Citat:
Nej Fed förvaltar inget. JPM har en fordran på FED.
Nu skrev jag ovan att banksystemet inte kan använda excess reserves. När du nu påstår att JPM kan använda sagd 1 MUSD när dom vill hade det varit lämpligt att du visade hur det gick till.
Visa transaktionerna för hur JPM använder delar av sagda MUSD för att köpa en bil av Nisses Bil Inc. (Notera nu att Nisses Bil Inc har inget konto hos FED så JPM:s fordran kan inte överföras på bilfirman).
Jag har beskrivit varför FED köper MBS. Du verkar ha en annan uppfattning. Kan du visa hur FED "får igång ekonomin" enligt din ... hm uppfattning.
Ja, borde du inte ta dig en rejäl funderare när du nu rimligen inser att FED gör vinst. Det står tom i lagen hur den skall hanteras. Något är fel för dig.
Nu skrev jag ovan att banksystemet inte kan använda excess reserves. När du nu påstår att JPM kan använda sagd 1 MUSD när dom vill hade det varit lämpligt att du visade hur det gick till.
Visa transaktionerna för hur JPM använder delar av sagda MUSD för att köpa en bil av Nisses Bil Inc. (Notera nu att Nisses Bil Inc har inget konto hos FED så JPM:s fordran kan inte överföras på bilfirman).
Jag har beskrivit varför FED köper MBS. Du verkar ha en annan uppfattning. Kan du visa hur FED "får igång ekonomin" enligt din ... hm uppfattning.
Ja, borde du inte ta dig en rejäl funderare när du nu rimligen inser att FED gör vinst. Det står tom i lagen hur den skall hanteras. Något är fel för dig.
JPM ger ut huslån. FED köper upp huslånen och förvaltar de likvida medlen hos sig. JPM har då ökat sina reserver, och kan därmed ge ut nya huslån (dvs skapa nya pengar, tack vare att FED precis skapat pengar och utökat JPMs reserver). JPM ger ut nya huslån, som FED köper upp och ytterligare utökar JPMs reserver som gör att JPM kan ge ytterligare huslån. Dessa huslån betalas till husägare som ska sälja sitt hus alt. byggföretag som ska bygga nya. Dessa nya pengar kommer i cirkulation bland allmänheten och kan således användas för att köpa en bil av Nisses Bil Inc. FED gör detta för att utöka penningmängden i USA, kallas för QE. Ben Bernanke hoppas på detta sätt att ekonomin ska få ett uppsving. Mer pengar i rörelse.