2010-07-04, 00:18
Medlem
Bossanova.s avatar
Jag har ganska nyligen fyllt 18 och har igenom hela mitt liv bråkat med min familj eller jag är familjens svarta får och har aldrig haft några regler whatsoever och mina kompisar har mer eller mindre uppfostrat mig.
För drygt ett år sedan bestämde sig min pappa att köpa hus med sin flickvän sedan 6 månader tillbaka, han gjorde det klart för mig att om det stod mellan mig och hans nya tjej skulle han utan tvekan välja henne.
Nu efter diverse bråk hela tiden orkar jag inte mer och min pappa säger att han kommer kasta ut mig, byta lås på dörren osv.

Jag undrar verkligen vad jag ska göra? Att köpa en lägenhet eller hyra känns som en omöjlighet då jag inte har dom pengarna och studerar samtidigt så skulle aldrig få ihop till hyra + anda utgifter eller få ett lån beviljat för den delen.
Vad har jag för val egentligen? Och kan min pappa verkligen göra så, vad har jag för juridiska rättigheter?
Citera
2010-07-04, 00:20
Medlem
Vill du verkligen bo med din pappa?
Soffsurfa en stund tills du hittar något eget?

Bor du i en större stad med dyra hyror?
Citera
2010-07-04, 00:21
Medlem
Verdess avatar
Soc.?
Citera
2010-07-04, 00:21
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossanova.
Jag har ganska nyligen fyllt 18 och har igenom hela mitt liv bråkat med min familj eller jag är familjens svarta får och har aldrig haft några regler whatsoever och mina kompisar har mer eller mindre uppfostrat mig.
För drygt ett år sedan bestämde sig min pappa att köpa hus med sin flickvän sedan 6 månader tillbaka, han gjorde det klart för mig att om det stod mellan mig och hans nya tjej skulle han utan tvekan välja henne.
Nu efter diverse bråk hela tiden orkar jag inte mer och min pappa säger att han kommer kasta ut mig, byta lås på dörren osv.

Jag undrar verkligen vad jag ska göra? Att köpa en lägenhet eller hyra känns som en omöjlighet då jag inte har dom pengarna och studerar samtidigt så skulle aldrig få ihop till hyra + anda utgifter eller få ett lån beviljat för den delen.
Vad har jag för val egentligen? Och kan min pappa verkligen göra så, vad har jag för juridiska rättigheter?
Dina föräldrar har ansvar för dig så länge du studerar har jag för mig.Vilken jävla skitpappa du verkar ha.Googla på nätet och se om det stämmer det jag skrev.Annars får du väl vända dig till soc.och säga att du blivit utslängd.
Citera
2010-07-04, 00:22
Medlem
soc?
Citera
Medlem
Ode-Ns avatar
Han kan väl inte slänga ut dej så länge du går gymnasiet? Har för mej att jag har diskuterat detta med någon nån gång, och att det inte var 18 årsgränsen som spelade roll, utan att du gick i skolan...

Men, jag är absolut inte säker på detta..

Edit: MissFitt73 var visst inne på samma spår
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Vilken jävla skitpappa du verkar ha.
Skitpappan kanske har en riktig skitson?
Citera
Medlem
han har väl rätt (juridiskt sett) att kasta ut dig eftersom du är myndig antar jag
Citera
2010-07-04, 00:23
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Verkar vara en riktig skitfamilj...
Citera
2010-07-04, 00:24
Medlem
Sessilays avatar
Så länge du går på gymnasiet så har dina föräldrar försörjningsansvar fram till och med du är 20 år - om det är ungdomsgymnasiet du går. Hoppar du av gymnasiet och är 18 år eller äldre upphör föräldraansvaret om du börjar igen innan du fyllt 19 återfaller försörjningsansvaret på dina föräldrar.
Visst skulle han kunna kasta ut dig men han är ändå skyldig att se till att du har bostad och mat och övrig försörjning.
Citera
2010-07-04, 00:26
Medlem
FarbrorKjells avatar
Så går det när man är olydig
Citera
2010-07-04, 00:26
Medlem
Bossanova.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomenescio
Vill du verkligen bo med din pappa?
Soffsurfa en stund tills du hittar något eget?

Bor du i en större stad med dyra hyror?
Nej, jag vill verkligen det men har inget annat val då min mamma inte finns med i bilden.

Stockholm med världens dyraste.

Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Han kan väl inte slänga ut dej så länge du går gymnasiet? Har för mej att jag har diskuterat detta med någon nån gång, och att det inte var 18 årsgränsen som spelade roll, utan att du gick i skolan...

Men, jag är absolut inte säker på detta..

Edit: MissFitt73 var visst inne på samma spår
Har också hört det och även använt som argument när vi bråkar men får bara svaret "att han visst kan slänga ut mig när han har tröttnat på mig."

Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
*Dotter. Men ja, jag är inte guds bästa barn men däremot skylls ALLT på mig. Står det en tallrik framme är det jag, allt allt allt är mitt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in