Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-04-28, 23:04
  #1
Medlem
Satt precis och tittade på matrix reloaded och började fundera litegranna. I en scen så startar de en motorcykel ovanpå ett lastbilstak och kör sedan och hoppar ut framför nämnda lastbil. Skulle detta fungera att göra på "riktigt"? Så som jag tänker så måste jag ju då ha hunnit uppnå en hastighet som överstiger lastbilens innan jag lämnar den, annars kommer jag ju slå tillbaka in i och krocka med lastbilen precis när motorcykeln nuddar marken. Tänker jag rätt nu eller? Vet att det fanns en diskussion liknande denna här förut, då gällde det att åka upp på ett lastbilsflak istället, men minns inte vad vi kom fram till och hittade inte heller den diskussionen. Så nu får ni fysiknördar hjälpa mig här
Citera
2004-04-28, 23:16
  #2
Medlem
david_båths avatar
ja, du måste åka minst lika snabbt för att inte lastbilen ska köra in i dig sen.

lastbilen kör i 50km/h förhållande marken, du kör ut från lastbilen i 50km/h förhållande lastbilen, dvs du åker just då i 100km/h förhållande marken. sen när du landar kommer farten du fick av lastbilen avta och du kommer till slut komma ner i 50km/h förhållande marken = lika snabbt som lastbilen åker.

jag har inte räknat med att din hastighetet försvinner totalt i luften ner till marken samt när du slår i marken, vilket den skulle kunna göra.
Citera
2004-04-29, 11:49
  #3
Medlem
CombatMans avatar
När du står på lastbilen så har du ju samma hastighet som den, i förhållande till marken. Det räcker med att du långsamt kör över takkanten och innan hjulen nuddar marken växlar upp till en lämpligt hög växel och ger gas.
Citera
2004-04-29, 19:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
När du står på lastbilen så har du ju samma hastighet som den, i förhållande till marken. Det räcker med att du långsamt kör över takkanten och innan hjulen nuddar marken växlar upp till en lämpligt hög växel och ger gas.
Under förutsättning att det sker i vakuum
Citera
2004-05-02, 16:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semikolon
Under förutsättning att det sker i vakuum

Nej, detta behöver inte ske i vakuum
Citera
2004-05-02, 23:44
  #6
Medlem
Låt säga att lastbilen åker i 50 knyck, och du accelererar på dess tak till en hastighet av 20 knyck relativt lastbilen (ganska rimligt, eftersom du har ca 20 meters accelerationssträcka). När du lämner lastbilen befinner du dig i en rörelse relativt marken av 70 knyck, relativt lastbilen 20 knyck. Sett ifrån lastbilen kommer du nu att falla till marken på exakt samma sätt som du hade gjort om lastbilen hade stått stilla - dvs i en parabelformad rörelse, något bromsad av luftmotståndet.

Låt säga att lastbilens tak är 3,5 meter över marken. Det tar dig då knappt en sekund att falla till marken (den första sekunden i fritt fall hinner man falla 4.9 meter (luftmotståndet under den första sekundens fall är försumbart)). Under denna knappa sekund hinner din hastighet relativt lastbilen inte ändra sig mer än uppskattningsvis 1-2 km/h som följd av luftmotståndet, varför du når marken med en hastighet av ca 68-69 km/h framåt (samt förstås hastigheten 9,8 m/s nedåt...). Vid nedslaget befinner du dig så långt framför lastbilen som man hinner färdas under den knappa sekundens fall vid 20 km/h, dvs ungefär 4-5 meter.

Om du nu bara har sett till att växla upp till en högre växel under luftfärden, så kommer däcken att tjuta till lite grann, och du kan åka vidare. Förutsatt att motorcykeln höll för landningen i 9,8 m/s relativt marken. En cross hade klarat det, men knappast vilken streethoj som helst.

Fråga igen om något är oklart.
Citera
2004-05-03, 01:15
  #7
Medlem
Jag får då tacka er alla, särskilt karlwikman som skrev det senaste inlägget med alla roliga teknikaliteter. Nu vet jag att det är åtminstone fysikaliskt möjligt att genomföra detta, om jag kommer prova på det själv är en helt annan sak, men gör jag det lovar jag att filma idiotin =)

Tack tack alla ännu en gång...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback