Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-07-05, 00:13
  #1
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag postar den här tråden i Övrigt - sista utvägen för det finns tydligen inte något forum här FB där man kan diskutera de här frågor med andra, mycket mäkligt måste jag säga.

När den ekonomiska kollapsen slår till med all sin kraft riskerar majoriteten av oss att stå där handfallna och lämnade åt vårt öde.
Därför kan jag tycka att det är dags att man börjar diskutera hur man kan förberade sig på var som komma skall?

Jag befarar att den första tiden efter kollapsen blir mest kritisk men att livet sedan börjar återgå till någon slags "normalitet" men inte till vad vi har varit vana med tills idag.
Frågan är då hur skall jag som individ överleva den kritiska perioden direkt efter den kommande kollapsen av vårt samhälle?

Vatten: Brist på vattten inne stan blir akut hur förbereder man sig på det?

Mat: När maten tar slut i våra mataffärer gäller det att man laddat upp med mat hemma i förrådet och som håller över en längre period.
Vilken mat skall man införskaffa och hur mycket om man vill ha ett förråd för ca 6 mån(två personer)?

Elektricitet: Elektriciteten fungerar inte längre, vi kan inte laga mat längre (spisen fungerar inte), det börjar bli kallt i lägenheten.

Säkerhet: Folk är desperata efter mat och förnödigheter och gör allt de kan för att komma över det de behöver för att överleva, vilka vapen behöver man för att försvara det som är mitt?
Två handelvapen (vilka modeller), ett automatgevär (vilken modell) och hur mycket ammunition behöver man? Kan man lära sig skjuta med sådana här vapen i Sverige, kan man få vapenlicens för dem och hur kan man köpa dem lagligt?

Färdigheter: Vilka färdigheter bör man kunna och hur bör man på effektivaste väg få grundläggande kunskaper i de färdigheterna?
Man kan inte bli någon MCGavyer på bara några få år, men något borde man kunna lära sig.
Förslagsvis: kunna laga saker som är livsiktigt att de fungerar och inte förlita sig på att någon annan gör det åt en.

Självhushåll: grundläggande djurvård och odlingskunskaper för att sköta någon form av självhushåll, kolonilott räcker det?

Jaga: Jaktlicens, lära sig att jaga högvilt?


Fyll som sagt gärna på!
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2010-07-05 kl. 00:22.
Citera
2010-07-05, 00:16
  #2
Medlem
Henry-Chinaskis avatar
När förväntar du dig att den här kollapsen ska äga rum E.T?
Citera
2010-07-05, 00:17
  #3
Medlem
Fatcaesars avatar
Det kommer med säkerhet att hända, dock aldrig som en katastrof från en dag till en annan.
U-länder utvecklas och kommer få högre standard samtidigt som vi blir mer på jorden, men i takt med att problemen ökar så kommer vi att lösa dom.

Och i värsta fall.. krig.
Citera
2010-07-05, 00:18
  #4
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henry-Chinaski
När förväntar du dig att den här kollapsen ska äga rum E.T?

Den 11 januari 2011

Kan man inte tänka högt här på Flashback längre utan att bli påhoppad eller?
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2010-07-05 kl. 00:31.
Citera
2010-07-05, 00:19
  #5
Medlem
Samtliga Göteborgare startar ett eget land med skyhöga murar samt massor av egen produktion. Lokalt producerad mat kommer att blir grymt!
Citera
2010-07-05, 00:20
  #6
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcaesar
Det kommer med säkerhet att hända, dock aldrig som en katastrof från en dag till en annan.
U-länder utvecklas och kommer få högre standard samtidigt som vi blir mer på jorden, men i takt med att problemen ökar så kommer vi att lösa dom.

Och i värsta fall.. krig.

Jag ser det också som en stegvis process (vilken redan har börjat) men med någon utlösande faktor som gör att det slår om från dåligt till katastrof.
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2010-07-05 kl. 00:32.
Citera
2010-07-05, 00:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vatten: Brist på vattten inne stan blir akut hur förbereder man sig på det?

Mat: När maten tar slut i våra mataffärer gäller det att man laddat upp med mat hemma i förrådet och som håller över en längre period.
Vilken mat skall man införskaffa och hur mycket om amn vill ha ett förråd för ca 6 mån( två personer)?

Ganska enkelt. Räkna med 3000 kcal per person och dag. Se till att inkludera vitaminer och mineraler.

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Elektricitet: Elektriciteten fungerar inte längre, vi kan inte laga mat längre (spisen fungerar inte), det börjar bli kallt i lägenheten.

