2010-07-12, 22:48
Medlem
shhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyear
Men det finns väldigt många, däribland jag, som är kaxiga och hoppar direkt.
Hur gan du veta att du håller med honom och efter säger att det inte alls är så. Tvivlar på att det var dynga han slängde ur sig.

Hade mitt barn blivit döende så skulle jag vara ledsen såklart, men jag skulle fan inte i helvete tänka på gud. Ganska så dumt exempel du la fram.

Ge dig nu, jag anklagade honom inte för att säga något idiotiskt. Jag sa att jag personligen känner så här just nu: Jag kommer aldrig någonsin att vilja ha något med en Gud att göra och jag tror inte att hur dålig min situation än blir så kommer jag att vända mig till en Gud. DÄREMOT så vet jag inte vad som händer i framtiden, och beroende på hur den spelar ut sig så kanske jag till slut befinner mig där i kyrkan på mina knän och ber. Högst osannolikt, men man vet aldrig.

Och ja, det finns människor som håller fast vid sina principer även i tragiska situationer, men långt ifrån alla gör det (jag tänker inte gå in på statistik). Min poäng var att det finns just sådana personer som kan vända sig till vad som helst när de känner sig desperata, och som följd blir vissa religiösa.

Kanske du skulle hoppa direkt när du står vid Bungy-jump bron, kanske skulle du inte det. Om du redan gjort det, bra för dig! Om inte, varför så självsäker?
Citera
2010-07-12, 22:49
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shh
Det är ändå väldigt enkelt att slänga ut sig sådant här. Jag håller med dig och känner precis som dig just nu, men vem vet hur framtiden kommer att utspela sig? Ungefär som när man säger att man ska fara och hoppa Bungy-jump. Det borde väl inte vara så tufft? När man väl står där så är man oftast inte så kaxig

Det finns också mer än en sorts desperation. Tänk dig att ditt barn är döende, hur kommer du att reagera?

Nu har jag inga barn vad jag vet. Men om mitt barn var döende skulle jag förmodligen ägna varenda vaken sekund åt att försöka hitta behandlingar och mediciner som skulle kunna rädda ungen. Och om jag hittade ett läkemedelsbolag som höll på att genomföra en pilotstudie av någon medicin eller behandlingsform så skulle jag satsa 100% på att få med mitt barn i den. För även om det som testas i pilotstudien visar sig vara overksamt eller kanske till och med farligt så finns möjligheten att det är något som fungerar. Att sätta sig ner och börja be till gud är enligt mitt sätt att se på saken att ha gett upp.

Och jag skulle aldrig hoppa bungy tror jag. Men att jag av någon anledning skulle stå där på brokanten så skulle jag inte sätta min tilltro till att gud skulle hålla mig trygg efter att jag slängt mig ut för kanten. Däremot skulle jag kolla upp olycksfrekvensen vad gäller bungyjumping i allmänhet och jag skulle verkligen kolla om företaget som höll i det hela hade några plumpar i protokollet. Skulle även försöka hålla koll på den som är direkt ansvarig för mitt hopp. Luktar personen sprit eller verkar helt frånvarande skulle jag nog backa ur.

Jag kommer att lämna det här livet som jag kom in i det: Skrikandes, gråtandes och vilt fäktandes. Men kämpandes in till det bittra slutet. För så länge du kämpar finns det hopp. I samma stund som du sätter dig ner och ber till gud är det game over.

Titta på folk som överlevt katastrofer av olika slag. Bland dem som klarade sig levande undan när Estonia gick till botten så är andelen som klarade sig för att de satte sig ner och bad till gud ganska exakt 0%. Den gemensamma nämnaren är att de som överlevde inte trodde att gud (eller någon annan för den delen) skulle rädda dem. Att de själva var ansvariga för om de skulle klara sig och att de aldrig slutade kämpa.
Citera
2010-07-12, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Fast det går att peka på händelser i modern tid som pekar mot just hur stark den här impulsen att frångå rationellt tänkande och börja söka svar hos "gud" faktiskt är. Efter tsunamikatastrofen och Estonias förlisning så ökade antalet personer som började gå i kyrkan rätt rejält. Förhoppningsvis så föll den rätt snabbt igen när folk sansat sig lite - finns inget som tyder på motsatsen hoppas jag?
Nej det gör det inte, och du har rätt i det du säger. Men de länderna är inte lika sekulariserade som Sverige, och jag tror inte att så många i de länderna är ateister, utan snarare inte bryr sig. Skulle liknande katastrofer ske i sverige så skulle det nog helt klart finnas de som söker sig till kyrkor. Men som du sa senare, siffrorna minskar efter ett tag.
Och detta är för övrigt ett lustigt fenomen, att folk söker sig till gud vid hemska olyckor och katastrofer, även fast om det fanns en gud så skulle det vara han som orsakade katastrofen och han har ju aldrig någonsin fixat eller hjälpt någon person som råkat ut för liknande.

