2013-09-16, 22:00
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej Fed förvaltar inget. JPM har en fordran på FED.

Nu skrev jag ovan att banksystemet inte kan använda excess reserves. När du nu påstår att JPM kan använda sagd 1 MUSD när dom vill hade det varit lämpligt att du visade hur det gick till.

Visa transaktionerna för hur JPM använder delar av sagda MUSD för att köpa en bil av Nisses Bil Inc. (Notera nu att Nisses Bil Inc har inget konto hos FED så JPM:s fordran kan inte överföras på bilfirman).

Jag har beskrivit varför FED köper MBS. Du verkar ha en annan uppfattning. Kan du visa hur FED "får igång ekonomin" enligt din ... hm uppfattning.

Ja, borde du inte ta dig en rejäl funderare när du nu rimligen inser att FED gör vinst. Det står tom i lagen hur den skall hanteras. Något är fel för dig.

JPM ger ut huslån. FED köper upp huslånen och förvaltar de likvida medlen hos sig. JPM har då ökat sina reserver, och kan därmed ge ut nya huslån (dvs skapa nya pengar, tack vare att FED precis skapat pengar och utökat JPMs reserver). JPM ger ut nya huslån, som FED köper upp och ytterligare utökar JPMs reserver som gör att JPM kan ge ytterligare huslån. Dessa huslån betalas till husägare som ska sälja sitt hus alt. byggföretag som ska bygga nya. Dessa nya pengar kommer i cirkulation bland allmänheten och kan således användas för att köpa en bil av Nisses Bil Inc. FED gör detta för att utöka penningmängden i USA, kallas för QE. Ben Bernanke hoppas på detta sätt att ekonomin ska få ett uppsving. Mer pengar i rörelse.
Citera
2013-09-16, 22:01
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Brukar folk ta lån utan att vilja använda dem? Hur många banker har kursat under de senaste sex-sju åren i EU och USA? Inga? 100? Vad hjälper det en ägare av en bank om en centralbank räddar banken men dennes aktier blir värdelösa?

Öh? Bankens aktier kommer ju stiga om en centralbank räddar banken. Och ägaren kan fortfarande ta ut en enorm vinst även om aktierna är låga.
Citera
2013-09-16, 22:09
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Öh? Bankens aktier kommer ju stiga om en centralbank räddar banken. Och ägaren kan fortfarande ta ut en enorm vinst även om aktierna är låga.

Jaha du. Det är inte så att staten säger, visst vi kan rädda er men i utbyte tar vi över banken?

Hur många banker var det nu som hade kursat sa du? Ingen?
Citera
2013-09-16, 22:10
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Brukar folk ta lån utan att vilja använda dem? Hur många banker har kursat under de senaste sex-sju åren i EU och USA? Inga? 100? Vad hjälper det en ägare av en bank om en centralbank räddar banken men dennes aktier blir värdelösa?

Och anledningen till att banker inte faller är för att de får för katastrofala konsekvenser för världen. Se bara när Hank Paulson släppte Lehman Brothers för konkurs. Den värsta kris sedan börskraschen 1929 drabbade oss. Men vad hände med Lehman Brothers ägare? De tjänade multum på konkursen.

Konkursen av Lehman Brothers visade världen att banker är "too big to fail"...
Citera
2013-09-16, 22:11
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Men vad är poängen med att någon ska tjäna pengar på att låna ut pengar om staten istället hade kunnat vara banken?
Men vad är poängen med att någon ska tjäna pengar på att X om staten istället hade kunnat Y?
Citera
2013-09-16, 22:13
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Jaha du. Det är inte så att staten säger, visst vi kan rädda er men i utbyte tar vi över banken?

Hur många banker var det nu som hade kursat sa du? Ingen?

Bankens ägare kan då svara: "vi vill inte bli räddade" och sedan ta ut det sista ur banken och sen låta banken gå i konkurs och en ny finanskris hade drabbat oss. Staten kommer då kompromissa och säga "vi räddar er, och ni får behålla era vinster, men ni får inte lika mycket att säga till om i kommande affärer".