Spritkök, ved, eller förnyelsebar energi, förslagsvis vattenkraft (tänk vattenkvarn).

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Säkerhet: Folk är desperata efter mat och förnödigheter och gör allt de kan för att komma över det de behöver för att överleva, vilka vapen behöver man för att försvara det som är mitt?
Två handelvapen (vilka modeller), ett automatgevär (vilken modell) och hur mycket ammunition behöver man? Kan man lära sig skjuta med sådana här vapen i Sverige, kan man få vapenlicens för dem och hur kan man köpa dem lagligt?


Färdigheter: Vilka färdigheter bör man kunna och hur bör man på effektivaste väg få grundläggande kunskaper i de färdigheterna?
Man kan inte bli någon MCGavyer på bara några få år, men något borde man kunna lära sig.
Förslagsvis: kunna laga saker som är livsiktigt att de fungerar och inte förlita sig på att någon annan gör det åt en.

Vad du än gör, se till att inkludera första hjälpen samt gärna mer avancerad kunskap i din utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Självhushåll: grundläggande djurvård och odlingskunskaper för att sköta någon form av självhushåll, kolonilott räcker det?

Lägg till lagringsmetoder. Här i Sverige så skulle vi bli tvungna att klara oss på lagrad mat större delen av året. Och utnyttja de vilda växterna.

Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jaga: Jaktlicens, lära sig att jag högvilt

Har ett heltids jobb, sambo och ett socialt liv så tanken är försöka kombinera ovanstående med mitt nuvarande liv..om det går:-)


Fyll som sagt gärna på!
Citera
2010-07-05, 00:32
  #8
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RikuvonDrake
Samtliga Göteborgare startar ett eget land med skyhöga murar samt massor av egen produktion. Lokalt producerad mat kommer att blir grymt!

Ja, det kan ni göra. Så kan vi stockholmare istället bedriva frihandel, och importera vår mat, medan vi satsar på att själva bedriva vård och innovation. Får se vem som har det bäst om några år
Citera
2010-07-05, 00:33
  #9
Medlem
Vid ett sånt scenario skulle man nog få flytta från stan!Ut på landsbygd o leva på fiske,jakt o egenodlat.Men ett skapligt föråd av mjöl,pasta ris,potatis kan man ha hela tiden bara man cirkulerar o äter det som blir gammalt o lägger in nytt.
Citera
2010-07-05, 00:33
  #10
Medlem
Fatcaesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag ser det också som en stegvis process (vilken redan har börjat) men med någon utlösande faktor som gör att det slår om från dåligt till katastrof.

Asså det finns inte en möjlighet att det kan bli sån katastrof så snabbt, det skulle vart om någon komet slog ner eller liknande men nu får vi va realistiska, ja vi i väst världen kommer få dra ner på våran konsumtion annars kommer det att bli krig, simpelt.
Men som sagt så kommer det att ske stegvis
Citera
2010-07-05, 00:49
  #11
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatcaesar
Asså det finns inte en möjlighet att det kan bli sån katastrof så snabbt, det skulle vart om någon komet slog ner eller liknande men nu får vi va realistiska, ja vi i väst världen kommer få dra ner på våran konsumtion annars kommer det att bli krig, simpelt.
Men som sagt så kommer det att ske stegvis

Det jag kan tänka mig som en utlösande faktor är när vårt valutasystem kollapsar, först euron och pundet sedan sjunker dollarn som en sten tätt följt av resten av alla valutor(svenska kronan) som backats upp av luftslott.

Följden blir att alla papperspengar blir värdleösa och bara de som har guld och silver eller någon byteshandel klara sig lite längre än alla andra.

Om detta händer om några år framöver när efterfrågan på olja (vilket hela vårt samhälle är byggt på) är enorm och tillgången knaper, har du en katastrof du har aldrig någonsin skådat.

Men nu blev det lite OT, frågan var hur klarar man sig efter den ekonomiska kollapsen?
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2010-07-05 kl. 00:57.
Citera
2010-07-05, 00:53
  #12
Medlem
Fatcaesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det jag kan tänka mig som en utlösande faktor är när vårt valutasystem kollapsar, först euron och pundet sedan sjunker dollarn som en sten tätt följt av resten av alla valutor(svenska kronan) som backats upp av luftslott.

Följden blir att alla papperspengar blir värdleösa och bara de som har guld och silver eller någon byteshandel klara sig lite längre än de alla andra resten drabbas av panik.

Hm, jag är alldeles för okunnig för att kunna svara på om börsen kan krascha så hårt men ja.. suck om det skulle hända, dock har vi hela våran natur att använda vilket finns mycket gott it
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback