2009-03-07, 20:05
Medlem
symmakhoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Någon som vet varför Willy Kyrklund aldrig fick någon plats, borde väl ha varit ett självklart val för x antal år sedan?

Misstänker att man måste vara svensk medborgare, jag tror Kyrklund är finländsk.
Citera
2009-03-07, 20:15
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symmakhos
Misstänker att man måste vara svensk medborgare, jag tror Kyrklund är finländsk.

Nej, han kom ju till Sverige redan 1938 och blev svensk medborgare 1950.

Det här med Horace, hur kommer det sig att den ständige sekreteraren kan hoppa av uppdraget men att ledamöterna sitter kvar på sina platser trots att de inte deltar i arbetet?
Citera
2009-03-07, 20:26
Medlem
symmakhoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Nej, han kom ju till Sverige redan 1938 och blev svensk medborgare 1950.

Det här med Horace, hur kommer det sig att den ständige sekreteraren kan hoppa av uppdraget men att ledamöterna sitter kvar på sina platser trots att de inte deltar i arbetet?

Ledamotskap är väl på livstid, medan Sekreterarskapet växlar (trots att det kallas Ständigt). Engdahl ersatte ju själv Sture Allén, som också sitter kvar som ledamot.

Intressant att höra att Kyrklund bytte medborgarskap, jag trodde inte att han var typen som skulle bry sig om sådant. Men det kanske hade med kriget att göra.

En vän, och Kyrklundkännare, är övertygad om att Kyrklund var nazist i sin ungdom -- och att hela hans författarskap är en sorts skuldmedveten botgöring för detta.
Citera
2009-03-08, 12:17
Medlem
Popkes avatar
Bruno K. Öijer hade väl varit en frisk fläkt i Akademien?
Citera
2009-03-08, 21:26
Medlem
Atems avatar
Lotass är ett utmärkt val. För övrigt finns det ju en första världskriget-koppling mellan Lotass (Den röda himlen) och Peter Englund (Stridens skönhet och sorg).

Såg att Lotass medverkade i senaste numret av Subaltern, tema film.

http://www.hstrom.nu/f/
Citera
2009-03-08, 21:52
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popke
Bruno K. Öijer hade väl varit en frisk fläkt i Akademien?

Han skulle aldrig acceptera.
Citera
2009-03-15, 22:44
Medlem
Dr Scriptums avatar
Kanske är jag populist, men jag skulle inte haft något emot att ha Fredrik Lindström som akademiledamot. Han har trots allt gjort insatser för att väcka en debatt om svensk kultur och språk.
Citera
2009-03-15, 22:49
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
Kanske är jag populist, men jag skulle inte haft något emot att ha Fredrik Lindström som akademiledamot. Han har trots allt gjort insatser för att väcka en debatt om svensk kultur och språk.

Då trumfar jag din folklighet genom att föreslå den här Fredrik Lindström i stället :

http://www.flindstrom.se/

Malte Persson och Daniel Sjölin skulle de kunna plocka in, goda stilister och belästa individer. Bland lite äldre kanske Lars Andersson, Klas Österberg, Stig Larsson?
Citera
2009-03-15, 23:57
Medlem
Dr Scriptums avatar
Länken funkar inte för mig.

Instämmer angående Daniel Sjölin! Han verkar dessutom alltid varit så vansinnigt trevlig. Är möjligen för ung dock. Klas Österberg vore också ett välkommet tillskott, även om jag gärna skulle se en ren intellektuell snarare än en författare.
Citera
2009-03-15, 23:58
Medlem
NoTruces avatar
Menar ni inte Klas Östergren?
Citera
2009-03-16, 07:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Ja, naturligtvis, jag måste ha varit bra disträ när jag kastade ned de raderna.
Länken funkar för mig, den gick till den skidskyttejunior vid namn Fredrik Lindström som fick åka världscup i Vancouver häromdagarna och blev 13:e i sprinten och som i går afton bidrog till att Sverige vann stafetten.
Citera
2009-03-16, 14:09
Medlem
Dr Scriptums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ännu mer pinsamt blev det eftersom jag helt nyligen läst Fantomerna...

Ezzelino: Honom ska vi ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in