Sitter du helt seriöst och försvarar banker och tror att banker inte kan gå i konkurs när vi för bara fem år sedan bevittnade den största kris sedan andra världskriget? Vakna
Citera
2013-09-16, 22:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Och anledningen till att banker inte faller är för att de får för katastrofala konsekvenser för världen. Se bara när Hank Paulson släppte Lehman Brothers för konkurs. Den värsta kris sedan börskraschen 1929 drabbade oss. Men vad hände med Lehman Brothers ägare? De tjänade multum på konkursen.

Lehman var en investment bank. Hur många "riktiga" banker har kursat efter Lehman? Vilka ägare är det du tänker på f.ö.?
Citera
2013-09-16, 22:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om vi bortser från motsägelsen i den meningen, vad har det med något du skriver?

En bank gör inte ett piss påminner jag mig om att du skrev. Uppenbarligen anser du inte att en bank tar någon som helst risk då du anser att staten garanterat räddar dem.

Ändå vill du reglera bankerna MER, vad jag fattar det som. Eller vill du ha MINDRE statligt inflytande? Du är inte helt klar.
Citera
2013-09-16, 22:19
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Bankens ägare kan då svara: "vi vill inte bli räddade" och sedan ta ut det sista ur banken och sen låta banken gå i konkurs och en ny finanskris hade drabbat oss. Staten kommer då kompromissa och säga "vi räddar er, och ni får behålla era vinster, men ni får inte lika mycket att säga till om i kommande affärer".

Sitter du helt seriöst och försvarar banker och tror att banker inte kan gå i konkurs när vi för bara fem år sedan bevittnade den största kris sedan andra världskriget? Vakna

Vänta nu här, nu säger du att banker kan kursa. Innan sa du: "Banker kan ta vilka risker de vill utan att falla, för faller bankerna faller allt, så centralbankerna kommer alltid gå in och rädda banker."

Hur tar man ut det sista ur banken? Menar du att man ska stjäla pengar? Det är olagligt och leder till fängelse. Hur kommer det sig att svenska staten är ägare i Nordea? Hur gick det för Carnegie, är deras ägare nöjda?

Jag har svårt att tro att du skulle vara någon form av andraårsstudent, eller student ö.h.t. Jag kan inte tänka mig att något universitet eller högskola har så dålig utbildning och du hänvisade till en stengammal lärobok som möjligtvis används på komvux eller någon ABF-kurs men knappast på ett universitet. Och nu när du börjar krydda det med diverse bankmyter så har du definitivt gått på grund. Du vet inte ens vad monetär bas är liksom.
Citera
2013-09-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Men vad är poängen med att någon ska tjäna pengar på att X om staten istället hade kunnat Y?
Precis min tanke!
Citera
2013-09-16, 22:23
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Lehman var en investment bank. Hur många "riktiga" banker har kursat efter Lehman? Vilka ägare är det du tänker på f.ö.?

De största bankerna i världen är investmentbanker. Goldman Sachs, JPMorgan Chase, BNP Paribas osv. De stora aktörerna bland banker är investmentbanker. Och jag hoppas att du förstår att hade inte Hank Paulson och FED gett miljardlån till bankerna i USA under 2008 hade alla fallit. Nordea var nära att konka i början av 90-talet men staten gick då in som delägare. Banker går inte i konkurs för staten ser till att de inte gör det. Centralbankerna är "lender of last resort". Banker kan inte gå omkull, för får de problem trycker centralbanken upp pengar och ger dem.

Om du tror att banker är rädda för att gå i konkurs och därmed inte tar risker är du helt ute och cyklar. De går inte i konkurs för att staten kommer gå in och rädda dem, det blir en alldeles för stor konsekvens för det globala samhället om stora banker faller. Det fick världen bittert erfara när Han Paulson tog en rejäl chansning och lät Lehman Brothers gå i konkurs.
Citera
2013-09-16, 22:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanninglrbs
Precis min tanke!
Poängen är förstås uppenbar såvida man inte är en indoktrinerad kommunist.

Man kan diskutera huruvida vissa statliga monopol har en plats i samhället, men jag tror att den dagen staten nekar dig ett lån därför att de inte gillar din verksamhet, den dagen kommer du också att förstå fördelen med konkurrerande verksamheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in