Citat:
För visst känns det väl som att det finns betydligt fler som tror på andar och spöken i Sverige än vad det finns folk som tror på gud?
Det känns så här också, men det är också lite lustigt. Både spöken och andar (samma?) är lika övernaturliga som en gud är. Fast att det skulle finnas ett liv efter döden och att gud bestämmer där är konstigare och mer osannolikt än att sin döda mormor började samtala med en? Jag vet inte hur deras hjärnor funkar men lustigt är det.
Citera
2010-07-13, 07:49
Medlem
wootens avatar
Well put : http://www.youtube.com/watch?v=mVTESXkUlVY&feature=related
2:40 in i klippet.
Citera
2010-07-13, 10:55
Medlem
Ser viss orätt i denna tråd. Vi som tror på en gud är ju inte helt IQ befriade heller. Att du sett en extremist idiot som går på vatten och tror att gud ska rädda honom är väl bara för att du gillar aftonbladet?

Jag är inte kristen men jag förstår vikten utav tron. Att vara ateist levde jag med ett tag, eller snarare, jag trodde bara inte på religionerna som fanns. Men ser någon nyttan av att vara kristen? Att gå på dop, att ha en kyrka att gifta sig i, en plats där det är lugnt, ostört och heligt i vilken mening man nu vill se det. Jag totalskiter i om jesus finns fanns eller inte kommer finnas. att samlat kunna be till en SAK ger mycket mer till samhället än att lika litet hiIQ som kommit på att oj, den här gamla bokens fakta stämmer inte.. DUH. Det är själva bönen och praxis som utvecklar dig som människa. Meditation, huka på en matta eller sitta med benen i kors som indier. spelar minimal roll.
Sagor, barnsagor är en religion.. för vuxna för att föra vidare en bra omgivning. samtidigt, ja, det vore awesome om det kunde göras utan gubben på molnet trams men det gör det ju inte. Människor är ju vilda och 90% är ju helt enkelt animalistiska i sinnet. Buddhisterna har ju kommit so far men aja, vi får alla joina dem sakta men säkert.

Jag kommer hellre stå för att respektera det istället för att kritisera det lilla goda som finns. En riktigt troende kristen, (99,99% av mitt svenska lands befolkning avräknad, sadly ) är ju med all säkerhet bättre människor än genomsnittet. Samma för alla religioner.
Citera
2010-07-13, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clags
Jag kommer hellre stå för att respektera det istället för att kritisera det lilla goda som finns. En riktigt troende kristen, (99,99% av mitt svenska lands befolkning avräknad, sadly ) är ju med all säkerhet bättre människor än genomsnittet. Samma för alla religioner.

Källa på detta felaktiga påstående! Att ljuga är något troende är jävligt bra på när verkligheten ej korrelerar med tron. Och det visar du exemplariskt med detta påstående!
Citera
2010-07-13, 10:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Well put : http://www.youtube.com/watch?v=mVTESXkUlVY&feature=related
2:40 in i klippet.

Ah, Doug Stanhope, min favorit!

Kan rekommendera de inslag han gjort åt BBC om du inte sett dem redan:

http://www.youtube.com/watch?v=YkgDhDa4HHo
Citera
2010-07-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ah, Doug Stanhope, min favorit!

Kan rekommendera de inslag han gjort åt BBC om du inte sett dem redan:

http://www.youtube.com/watch?v=YkgDhDa4HHo

Den killen ser ut att behöva hjälp med tanke på det ständiga alkoholintaget....
Citera
2010-07-13, 14:26
Medlem
Warjas avatar
Låt mig säga så här: Man kan inte döma 2 miljader människor för att vara mentalt störda för att de är kristna. Man kan inte heller säga att alla andra inom en annan religös grupp eller ateister är uberintelligenta för att de inte är kristna.
Citera
2010-07-13, 17:27
Medlem
Drumsticks avatar
Jag håller faktist med. Jag snetittar lite på folk som går runt och helt allvarligt tror på sig själva när de går runt och pratar och anpassar sitt hela liv till något som bara är en fiktion.
Citera
2010-07-13, 22:29
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koskos18
Helt rätt, synd om dom personerna, tycker att staten borde ta hand om dessa olycksdrabbade personer som fått uppleva detta hemska senario som liten.
Hej! Har du fördomar?
Citera
2010-07-13, 22:40
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Oftas är el. verkar icke troende vara mer pålästa och kunniga om det de just inte tror på. Hur man nu ska tolka det får någon annan svara på.
En sak är ju säker, å det är att religon upprör väldigt många

Själv gillar jag fotboll och att bada på sommaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in