2010-07-14, 00:01
Medlem
Vissa religiösa personer kan uppfattas som mycket irriterande. De har mest troligt igenom hela sitt liv fått lära sig att "såhär är det" av familj/släkt/vänner/osv.

Själv tror jag att dessa personer helt enkelt inte kan hantera det faktum att Gud, Bibeln, och andra skrifter helt enkelt (kanske) inte existerar/stämmer. Och att de som personer är väldigt svaga innerst inne... de har vant sig vid tanken om att "såhär är det". Och när då fakta som bevisar motsatser dyker upp... så kan de somsagt inte hantera denna information..

Religion har så bisarra regler man ska följa... straffen är så sjukt enormt höga om man gör fel sak.. och mycket är totalt ologiskt och irrelevant.. Rädsla genomsyrar religioner. "Gör såhär, Gör inte såhär" osv... annars så brinner du för evigt.

Kan förstå att en kristen person som har blivit hjärntvättad har svårt att "våga" bryta sig loss när man under så många år blivit utsatt för detta.

En stor anledning till att jag själv (och mest troligt andra) inte KAN tro på sånt här, är inte det faktum att man inte har "sett eller känt" Gud. Utan allt detta struntprat som finns i alla dessa skrifter och texter.. alla dessa sjuka regler och historier... hur kan en vettig människa tro på sånt här struntprat ärligt talat?
Citera
2010-07-14, 02:45
Medlem
Fan, jag tycker religion låter mer och mer vettigt ju mer jag tänker på det.

Är kristna överlag dummare? Kanske. Mår kristna överlag bättre? Tveklöst.

Då livet för de flesta handlar om att må bra, inte vara smart, så kan religion - oaktat dess rimlighet - vara en bra grej. Jag skulle hellre vara ignorant och glad, än rationell och cynisk. Tror inte på något själv, men gläds åt dem som kan göra det.
Citera
2010-07-14, 02:54
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jo det finns en mycket stor skillnad.
En person som tror en sak eller miljoners miljoner personer som trott på samma sak genom århundraden...
Om du inte ser någon skillnad så säger det en del om dig.

Det här kan vara det dummaste jag läst.
Alla barn har trott på tomten i flera århundraden, då måste han ju finnas!

Du måste vara kristen, för ingen kan klämma ur sig sådant utan att vara lite smärre mentalt störd.
Citera
2010-07-14, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det här kan vara det dummaste jag läst.
Alla barn har trott på tomten i flera århundraden, då måste han ju finnas!

Du måste vara kristen, för ingen kan klämma ur sig sådant utan att vara lite smärre mentalt störd.

Det är en sak att lära sig tro på något men tron på Gud är ju faktiskt något många upplever. Där i ligger skillnaden.

Idioter finns överallt. Jag kan hålla med om att många troende uttrycker sig underligt, dumt och oförstående. Denna tråd är dock full med de mest idiotiska, ologiska, irrelevanta och ovetenskapliga argument till hur dumma troende är jag sett på länge.
Citera
2010-07-14, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Jag bodde med en kristen familj i ex antal år ( fosterhem). Skulle inte säga mentalt störda men så otroligt korkade var dem och deras tro var så löjlig att ja numera hatar allt som har med kristendom att göra pga deras och dess värdelösa kyrka. Som någon annan sa är Mentalt Underlägsna ett mkt bra ordval till kristna. Dock har ja även träffat jävligt smarta och schysta kristna så dra inte alla över samma kam bara.

Här är ett oerhört bra argument från en stjärna i denna tråd. Den är full av liknande dumheter. Läser ni ens vad ni skriver eller låter ni galenskapen ta över?
Senast redigerad av motherslove 2010-07-14 kl. 04:47.
Citera
2010-07-14, 04:58
Medlem
Albusdlxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Det är en sak att lära sig tro på något men tron på Gud är ju faktiskt något många upplever. Där i ligger skillnaden.

Idioter finns överallt. Jag kan hålla med om att många troende uttrycker sig underligt, dumt och oförstående. Denna tråd är dock full med de mest idiotiska, ologiska, irrelevanta och ovetenskapliga argument till hur dumma troende är jag sett på länge.

Har en polare som växte upp i en religiös familj, tror dom tillhörde pingstkyrkan. Men när han vart lite äldre och kom upp i tonåren så upptäckte han hur neurotisk hans mor var, förstod varför hans pappa lämnade familjen. Han gick inte ens på hennes bröllop förra året. Men han är inte ensam.
Det blir fler och fler som ser religion för vad det verkligen är.

Påhittat!

Ge det ett par generationer till så kommer vi nog se kyrkor som transformerats till dyra insats lägenheter eller nåt sånt. Museum kanske.
Citera
2010-07-14, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albusdlx
Har en polare som växte upp i en religiös familj, tror dom tillhörde pingstkyrkan. Men när han vart lite äldre och kom upp i tonåren så upptäckte han hur neurotisk hans mor var, förstod varför hans pappa lämnade familjen. Han gick inte ens på hennes bröllop förra året. Men han är inte ensam.
Det blir fler och fler som ser religion för vad det verkligen är.

Påhittat!

Ge det ett par generationer till så kommer vi nog se kyrkor som transformerats till dyra insats lägenheter eller nåt sånt. Museum kanske.

Jag antar att du menar att hans mamma var galen kristen? För mig är detta ytterligare ett inlägg som bekräftar mitt senaste ovanför.
Citera
2010-07-14, 09:29
Medlem
Citat:
Jag antar att du menar att hans mamma var galen kristen? För mig är detta ytterligare ett inlägg som bekräftar mitt senaste ovanför.
Galna människor finns i alla dess skikt....även de religiösa.
Citera
2010-07-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albusdlx

Processen har startat! Riktigt trevliga initiativ!
Citera
2010-07-14, 10:04
Bannlyst
Citat:

Tror du att Elvis lever. Då är man lite halvgalen. Tror man att Jesus lever, då är man religiös!

Jag har träffat olika grader av kristna, inom alla möjliga trosinriktningar. Många säger att de svär på gud att något är sant. Varför ska man tro dem då?
Citera
2010-07-14, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aothai
Processen har startat! Riktigt trevliga initiativ!

Ännu bättre alternativ... http://www.kyrkanviskafors.se/
Citera
2010-07-14, 10:35
Medlem
Det är märkligt hur vissa ateister kan uppröras så mycket över kristna eller troende. Om man som ateist tror att det inte finns något övernaturligt utan att allt upphör vid döden - då spelar det väl ingen roll om någon tror på en gud? Varför är det så provocerande med människor som tror på en högre makt?

Kanske känns det jobbigt med osäkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in