Ser viss orätt i denna tråd. Vi som tror på en gud är ju inte helt IQ befriade heller. Att du sett en extremist idiot som går på vatten och tror att gud ska rädda honom är väl bara för att du gillar aftonbladet?
Jag är inte kristen men jag förstår vikten utav tron. Att vara ateist levde jag med ett tag, eller snarare, jag trodde bara inte på religionerna som fanns. Men ser någon nyttan av att vara kristen? Att gå på dop, att ha en kyrka att gifta sig i, en plats där det är lugnt, ostört och heligt i vilken mening man nu vill se det. Jag totalskiter i om jesus finns fanns eller inte kommer finnas. att samlat kunna be till en SAK ger mycket mer till samhället än att lika litet hiIQ som kommit på att oj, den här gamla bokens fakta stämmer inte.. DUH. Det är själva bönen och praxis som utvecklar dig som människa. Meditation, huka på en matta eller sitta med benen i kors som indier. spelar minimal roll.
Sagor, barnsagor är en religion.. för vuxna för att föra vidare en bra omgivning. samtidigt, ja, det vore awesome om det kunde göras utan gubben på molnet trams men det gör det ju inte. Människor är ju vilda och 90% är ju helt enkelt animalistiska i sinnet. Buddhisterna har ju kommit so far men aja, vi får alla joina dem sakta men säkert.
Jag kommer hellre stå för att respektera det istället för att kritisera det lilla goda som finns. En riktigt troende kristen, (99,99% av mitt svenska lands befolkning avräknad, sadly

) är ju med all säkerhet bättre människor än genomsnittet. Samma för alla religioner.