2010-07-09, 21:34
Medlem
Jag vet inte riktigt var denna tråd passar in, men jag gissar på att fysik är en av de bättre ställena att posta denna fråga på. Jag skulle vilja säga att detta handlar om fysik, biologi och filosofi.

Många gånger har jag tänkt på hur vi igentligen tänker med vår hjärna. Det enda logiska jag kommit fram till är att allt som händer i våra huvuden igentligen är kemiska processer. Tankar, idéer och känslor. Allt måste handla om kemiska händelser i våra hjärnor och kroppar.

Om ni tänker er att ni har en pool med vatten. Året är 2500 och tekniken är några miljoner gånger bättre och snabbare. Vi har en dator och en "skanner" som på något sätt har räknat ut hur många atomer vatten det finns i poolen, med vilken kraft de rör sig med och även varje atoms "koordinater" i poolen. Nu matar vi in alla dessa värden i ett program som sedan simulerar vågrörelserna. Då tror jag att man skulle kunna räkna ut exakt var alla atomer skulle befinna sig till exempel 20 minuter efter det att värdena togs upp. Detta borde vara teoretiskt utförbart efter det att vi har fått tag på värdena.

Tänk er nu en människas hjärna. Året är fortfarande 2500 och vi har nu alla värden på atomerna innuti vårat subjekts hjärna. Naturligtvis vet superdatorn också allt om människans psyke och subjektets samtliga upplevelser under sitt liv. Vi har även sensorer och kameror som fångar upp alla synintryck, smak och luktintryck, temperaturer, magnetiska krafter och alla krafter i universum som har den minsta betydelsen på vårat subjekt.

Borde det inte isåfall gå att räkna ut exakt vad vi kommer att tänka och känna i framtiden? Isåfall måste det väl betyda att vi inte har en fri vilja? Vi är slavar under universums krafter. Våra tankar och känslor är igentligen inget annat än en förutsägbar kemisk eller fysisk händelse.

Jag antar att jag inte är den första som tänkt dessa tankar. Någon som har lust att tala om vad denna "filosofiska" tanke kallas?

Kommentarer? Tankar?
Citera
2010-07-09, 21:47
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boccarossa
Jag vet inte riktigt var denna tråd passar in, men jag gissar på att fysik är en av de bättre ställena att posta denna fråga på. Jag skulle vilja säga att detta handlar om fysik, biologi och filosofi.

Många gånger har jag tänkt på hur vi igentligen tänker med vår hjärna. Det enda logiska jag kommit fram till är att allt som händer i våra huvuden igentligen är kemiska processer. Tankar, idéer och känslor. Allt måste handla om kemiska händelser i våra hjärnor och kroppar.

Om ni tänker er att ni har en pool med vatten. Året är 2500 och tekniken är några miljoner gånger bättre och snabbare. Vi har en dator och en "skanner" som på något sätt har räknat ut hur många atomer vatten det finns i poolen, med vilken kraft de rör sig med och även varje atoms "koordinater" i poolen. Nu matar vi in alla dessa värden i ett program som sedan simulerar vågrörelserna. Då tror jag att man skulle kunna räkna ut exakt var alla atomer skulle befinna sig till exempel 20 minuter efter det att värdena togs upp. Detta borde vara teoretiskt utförbart efter det att vi har fått tag på värdena.

Tänk er nu en människas hjärna. Året är fortfarande 2500 och vi har nu alla värden på atomerna innuti vårat subjekts hjärna. Naturligtvis vet superdatorn också allt om människans psyke och subjektets samtliga upplevelser under sitt liv. Vi har även sensorer och kameror som fångar upp alla synintryck, smak och luktintryck, temperaturer, magnetiska krafter och alla krafter i universum som har den minsta betydelsen på vårat subjekt.

Borde det inte isåfall gå att räkna ut exakt vad vi kommer att tänka och känna i framtiden? Isåfall måste det väl betyda att vi inte har en fri vilja? Vi är slavar under universums krafter. Våra tankar och känslor är igentligen inget annat än en förutsägbar kemisk eller fysisk händelse.

Jag antar att jag inte är den första som tänkt dessa tankar. Någon som har lust att tala om vad denna "filosofiska" tanke kallas?

Kommentarer? Tankar?

Osäkerhetsprincipen Du kan inte mäta en partikels hastighet och rörelsemängd (hastighet) samtidigt med exakt noggrannhet
Citera
2010-07-09, 21:48
Bannlyst
Citat:

Jag antar att jag inte är den första som tänkt dessa tankar.

Nej, verkligen inte.

https://www.flashback.org/sok/fri+vilja
Citera
2010-07-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Osäkerhetsprincipen Du kan inte mäta en partikels hastighet och rörelsemängd (hastighet) samtidigt med exakt noggrannhet
Okej, och varför skulle det inte gå efter X antal år?

Om det absolut inte går, låt oss isåfall ANTA att det går.
Citera
2010-07-09, 21:52
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Okej, och varför skulle det inte gå efter X antal år?

Om det absolut inte går, låt oss isåfall ANTA att det går.

Du bryter mot en "naturlag" som att säga "låt oss ANTA att det går att färdas snabbare än ljusets hastighet".

