Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Att allmänhetens efterfrågan på pengar gått ner. Konsumtionen har gått ner. Istället för att vi som i exemplet efterfrågar exakt 50 000 kronor så efterfrågar vi nu kanske bara 40 000 kronor. 10 000 kronor blir då överflödiga varpå RB tar bort dessa ur cirkulation genom omvända repor. Ett annat alternativ skulle kunna vara att vi tidigare använde för mycket pengar än som egentligen efterfrågades, dvs det cirkulerade runt 60 000 kr varpå RB tar bort 10 000 genom omvända repor.
Sen är vi i Sverige väldigt skuldbelagda. Dvs, vi har inte hunnit betala av hela vår skuld. Mitt exempel som jag drog förutsätter ju att hela din skuld betalas av innan RB skapar nya pengar.
Lånar du 10 000 kr så det cirkulerar 60 000 kr kanske du bara har betalat av 500 kr av lånet. Således cirkulerar det 59 500 kr bland allmänheten när vi i själva verket egentligen bara behöver 50 000 kr varpå allmänheten inte kommer efterfråga pengar och RB inte behöver tillföra nya pengar i systemet.
Lite rätt, lite fel. Som vanligt

Du missar att vi har en dubbel ekonomi, dels den du, jag och alla andra andra deltar i till vardags när vi arbetar och konsumerar, dels den som består av värdepapper med mera. (Dessutom har vi ju sparkonton.) Detta fungerar som privata reserver. Vi placerar pengar där när vi inte behöver dem direkt, och vi tar pengar därifrån när vi behöver dem.
På samma sätt som du skulle sälja ditt Xbox 360 om du blev skyldig en riktig gangster tusen spänn och han sa att han ville ha dem så fort som möjligt alltså
Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Att köpa värdepapper som tex statsobligationer (repor) sänker den korta räntan på marknaden. När den räntan nästan är 0 (som läget är i USA då reporäntan är mellan 0,00-0,25) kan man således inte sänka den korta räntan längre och då väljer man att sänka den längre räntan genom att inte köpa statsobligationer utan istället mortgage-backed securities (huslån), eller som wikipedia skriver financial assets. Detta får ner även den längre räntan. Kontentan av allt? Allmänheten får mer pengar och kan hålla uppe konsumtionen. Nya pengar skapas till systemet.
Lite rätt, lite fel

Primärt vill en CB sänka räntan (den korta alltså, vilket är vad man menar när man säger räntan) för att utöka kreditexpansionen. När bankerna stöter på problem och CB inte känner att det är någon idé att sänka räntan mer (för att de anser att den är för låg, inte nödvändigtvis för att de inte kan sänka den mer) så kan de besluta sig för QE, vilket innebär att man tillför likviditet till bankerna för att kunna utöka kreditexpansionen utan att sänka räntan. Det var här du blandade ihop det tidigare, när du nämnde QE och sedan retoriskt frågade hur t ex ECB annars hade kunnat hålla rekordlåga räntor. Du skulle kunna se QE som ett sätt att UNDVIKA rekordlåga räntor. Jag förmodar att du hajar precis hur det fungerar nu, var du hade rätt och var du missade.
I övrigt är MBS en financial asset, och det är många sådana som köpts av naturliga skäl, men alla financial assets är inte MBS och bankerna kan sälja vilka sådana som helst. Som att deckare är en bok, men alla böcker är inte deckare, och bara för att deckare är storsäljare så betyder det inte att alla böcker som säljs är deckare. Du hajar nog det också.
Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Och det börjar hända grejer borta i USA. Rand Paul ska kandidera till Republikanernas presidentkandidat år 2016. Han har bland annat skrivit boken Government Bullies: How Everyday Americans Are Being Harassed, Abused, and Imprisoned by the Feds. Skulle vara otroligt intressant om han blev vald till president och la ner the Fed. Jag tycker helt klart att ett nytt system bör införas så snabbt som det bara går.
Börjar hända? Hans pappa, Ron Paul, var republikansk presidentkandidat de två senaste valen
Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Valutareserven är en del av den monetära basen. Ökar valutareserven ökar den monetära basen.
Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
2. Jag vet vad monetära basen är. Valutareserven är en del av den monetära basen.
https://www.iei.liu.se/facksprak/tek_fak/japanska_kinesiska/asienkunskap---japansk-inriktning/projektarbeten_vt_2008/1.133613/RMB.pdf För att citera
Valutareserven är i sin tur en del av den monetära basen,
som utgörs dels av landets bankers reserver, dels av de pengar som fritt cirkulerar
på marknaden. 5.3.1 Centralbankens roll, sida 12 av 41.
Aj aj aj, här har man blandat ihop äpplen och päron. När land A säljer valuta till land B så minskar reserverna i land A, den monetära basen i land A minskar. Men land B lägger valutan i sina FX-reserver (foreign exchange reserves), deras monetära bas ökar alltså inte (men de kan använda sin FX-reserv till att hjälpa banker med likviditetsproblem, det är lite rörigt).
Centralbanker har utöver FX-reserverna ytterligare en reserv, den som består av inhemsk valuta. Omnämns oftast som bankernas reserver hos CB. Alltså, skilj på reserver (inhemsk valuta, del av den monetära basen) och valutareserver (utländsk valuta, inte del av den monetära basen)
Det här borde förklaras i vilken grundkurs som helst, men det är nog lätt att missa nyanserna om man inte är helt med.
Citat:
4. Jag vet vad en investmentbank är och dess storlek. På listan som du länkade ligger HSBC tvåa som världens största bank, den har en investmentbanksavdelning.
Världens största investmentbanks tillgångar behöver öka med mer än hälften för att ens komma upp i topp 20 i världens största banker. Att en bank har en avdelning betyder inte att man definierar banken efter den avdelningen. Då skulle vi lika gärna kunna säga att världens största banker är hypoteksbanker.
Så såg jag att du nämnde regleringar... Banksektorn ÄR en av världens mest reglerade sektorer, det är ett faktum. GLB som du hävdade var en enorm avreglering var inte så enorm avreglering som du tycks tro. Vad den gjorde var att den, i USA, tillät olika slags institut att slås samman och bilda monsterbanker. Men man införde även nya regleringar på det... Det var sant att finanssektorn var en av världens mest reglerade sektorer redan innan 2008, men även om det hade varit världens mest avreglerade innan 2008 skulle det varit en av de hårdast reglerade sektorerna bara baserat på de nya regler som tillkommit efter det. Du tycks visserligen inte tro på det av någon underlig anledning, och du behöver inte göra det. Men den villfarelsen kommer du bli av med senare i din utbildning, förhoppningsvis. Jag har inte stort förtroende för svenska lärosäten när det gäller ekonomi (jag förmodar t ex att du aldrig ens sett en integral eller behövt syssla med flervariabelsanalys, trots att du studerar NEK på andra året), men jag hoppas innerligt att ingen som har en kanditat i NEK tror att banksektorn är "i princip avreglerad" eller hur du uttryckte det.