2010-07-14, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WITHOUTNAME
Det är märkligt hur vissa ateister kan uppröras så mycket över kristna eller troende. Om man som ateist tror att det inte finns något övernaturligt utan att allt upphör vid döden - då spelar det väl ingen roll om någon tror på en gud? Varför är det så provocerande med människor som tror på en högre makt?

Kanske känns det jobbigt med osäkerhet?

Så länge den troende håller sin tro för sig själv, då får denne tro vad faan den vill. När tron ska prackas på andra, med skatter, tionden, fördömmanden, osubstansierad vidskepelse, hot och andra idiotiska sätt att kontrollera eller skrämma folk till att tro, då spelar det en jävla roll. Det är provocerande om något!

Det är nog mera att troende ofta kommer med "vi får väl se vem som har rätt när du ska dömmas inför gud" påståendet. Då är det handskarna av. De hotar alltså med evig tortyr enligt deras tro, om man inte följer just deras tro, och det finns säkert 60.000 religioner som alla påstår att de är den rätta.

Alla religioner kan inte ha rätt, men de kan alla ha fel!
Citera
2010-07-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSteffo
Galna människor finns i alla dess skikt....även de religiösa.

Naturligtvis. Det jag vänder mig emot är att många av dessa argument som kommer ifrån den nya vågen av ateism hävdar bestämt att de minsann har förnuftet på sin sida. Läser man denna tråd inser man fort att så inte är fallet.
Citera
2010-07-14, 10:48
Medlem
Citat:
Varför är det så provocerande med människor som tror på en högre makt?

Jo, det är precis det det gör, om man värnar om sina medmänniskor. Om folk som ville tro på en personlig gud, utan att pådyvla sin tro på andra, hade det varit ok. Men det är inte det vi sett historiskt. Religion har alltid fått människor att begå fruktansvärda brott. Än idag angrips vårt sekulära samhälle på bred front. Jag, och många med mig, vill motverka allt det irrationella, cyniska och onda som ofta följer i religionens fotspår.

Läs gärna Christpher Hitchins bok God is Not Great om du vill ha fler exempel på varför man bör motarbeta den systematiska idioti som mycket av organiserad religion förespråkar.
Senast redigerad av aothai 2010-07-14 kl. 11:28.
Citera
2010-07-14, 10:48
Medlem
Citat:
Det är märkligt hur vissa ateister kan uppröras så mycket över kristna eller troende. Om man som ateist tror att det inte finns något övernaturligt utan att allt upphör vid döden - då spelar det väl ingen roll om någon tror på en gud? Varför är det så provocerande med människor som tror på en högre makt?

Kanske känns det jobbigt med osäkerhet?

Känns nog som du borde tänka över ditt inlägg!
Jag har inga problem med troende men du förstår säkert att det blir ett problem när religiösa vill tvinga andra! Som exempel kan tas ID-rörelsen i USA som vill elever att läsa nonsens ur bibeln parallellt med riktig naturvetenskap och jämställa dessa. Vi har ju partier som vill pådyvla sin kristna etik på alla, i Sverige KD. Att du inte förstår att detta är ett problem är det beklagligt men inte ovanligt bland kristna som ju gärna vill ha tillbaka gamla tiders samhälle! Det är provocerande för oss som inte tror på sagofarbröder att pådyvlas din tro!
Citera
2010-07-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Tror du att Elvis lever. Då är man lite halvgalen. Tror man att Jesus lever, då är man religiös!

Jag har träffat olika grader av kristna, inom alla möjliga trosinriktningar. Många säger att de svär på gud att något är sant. Varför ska man tro dem då?

Om tro vore ren inbillning så har du naturligtvis en poäng. När däremot miljontals människor hävdar att de personligen upplevt Gud eller tro eller vad du vill kalla det och att tusentals människor fått sitt liv förvandlat av denna kraft. När slutar man då att kalla det inbillning och sagor?

Det har sagts förr och behöver sägas igen: Ifall person A påstår sig uppleva något och person B inte gör det innebär detta inte på något sätt att person A vittnar falskt. Det innebär bara att man förnimmar olika företeelser.
Citera
2010-07-14, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Om tro vore ren inbillning så har du naturligtvis en poäng. När däremot miljontals människor hävdar att de personligen upplevt Gud eller tro eller vad du vill kalla det och att tusentals människor fått sitt liv förvandlat av denna kraft. När slutar man då att kalla det inbillning och sagor?