Poänglöst att resonera så
Citera
2010-07-09, 22:10
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Huruvida maskinen som mäter tillståndet går att konstruera är ju inte relevant, han tog det bara som ett exempel. Titeln på tråden är inte "kommer vi någonsin exakt kunna förutse framtiden?" och jag förstår inte varför folk alltid börjar snacka om osäkerhetsprincipen varje gång den här diskussionen tas upp. Boccarossa - jag hade precis samma resonemang för ungefär tio år sedan dess kallat mig själv determinist.
Citera
2010-07-09, 22:12
Medlem
Citat:
Du bryter mot en "naturlag" som att säga "låt oss ANTA att det går att färdas snabbare än ljusets hastighet".

Poänglöst att resonera så
Okej, ja nu är ju inte mina fysikkunskaper speciellt imponerande. Däremot tycker jag inte att tro blint på "naturlagar" är det mest logiska valet. Antagligen verkar det mest logiskt att det inte går att färdas snabbare än ljusets hastighet, men hur bevisar man det? (Nu finns det nog en massor av "bevis" för allt inom fysiken, men fysik handlar inte bara om teorier utan även att experimentera och upptäcka). Jag själv tror inte HELT på någon "naturlag" eftersom jag inte förstår dem ännu, eftersom jag inte har lärt mig fysik ännu... Men min förhoppning är att jag alltid kommer att kunna se kritiskt på alla "bevis" som vi säger oss ha.

Alltså, låt oss säga att denna superdator vet precis allt som går att veta. Den vet allt om vartenda solsystem, varenda galax, och ja.... allt som finns...

För mig verkar det logiskt att om datorn vet allt om fysikens "lagar" (och även de lagar som vi ännu ej tagit reda på), och om samtliga lagar stämmer, så borde datorn kunna, med hjälp av det den redan vet, beräkna exakt var atomerna befinner sig.

Kanske skulle det kunna vara möjligt att om datorn vet "ungefär" var alla atomer (förutom i våran pool med vatten) i hela universum befinner sig och "ungefär" vad alla atomer (förutom i våran pool med vatten) i universum har för färdriktning och med vilken kraft dem färdas i... Kanske skulle det då vara möjligt att räkna ut "ungefär" hur många atomer det finns i våran pool och med vilka krafter dem påverkas.

För mig skulle det inte kännas som en omöjlighet om ett magnetfält från andra sidan av universum skulle kunna ha en inverkan på just våran pool med vatten. Just därför är det viktigt att veta precis allt om universum.
Senast redigerad av Boccarossa 2010-07-09 kl. 22:15.
Citera
2010-07-09, 22:21
Bannlyst
Citat:
Många gånger har jag tänkt på hur vi igentligen tänker med vår hjärna.
Nej, du har aldrig tänkt hur du tänker med din hjärna. Du ljög. Se nedan.

Citat:
Det enda logiska jag kommit fram till är att allt som händer i våra huvuden igentligen är kemiska processer.
Aha, dina tankar är endast kemiska processer, vilket betyder att du inte kan tänka, det sker bara några kemiska processer i din hjärna, så varför skulle jag ta på allvar något som "du" (kemiska processer) har att säga?

Citat:
Det där fungerar bara om allting följer bestämda "naturlagar" och att det finns ingen fri vilja. Det finns inga bevis på att materia skulle följa lagar som är helt och hållet förutbestämda. Alla våra teorier som försöker beskriva materians beteende (till exempel gravitationsteorin) gör felaktiga förutsägelser.

Citat:

Man kan aldrig räkna ut vad fri vilja kommer göra i framtiden, för att även om man skulle göra det skulle man helt enkelt använda sin fria vilja för att göra något annat än vad beräkningarna har förutsett, och därmed stämde inte beräkningarna.

Citat:
Någon som har lust att tala om vad denna "filosofiska" tanke kallas?
Determinism och fatalism.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-07-09 kl. 22:25.
Citera
2010-07-09, 22:27
Medlem
Jooncs avatar
ikosaedri - hur kan du få för dig att försöka motbevisa honom genom att påvisa att hans resonemang i kombination med fri vilka leder till en motsägelse? Hela hans poäng är ju att det inte finns någon fri vilja. Har du ens läst vad han skrivit?
Citera
2010-07-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Man kan aldrig räkna ut vad fri vilja kommer göra i framtiden, för att då kan man helt enkelt använda sin fria vilja för att göra något annat än vad beräkningarna har förutsett.

Intressant paradox.

Men något att ha i åtanke är att datorn även borde kunna räkna ut detta eftersom datorn även vet om du kommer veta framtiden (genom att läsa på datorskärmen) eller ej.

Ett exempel:
Jag är sugen på glass. Jag trycker på knappen och datorn räknar ut min framtid. Datorn vet att jag är sugen på glass och att jag vill gå och köpa glass på ICA, men den vet även om jag kommer se denna "spådom" och om jag väljer att "ändra" på min framtid eller ej.
Citera
2010-07-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Aha, dina tankar är endast kemiska processer, vilket betyder att du inte kan tänka, det sker bara några kemiska processer i din hjärna, så varför skulle jag ta på allvar något som "du" (kemiska processer) har att säga?
Det är svårt att svara på. Men det du säger har igentligen ingenting med teorin att göra utan du väljer att diskutera mina val av ord.

Att du skulle ta mig på allvar är inget jag kräver. Inget jag strävar efter. Jag hävdar inte heller att jag tror på denna teori utan endast att den verkar som den "filosofiska" teori som är mest trovärdig.
Citera
2010-07-09, 23:01
Medlem
För de som är intresserade av mer kan de läsa https://www.flashback.org/t934108 ....

Mod får gärna stänga tråden...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in