Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Göran Sonnevi, Svante Nordin, Sven-Eric Liedman och Lars Lönnroth borde ha varit självklara kandidater redan under 90-talet och jag förmodar att alla fyra har tillfrågats, men kanske bidrog akademiens skakiga hantering av Rushdieaffären till att de tackade nej.
Jag instämmer med detta, med det förbehållet att även om det svenska kulturlivet är förhållandevis litet, är det ändå såpass stort att det inte kan rymmas i Svenska Akademien. Det kommer alltid att finnas fler dugliga än vad det finns plats i Akademien för, så att säga. Men samtliga fyra är ju mycket bemärkta och dugliga, även om Anders Piltz är min egen käpphäst i det här ämnet. Tyvärr för gammal, men nu fick vi ju en teolog in i Akademien trots allt, i Svenungssons person. Jag vill skryta med att jag i den här tråden för några år sedan spådde att hon eller Ola Sigurdson skulle komma att väljas in, och så blev det några år senare. Annars hade teologen Bengt Hägglund, en av Sveriges främste teologihistoriker, varit ett gott val ifall han hade valts under säg 80- eller 90-talet. Liedman betraktades kanske, som någon skrev ovan, som för radikal. Kul med en marxist i den kanske borgerligaste institutionen var har, annars.

Liedman är ett namn som det känns som att alla unga humanister av idag haft till kurslitteratur. I
Skuggan av framtiden minns jag som en bra bok, likaså
Från Platon till...