Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Man bör sluta tänka på pengar som något som staten tar in från samhället i form av skatt eller lån.
Det är tvärtom så att statens inkomster är just "pengar" som den plundrar av folket. Och staten kan plundra godtyckligt mycket då den utgör en militära övermakt. Men stor utplundring leder till en del negativa konsekvenser därför fungerar det i praktiken illa.
Staten får därför göra en budget och anpassa sig till inkomsterna för sina utsvävningar. Men en del politiker vill köpa röster och skuldsätter därför staten så de kan köpa mer röster.
Hög skuldsättning leder också till vissa problem (jfr Grekland), därför brukar de flesta länder sansa sig i sin skuldsättning.
Men låg ränta leder generellt till ökad skuldsättning. (Undantagen är efterdyningar av skuldbubblor då det inte sker).
Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Alla pengar kommer från staten ursprungligen, staten är inte alls beroende av lån för att finansiera saker och ting.
Om jag och Nordea skapar fordringar på varandra, och jag använder mina avista fordringar på Nordea som likvid vid köp, hur tänker du dig att de kom från staten?
"Pengarna" uppstod ju när jag skapade dom.