska få vapen per capita och så hoppas jag att det ska förbli. Visst rånarligor och brottssyndikat kan väl få tag på vapen men de flesta brotten begås av "vanliga människor".

Jag tror snarare att brottslingar utan tillgång till vapen tänker sig för en gång extra innan dom våldför sig på någon.

Är det inte mest småstater utan större städer som har den lägsta mordstatestiken i USA? Sverige har endå ett par stora städer och det är i städer de flesta brott begås. Nämn en stat med en stad med över 500 000 invånare som har låg mordstatistik så kan vi prata mer sedan.

Men om man blir mer benägen att begå brott bara för att man har ett vapen så borde ju statestiken vara väldigt hög i även små stater, det jag menar är att i större städer så är det många brott pga av organiserad brottslighet och narkotika och i USA har man större problem med detta än i sverige pga av sin närhet till sydamerika och mexico i synnerlighet, jag tror absolut inte att vanliga mäniskor begår mer brott bara för att dom har ett vapen, varför ser vi inte då horder av knivrån av vanliga mäniskor, jag vill påstå att det är yrkeskriminella som begår den största delen av brotten och det beror på samhällsstrukturen och den narkotika brottsligheten som USA har betydligt större problem med än sverige.

Oregons största stad är Portland och den har över 500.000 mäniskor mordstatestiken är låg som i sverige ungefär. Det är mindre brott i mindre stater men som sagt ovan, USA har ett enormt narkotika problem och gränsar till ett fattigt land och detta påverkar tillgängligheten på droger och i hela USA och detta höjer även brottsligheten i mindre stater

I sverige har ungefär 700.000 vapenägare som är registrerade, men det är inte svårt att få tag på vapen om man vill mörda nån, och dom mäniskorna som har bestämt sig för att mörda får tag på vapen ex. knutby tjejen

Den stora massan av mäniskor är trevliga och normala mäniskor och jag tycker det är en föroläpning att säga att dom inte klarar av att ta eget ansvar om dom vill äga ett vapen till självförsvar, speciellt när vanliga mäniskor inte alls är dom som begår dom flesta grova brotten utan yrkeskriminella

Är det nån som vet brottsstatestiken per innevånare är i stockholm malmö och göteborg, så får vi se vad det är per capita i dom städerna
Citera
2004-05-07, 16:41
Medlem
THEIDFs avatar
Citat:

Skojar du? Vad är det för drömmare du är? Tänk realistiskt eller presentera en plan för vapenfria brottslingar.

Citat:

Brottslighet i Australien före och efter Lagen..

Lite citat:

"The assault rate data is inconclusive. Two years ('98 & '99) of the assault rate not rising as fast as it had been does not make a definite trend, especially since the rate then jumped up dramatically for the next year (2000). The ban/buyback had no perceptible impact on assault rates, neither increasing assault nor decreasing it".

"It's apparent from the graph that the rates for both robbery and armed robbery rose faster for a couple of years after '96 than they had before. Also, the burglary rate was dropping a little from '93 to '96, but then started an obvious rise. The rises would look like a bad effect of the ban/buyback, except that they stopped after '98. The small downturns for all three in '99 and 2000 could be the ban/buyback stopping some upward trend that had begun, but it is just as likely that the trend reversal was caused by elimination or whatever was causing the trend to begin with. Both robbery and armed robbery appear to have stabilized (two years) at rates higher than they were before the Port Arthur incident and the ban/buyback".

"The homicide rates provide no support for a proposition that the ban/buyback has helped. However, they also do not indicate that the ban/buyback caused anything, good or bad".

Om det var så att det just var vapen som var boven i dramat så skulle väl mord/assault/rån-frekvensen visat på någon slags nedgång efter lagarna, eller hur? Det enda som hänt nu är ju att man tagit ifrån medborgarna[obs.. Inte de kriminella] de vapen de så tydligt behöver idag.
Citera
2004-05-07, 16:58
Bannlyst
Citat:
  • U.S. crime rates -- whether measured by surveys of crime victims or by police statistics -- generally fell in the early 1980's, rose thereafter until around 1993, and then fell again (figures 1-10). For most U.S. crimes (survey estimated assault, burglary, and motor vehicle theft; police-recorded murder, robbery, and burglary), the latest crime rates (1996) are the lowest recorded in the 16-year period from 1981 to 1996. By comparison, English crime rates as measured in both victim surveys and police statistics have all risen since 1981. For half of the measured English crime categories, the latest crime rates (1995 for rates from victim surveys; 1996 for rates from police statistics) are the highest recorded since 1981 (figures 1-10).
Om det är tillgången på vapen som styr antalet brott, hur kommer det sig då att brottsligheten i USA är den lägsta sedan 1981, medans brottsligheten i England--ett land där det är svårt att få tag på vapen--är den högsta sedan 1981?
  • the U.S. robbery rate as measured in the victim survey was nearly double England's in 1981, but in 1995 the English robbery rate was 1.4 times America's (figure 1)
  • the English assault rate as measured in the victim survey was slightly higher than America's in 1981, but in 1995 the English assault rate was more than double America's (figure 2)
  • the U.S. burglary rate as measured in the victim survey was more than double England's in 1981, but in 1995 the English burglary rate was nearly double America's (below, and figure 3 of the report)
  • the English motor vehicle theft rate as measured in the victim survey was 1.5 times America's in 1981, but in 1995 the English rate for vehicle theft was more than double America's (figure 4)
  • the U.S. murder rate as measured in police statistics was 8.7 times England's in 1981 but 5.7 times in 1996 (figure 5)
  • the U.S. rape rate as measured in police statistics was 17 times England's in 1981 but 3 times in 1996 (figure 6)
  • the U.S. assault rate as measured in police statistics was 1.5 times England's in 1981, but in 1996 the English assault rate was slightly higher than America's (figure 8)
  • the U.S. burglary rate as measured in police statistics was slightly higher than England's in 1981, but in 1996 the English burglary rate was more than double America's (below, and figure 9 of the report)
  • the English motor vehicle theft rate as measured in police statistics went from 1.4 times America's in 1981 to nearly 2 times in 1996 (figure 10)

och så vidare. I USA sjunker brottsligheten, i England ökar den, och räknat per capita så är den högre i England än i USA för många brott.

http://www.gunsandcrime.org/highs.html

Annars kan du läsa en rapport från British Columbia som tar upp sådant som jag är övertygad om leder till fler brott än vapeninnehav gör:

Citat:
Each percent of unemployment rate was found to predict .184 rapes (s=.026) and .774 violent crimes (s=.142) per 1000 population. Each percent of families having only one parent in the home was found to predict .084 rapes (s=.031) and .997 violent crimes (s=.170) per 1000 population. Unemployment and 1-parent homes account for 23.5 and 15.0 percent, respectively, of the total violent crime and 30.5 and 3.3 percent, respectively, of the rape rates.

http://www.gunsandcrime.org/bcstudy.html

Tror inte du också att det snarare är detta som leder till hög brottslighet?
Citera
2004-05-07, 17:00
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Men om man blir mer benägen att begå brott bara för att man har ett vapen så borde ju statestiken vara väldigt hög i även små stater, det jag menar är att i större städer så är det många brott pga av organiserad brottslighet och narkotika och i USA har man större problem med detta än i sverige pga av sin närhet till sydamerika och mexico i synnerlighet, jag tror absolut inte att vanliga mäniskor begår mer brott bara för att dom har ett vapen, varför ser vi inte då horder av knivrån av vanliga mäniskor, jag vill påstå att det är yrkeskriminella som begår den största delen av brotten och det beror på samhällsstrukturen och den narkotika brottsligheten som USA har betydligt större problem med än sverige.

Oregons största stad är Portland och den har över 500.000 mäniskor mordstatestiken är låg som i sverige ungefär. Det är mindre brott i mindre stater men som sagt ovan, USA har ett enormt narkotika problem och gränsar till ett fattigt land och detta påverkar tillgängligheten på droger och i hela USA och detta höjer även brottsligheten i mindre stater
Ok undantaget som bekräftar regeln, de hade en storstad, även om det fortfarande är en lantisstat Även om Oregon fortfarande har dubbelt så hög mordfrekvens än Sverige så är den fortfarande jämförbar. Däremot har oregon mycket färre invandrare än i Sverige.

Citat:
I sverige har ungefär 700.000 vapenägare som är registrerade, men det är inte svårt att få tag på vapen om man vill mörda nån, och dom mäniskorna som har bestämt sig för att mörda får tag på vapen ex. knutby tjejen

Den stora massan av mäniskor är trevliga och normala mäniskor och jag tycker det är en föroläpning att säga att dom inte klarar av att ta eget ansvar om dom vill äga ett vapen till självförsvar, speciellt när vanliga mäniskor inte alls är dom som begår dom flesta grova brotten utan yrkeskriminella

Är det nån som vet brottsstatestiken per innevånare är i stockholm malmö och göteborg, så får vi se vad det är per capita i dom städerna
Jag tror att knutbytjejen var ett undantag och det skulle finnas fler knutbytjejer om de kunde beväpna sig bäst de ville.

Den stora massan har jag inte sagt något om, bland den finns dock personer som jag inte vill se beväpnade. Vad menar du med yrkeskriminella förresten? Vet ingen statistik på det här men jag tror de flesta brotten begås av individer snarare än ligor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in