Tro är inbildning, bara för att fler har samma inbildning innebär det inte att den är sann.

Citat:
Det har sagts förr och behöver sägas igen: Ifall person A påstår sig uppleva något och person B inte gör det innebär detta inte på något sätt att person A vittnar falskt. Det innebär bara att man förnimmar olika företeelser.

Det innebär att A har en inbildning, inget annat.
Citera
2010-07-14, 11:06
Medlem
Citat:

Förnimmelser är något som hjärnan producerar! Bara för att en miljoner människor blir lurade av sin egen hjärna blir det ju inte sant! Sagor och religion är väldigt lika och gränsen mellan dessa är oftast hårfin...
Citera
2010-07-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Tro är inbildning, bara för att fler har samma inbildning innebär det inte att den är sann.

Det innebär att A har en inbildning, inget annat.

Och med ett sådant svar visar man att man är fördomsfull och diskussion är onödig.
Citera
2010-07-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Förnimmelser är något som hjärnan producerar! Bara för att en miljoner människor blir lurade av sin egen hjärna blir det ju inte sant! Sagor och religion är väldigt lika och gränsen mellan dessa är oftast hårfin...

Inser du inte hur arrogant det är att vifta bort folks upplevelser enbart för att man själv inte upplevt det?

Som jämförelse: Om person A påstår sig vara kär i person B så kan ju inte person C vifta bort känslorna (eller förklara dem som sagor och hjärnspöken) mellan A och B enbart för att han själv inte känt dem.

Förövrigt kan jag påpeka att det inte på något sätt är klarlagt varför religiösa förnimmelser uppkommer som något "hjärnan producerar" utan snarare är människans benägenhet till tro fortfarande ett mysterium.
Citera
2010-07-14, 12:31
Medlem
Citat:
Inser du inte hur arrogant det är att vifta bort folks upplevelser enbart för att man själv inte upplevt det?

Jag tror att du missar poängen. Det är inte att vifta bort folks upplevelser som är det centrala i anti-teisters kamp. Det är att bestrida att folk bygger land och lagar baserat på just dessa upplevelser, som du själv menar är omöjliga för utomstående att verifiera. Det är det som är så vackert med sekularismen, att vi gemensamt och utan att kränka varandras fri och rättigheter skyddar mot just folks "upplevelser". Lev och låt leva, du vet.
Citera
2010-07-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aothai
Jag tror att du missar poängen. Det är inte att vifta bort folks upplevelser som är det centrala i anti-teisters kamp. Det är att bestrida att folk bygger land och lagar baserat på just dessa upplevelser, som du själv menar är omöjliga för utomstående att verifiera. Det är det som är så vackert med sekularismen, att vi gemensamt och utan att kränka varandras fri och rättigheter skyddar mot just folks "upplevelser". Lev och låt leva, du vet.

Detta var inte på något sätt det aktuella ämnet. Det aktuella ämnet var religiösa upplevelser och möjligheten av dessa.

Trons relevans i praktiken är ett helt annat ämne och där håller jag med dig helt och hållet. Vissa människors tro ska inte inskränka andra och sekularisering är nödvändig för vår oberoende frihet. Även om total neutralitet är omöjlig.
Citera
2010-07-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Känns nog som du borde tänka över ditt inlägg!
Jag har inga problem med troende men du förstår säkert att det blir ett problem när religiösa vill tvinga andra! Som exempel kan tas ID-rörelsen i USA som vill elever att läsa nonsens ur bibeln parallellt med riktig naturvetenskap och jämställa dessa. Vi har ju partier som vill pådyvla sin kristna etik på alla, i Sverige KD. Att du inte förstår att detta är ett problem är det beklagligt men inte ovanligt bland kristna som ju gärna vill ha tillbaka gamla tiders samhälle! Det är provocerande för oss som inte tror på sagofarbröder att pådyvlas din tro!

Jag kanske får påminna om vad trådskaparen skrev och vad detta handlar om. TS undrar om kristna är mentalt störda. Det är ju ett ganska allvarligt påstående. Och som jag uppfattar det gör TS inte någon skillnad på kristna i allmänhet och de som vill pådyvla sin tro på andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in