• 1
  • 2
2010-07-08, 21:49
Medlem
Är allt, inget eller en del perfekt? (det intressanta är inte era svar, utan argumenten bakom)
Citera
2010-07-08, 21:57
Medlem
lendrygghs avatar
Om jag förstått frågeställningen rätt så säger jag att inget är perfekt - det är alltid något som felar.
Citera
2010-07-08, 21:59
Medlem
Effiestonems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Om jag förstått frågeställningen rätt så säger jag att inget är perfekt - det är alltid något som felar.
Citera
2010-07-08, 22:42
Medlem
Okej, vad snackar du om? Hamnar möjligen annars i papperskorgen.

/MOD
Citera
2010-07-08, 23:23
Medlem
klausstrausss avatar
Det vet jag inte. Det vet nog kanske ingen, eller? Jag hoppas du listar ut mitt argument.
Citera
2010-07-08, 23:44
Medlem
WhoFortyTwos avatar
tydligen ska ju universums alla parametrar vara perfekt justerade för att liv på jorden skulle uppstå...

eller snarare, liv på jorden uppstå just på jorden i just det här universum för att det kunde.
Citera
2010-07-09, 00:30
Bannlyst
Vad är perfekt? Är det en maskin som aldrig felar? Om det skulle vara så att det fanns en maskin som aldrig felade så skulle den ha andra brister.. Som typ, "Den kan räkna ut meningen med livet via matematiska formler som ingen människa någonsin skulle kunna räkna ut.. MEN! Den kan inte koka kaffe!!!" därav är den inte längre perfekt...

Skulle människan vara perfekt? Nej, människan har oftast brister som den själv är ganska medveten om men som andra kanske inte lägger märke till, man kanske kan titta på sin partner o tänka "hon är fan perfekt på alla sätt o vis" men efter ett tag märker man ett problem, eller så går hon själv runt o tänker på något som hon tycker är fel med henne.

Nej. "Perfekt" existerar nog inte i den benämningen. Allt/alla har brister på ett eller annat sätt.
Citera
2010-07-11, 00:13
Medlem
user_21s avatar
Perfektion existerar kanske inte i individuella objekt eller i egenskaperna hos ting: en perfekt cirkel, en perfekt solnedgång, en perfekt stol. Men visst existerar perfektion! Perfektion som beroende av ett syfte eller en situation. Frågan blir då, perfekt för vilket syfte eller situation? Då kan man hitta perfektion nästan överallt! Alkohol är perfekt för att bli full, Mat är perfekt för att bli mätt, Vatten är perfekt för att släcka törsten...

Eller om jag sitter på en fysiktenta kan mina svar antingen bli helt felaktiga, något felaktiga eller helt korrekta. Då får man ett A eller mvg. Ett perfekt resultat på tentan! Resultatet kunde alltså inte bli bättre än så. Perfektion är kontextuell!
Citera
2010-07-11, 15:20
Bannlyst
Lite svårt att förklara men man kan ha ett ideal som man anser vara perfekt men få som strävar efter att leva upp till sitt perfekta ideal gör det på precis alla punkter som krävs för att det ska vara perfekt.
Citera
2010-07-12, 09:32
Medlem
Silverridges avatar
Inget är perfekt och det är det ÄR det perfekta!
Sandkorn på en naken kvinna...
Citera
2010-07-13, 18:42
Medlem
Barbapapa93s avatar
Perfektion kommer aldrig uppnås ur subjektivt perspektiv från en mänsklig individ, eftersom att vi alltid strävar efter att uppnå något högre (vi är aldrig nöjda).

Om det var så du menade!
Citera
2010-07-15, 10:17
Medlem
Vforces avatar
Allt sker som en kedjereaktion ifrån början av tid och rum, inget kan ske på något annat sätt än det gör, eller kommer att ske, eller sker nu (determinism). Therefore; allt är perfekt ur ett objektivt perspektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in