Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-10, 02:13
  #1
Medlem
zizacons avatar
Fergie tror alltså att fotbollen kommer slå igenom stort i USA snart. Finns det plats för ytterligare en stor sport? Kommer de sno europeiska spelare. Kommer USA rent av bli världens bästa liga någon gång? Kommer det bli USA's populäraste sport, eller topp tre iaf? Vad tror ni?

Personligen tror jag att det finns för mycket tradition i Europa som man inte kan köpa. USA kan förvisso göra någon slags superliga som skulle motsvara någon form av EU-liga i potential, med invånarantal, köpkraft och dylikt. Samtidigt har man som sagt redan en mängd etablerade stora sporter plus att det är groteskt många som följer exempelvis premier League över hela världen även om England har mindre invånarantal än USA.

Men någon slags sopsortering för avdankade spelare som Becks, Ljungberg, ronaldinho och dylikt + lite duktiga mexare, centraleuropeer och kanske även sydamerikaner kanske man kan tänka sig att det skulle kunna bli.

Vad tror ni?

http://www.fotbollskanalen.se/1.1710..._pa_gang_i_usa
Citera
2010-07-10, 02:18
  #2
Avstängd
reyears avatar
Jag hoppas inte det, för då kommer arroganta amerikanare påstå att Europa är sämre än usa i ytterligare en sport.
Citera
2010-07-10, 02:26
  #3
Medlem
När USA fick fotbolls VM -94 sa man att fotboll skulle slå igenom så galet stort i USA...

jag väntar fortfarande på detta
Citera
2010-07-10, 02:28
  #4
Avstängd
Donatellinos avatar
Bara jag som ställer mig frågan hur en kvinnlig popstjärna kan ha någon åsikt om det där?
Citera
2010-07-10, 02:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donatellino
Bara jag som ställer mig frågan hur en kvinnlig popstjärna kan ha någon åsikt om det där?
ja
Citera
2010-07-10, 02:37
  #6
Medlem
Visst kan den bli större än vad den är, men den kommer aldrig överta europas position. Inte syd-amerikas för den delen heller.
Citera
2010-07-10, 02:40
  #7
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyear
Jag hoppas inte det, för då kommer arroganta amerikanare påstå att Europa är sämre än usa i ytterligare en sport.

Men kan de bli bättre/större än Europa?

Jag tror ärligt talat inte det. USA har 6 gånger fler invånare än England visst. Samtidigt har som sagt England tradition, storlag, attraktivitet, befintliga jättemängder av folk över hela världen som följer ligan och har favoritlag. Jag har för mig, om jag inte minns helt galet, att det är typ en halv miljard, om inte fler som följer PL eller nåt i den stilen, helt gigantiskt osannolika siffror som nåt jeppe räknat fram. Många i Asien, jättemånga i Afrika och Europa osv..

USA spelar inte Champions League som är inarbetat som det stora att vinna osv.. Europa är ju dessutom om någon helt jämförbart med USA i köpkraft osv, med mogna marknader, stora företag osv..osv.. Förvisso inte koncentrerat till ett land men samtidigt är det ju fotboll, fotboll, fotboll och sedan kanske någon andra sport på 4:e plats i många europeiska länder som som jag upplever det.

Även om det skulle bli den mest populära sporten i USA tror jag inte de skulle kunna ta Europas plats som fotbollsmecka. De skulle dock säkert kunna göra en Spanien, med några enstaka superlag med affischnamn i en ojämn liga om de öser ut pengar.
__________________
Senast redigerad av zizacon 2010-07-10 kl. 02:46.
Citera
2010-07-10, 03:03
  #8
Medlem
selvovics avatar
haha, gud, jag reagerade inte ens över att Black Eyed Peas-Fergie kommenterade fotbollen i USA. "Kul att hon är intresserad", tänkte jag mest. Så blev det en smärre chock när jag såg att det var Ferguson som stod för uttalandet

Aja, han har väl rätt, precis som tusen andra experter haft "rätt" de senaste 20 åren...
Citera
2010-07-10, 11:49
  #9
Medlem
Tror jag också, deras liga är redan i klass med holländska i princip.

Hade de bara tagit bort sin korkade NHL liga med drafts och sån piss så hade det gått mycket snabbare.
Citera
2010-07-10, 13:01
  #10
Medlem
Shuyins avatar
Det kommer säkert att 'slå' på vissa håll, kanske inte i New York området direkt. Men väl i södra USA där det bor många mexikanare och andra hispanics. Ingenting är beständigt.

Det man måste göra är dock att stärka den egna ligan - MLS. Och inte bara med lex Beckham utan med egna duktiga spelare, de riskerar att få samma problem som sämre Europeiska ligor får att större klubbar köper upp deras spelare för fort och det får inget fäste i deras första liga.

Dock tror jag att det kommer dröja lite längre än vad som skulle kunna vara möjligt. Ett till hemma VM kanske 2018 som man har ansökt om skulle vara en bra katalysator för deras landslag. I grannlandet Kanada så ser man att fotbollen också växer bland unga, så på sikt, kanske tio år eller mer så tror jag att soccer kan slåss med ishockeyn i USA.
Citera
2010-07-10, 14:37
  #11
Medlem
Ferry31s avatar
Vilka sporter är störst just nu i USA?

Basket, Ishockey, amerikansk fotboll och Baseboll?

Blir svårt för 'soccer' att slå sig in.
Citera
2010-07-10, 14:40
  #12
Medlem
wernblom88s avatar
Fotboll växer i usa på riktigt denna gången. Med den massiva invandringen av mexare kommer fotboll snart vara lika stort som nhl.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback