Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-20, 17:14
  #493
Medlem
Citat:
som sagt: vi är rörande överens om det. min poäng är att sexarbetsorganisationerna inte kan åberopa ens en rudimentär representativitet och därför inte bör ses som företrädare för "sexarbetares åsikt". Däremot tycker jag att de bör tillmätas betydligt större vikt än alla de "experter" som uttalar sig utan att ha en susning om hur branschen ser ut bortom socialarbetarnas horisont.
Sant.
Citera
2010-09-20, 19:47
  #494
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vi ska inte göra lagen levande, vi ska göra lagen död! Comprende?

Jag knullar även av med politiska syften.

Man kan alltså inte vara otrogen om man inte köper sex?... hmmm...

Lagen är ett missfoster.

Jisses...fan vad du är en dumskalle!
Om du hade varit en politiker och är med att skapar en ny lag och eller att ändra om det,vill du då att jag ska börjar påstår och säga lagen som ett "missfoster"...???
Moraliskt ansvar förutsätter som en fri vilja.

__________________
Senast redigerad av Andgul 2010-09-20 kl. 19:49.
Citera
2010-10-30, 09:42
  #495
Medlem
BlueStars avatar
Kriminologen Ingrid Lander vid Stockholms universitet kritiserar utvärderingen av sexköpslagen i dagens Svenska Dagbladet, då hon menar att man mer eller mindre ignorerat utvecklingen på internet:

Citat:
[...]

Tio år efter att den internationellt uppmärksammade svenska sexköpslagen trädde i kraft utvärderades den i somras. Lagen har varit effektiv var slutsatsen, men en straffskärpning vore önskvärd. Redan då kritiserades utredningen av flera debattörer, bland annat för att man bortsett från sexmarknaden på nätet. Och även bland remissinstanser som haft tills i går på sig att komma med synpunkter finns de som ifrågasätter utgångspunkten.

– Man har tittat på prostitutionsfrågan med samma ögon som alltid och det ger inte en rättvis bild av fenomenet, säger kriminologen Ingrid Lander, en av flera medarbetare på kriminologiska institutionen på Stockholms universitet som deltagit i remissarbetet.

Hon menar att rapporten lämnar frågetecken – sexköp via internet och andra mer svårkontrollerade arenor som till exempel massageklubbar har inte utretts i någon större utsträckning – ändå drar man slutsatser om att denna del av marknaden inte vuxit.

[...]

Kollegan Simon Häggström tror att allt fler köpare numera väljer att sondera terrängen på nätet istället för på gatan – risken att bli upptäckt är mindre.

– Det finns 200-300 annonser ute på nätet en vanlig dag.

[...]

Precis som polisen ser hon en minskning av den synliga prostitutionen på gatan, men ingen förändring av sexhandeln på nätet. Även hon menar att statistiken i många fall blir missvisande eftersom resultatet bygger på vilka resurser som polisen ges.

[...]

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ut...as_5592693.svd

Hon menar vidare att höjda straff heller knappast kommer ha en avskräckande effekt:

Citat:
[...]

Men kriminologen Ingrid Lander tror inte att en straffskärpning kommer att ha en avskräckande effekt.

– Höjer man straffvärdet signalerar det att det här är en viktig fråga. Är det en viktig fråga får polisen mer resurser för att bekämpa den. Men i realiteten finns det ingen forskning som stöder resonemanget att skärpta straff ger mindre brott.

Vad gäller gatuprostitutionen har jag ingen koll då det inte är något som intresserar mig personligen, däremot vet jag ju mycket väl vad som försiggår på vissa massagesalonger, samt hur många annonser som figurerar på nätet, där sådana här tjänster erbjuds.

I sak tror jag hon är inne på rätt spår, och att näthandeln mer eller mindre kommer ta över sexhandeln, i synnerhet bland inhemska prostituerade som bor permanent i Sverige. Det är ju ingen hemlighet att väldigt många gatuprostituerade i Sverige kommer från andra länder, och de lär nog bli den dominerande gruppen bland dem som säljer sex på gatan om den nuvarande utvecklingen fortsätter.
Citera
2010-11-09, 23:32
  #496
Medlem
Här kan ni läsa RFSL:s kritiska remissyttrande mot utredningen av sexköpslagen (snart lär väl styrelsen bytas ut mot en mer politiskt korrekt):

http://www.rfsl.se/?p=4257&aid=11894

Citat:
Anna Skarhed haft till uppgift att just utvärdera tillämpningen av förbudet och de konsekvenser som det fått. RFSL anser dock inte att utredaren levt upp till sitt uppdrag, utan menar att utredningen varken är ”oberoende eller inkluderande”.


Citat:
RFSL efterlyser också möjlighet till stöd till organisationer som organiserar sexarbetare.


Citat:
Det påpekas dessutom att hivpreventiva insatser riktade till köpare av sexuella tjänster har stoppats med hänvisning till lagen och att det är ett starkt argument mot kriminaliserande lagstiftning att skadereducerande insatser försvåras.


(Vilket för övrigt även är FN-organet UNAIDS officiella ståndpunkt).

Citat:
För att komma tillrätta med problem som finns inom prostitution är det nödvändigt att samhället inte låter sig styras av snäva ideologiska perspektiv. Det gäller både i utformningen av lagtexter och i stödjande insatser


Intressant rapport om män som säljer sex till män:

http://www.rfsl.se/halsa/?p=5440

I länken nedan kan ni även se hur kontroversiell och illa omtyckt den svenska sexköpslagen är inom EU, trots att sossekärringen Anna Hedh indirekt försökt smyga in den bakvägen via EU-parlamentet:

http://svt.se/2.22620/1.2228167/utskriftsvanligt_format

Märk även hur missvisande rubriken är i förhållande till innehållet i artikeln. Samma sak på SR och SVT. Verkligen oberoende källor värda att betala höga avgifter för...
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2010-11-10 kl. 00:01.
Citera
2010-11-11, 15:14
  #497
Medlem
Bystskuggas avatar
Kan det inte vara bra om EU bestämmer sig för att sexköp från traffickingoffer skall förbjudas, men inte övriga sexköp, och sedan uppmanar alla medlemsländer inklusive Sverige att anpassa sig till detta?

Nu vet jag iofs inte speciellt mycket om EU och hur maskineriet fungerar.
Citera
2010-11-11, 17:49
  #498
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Kan det inte vara bra om EU bestämmer sig för att sexköp från traffickingoffer skall förbjudas, men inte övriga sexköp, och sedan uppmanar alla medlemsländer inklusive Sverige att anpassa sig till detta?

Nu vet jag iofs inte speciellt mycket om EU och hur maskineriet fungerar.

Om det vore bra är normativt, du tycker det vore bra, de flesta andra inte. Däremot är det inte möjligt för EU att styra den frågan centralt, det är upp till enskilt land.
Citera
2010-11-11, 18:34
  #499
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Kan det inte vara bra om EU bestämmer sig för att sexköp från traffickingoffer skall förbjudas, men inte övriga sexköp, och sedan uppmanar alla medlemsländer inklusive Sverige att anpassa sig till detta?

Nu vet jag iofs inte speciellt mycket om EU och hur maskineriet fungerar.

Jo, det vore som jag ser det en väldigt bra kompromiss. En sådan lag finns redan idag i Finland, och jag skulle välkomna en liknande lag i Sverige, men utredningen föreslog dessvärre inte en sådan modell, av skäl vi redovisat tidigare i tråden. Det är dock inte aktuellt med nuvarande regelverk av den anledning CitySoundtrack anger ovan.
Citera
2010-12-01, 21:49
  #500
Medlem
Även RFSU är kritiska till viss del:

http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politi...08-SOU-201049/

Håller för övrigt helt med dom om att sociala insatser är så mycket bättre än kriminalisering när det rör sexköp och prostitution.
Citera
2010-12-02, 06:06
  #501
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Även RFSU är kritiska till viss del:

http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politi...08-SOU-201049/

Håller för övrigt helt med dom om att sociala insatser är så mycket bättre än kriminalisering när det rör sexköp och prostitution.

Intressant och trevlig läsning! Nå, lagstiftarna kommer dessvärre inte lyssna på det örat utan fortsätta på det inslagna förbudsspåret, men det är inte desto mindre skönt att se att det på sina håll och kanter finns avvikande uppfattningar som uttrycks offentligt i den här frågan, särskilt när det kommer från en förhållandevis respekterad organisation som RFSU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback