Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Jag gillar din beskrivning i början. Det är på samma spår som mitt tidigare inlägg dock har du gjort det lite mer utförligt och noggrant. Men samtidigt tycker jag att perfektion kan åtminstone vara intersubjektiv om inte objektiv. Det räcker väl att man är överens om syftet med något för att det ska bli mer än bara subjektivt. Vi kan till exempel alla vara överens om att åtminstone ett syfte med vatten är att släcka törsten och därmed kan vi säga att H2O är en ideal törstsläckare, oavsätt konstruktioner.
Intersubjektivitet skriver jag gärna under på. Jag är övertygad om att väldigt många människor har samma uppfattning om en mängd saker och vilka kriterier som bör uppfyllas för att något ska vara bra.
Men objektivitet går jag inte med på. Även i ditt exempel, H2O, finns en subjektivitet. De kolbaserade livsformernas subjektivitet. De kriterier som finns för att vatten ska kallas
fullständigt adekvat utifrån de rådande förutsättnignarna, utan utrymme för förbättring är knutna till våra biologiska förutsättningar. När vi är borta kommer vatten inte längre vara en perfekt törstsläckare, eftersom ingen längre ger vattnet den meningen.
Det kanske får en annan mening? En insektslik ras av utomjordingar kanske tycker att vatten är perfekt som kylarvätska för exoskelettet? Men då är det återigen enbart perfekt utifrån givna kriterier. I sig, utan subjektiv (eller intersubjektiv) bedömning kan i alla fall inte jag komma på något som är perfekt, eftersom någon måste sätta upp kriterierna.
Men jag lämnar utrymme för tvivel, jag skrev ju trots allt att epitetet perfekt inte kan användas korrekt
i speciellt många situationer annat än vad gäller att beskriva personliga åsikter.