Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-30, 09:51
  #1
Medlem
crats avatar
Nu är det så här att efter en flygtur från England träffade jag en tullkvinna från Norge på flyget.
Hon berättade allt möjligt om hur det är i tullen osv. Men hon sa också att som illegal invandrare kan du tjäna snabba cash. Hon sa:

Du skaffar ett pass, en enkelbiljett till Norge. Du kommer fram och blir nekad visa, nu betalar Norska staten en flygbiljett hem plus 10000 kr i kontanter till dig. Bara så att du kan lämna landet och "överleva". Hon berättade att dom hade en turk som var bråkig plus att han skulle bli hemskickad, det var 2 tullmän som eskorterade honom, när dom landat i Turkiet fick mannen 10000 kr i handen och dom sa hej då. När tullmännen väntade i tullkön i hemlandet Norge, så var samma man dom precis eskorterat några meter framför dom. Och samma visa upprepades, hemskickad igen och 10000 kr i handen.

Nu vet jag inte om detta är 100% sanning, men om det nu är det så är det ju sjukt.

Någon som vet mer kring detta?
Citera
2010-06-30, 10:08
  #2
Medlem
Abughosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crat
Nu är det så här att efter en flygtur från England träffade jag en tullkvinna från Norge på flyget.
Hon berättade allt möjligt om hur det är i tullen osv. Men hon sa också att som illegal invandrare kan du tjäna snabba cash. Hon sa:

Du skaffar ett pass, en enkelbiljett till Norge. Du kommer fram och blir nekad visa, nu betalar Norska staten en flygbiljett hem plus 10000 kr i kontanter till dig. Bara så att du kan lämna landet och "överleva". Hon berättade att dom hade en turk som var bråkig plus att han skulle bli hemskickad, det var 2 tullmän som eskorterade honom, när dom landat i Turkiet fick mannen 10000 kr i handen och dom sa hej då. När tullmännen väntade i tullkön i hemlandet Norge, så var samma man dom precis eskorterat några meter framför dom. Och samma visa upprepades, hemskickad igen och 10000 kr i handen.

Nu vet jag inte om detta är 100% sanning, men om det nu är det så är det ju sjukt.

Någon som vet mer kring detta?

Haha vilken jävla Turk tänker jag just nu.
Trodde Turkar var blinda idioter, så var inte fallet..
Citera
2010-06-30, 10:09
  #3
Medlem
Skulle väl gissa på att det inte är helt sant då Norge har slappare invandringspolitik än PK-Sverige, inte ens vi är så pass generösa att de får 10k i glasspengar på vägen hem.
Citera
2010-06-30, 10:17
  #4
Medlem
toizs avatar
Helt lögn och förbannad dikt.
Folk som tvångsavvisas blir tvärtom skyldiga den norska staten pengar för biljetten (som dom iofs aldrig betalar) så dom returneras med en skuld dom inte hade när de kom.

Intressant dock att folk verkar gå på vilka absurda saker som helst bara det handlar om invandrare.
Säger en del om hur absurd politiken är, antar jag.
Citera
2010-06-30, 11:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Skulle väl gissa på att det inte är helt sant då Norge har slappare invandringspolitik än PK-Sverige, inte ens vi är så pass generösa att de får 10k i glasspengar på vägen hem.
Sverige är faktiskt ännu generösare - 30000 kr/person som återvänder frivilligt.

Citat:
Återetableringsstödet riktar sig till personer som har för avsikt att återvända självmant till ett land där det är svårt att återetablera sig på grund av den rådande situationen.
Återetableringsstödet är 30 000 kronor för personer över 18 år och 15 000 kronor för barn under 18 år. En familj kan beviljas högst 75 000 kronor.

http://www.migrationsverket.se/info/1161.html

Citat:
Migrationsverket misstänker att asylsökande utnyttjar systemet för att söka återvändarbidrag. Det är asylsökande från Irak, Afghanistan och Somalia, som kan få stöd för att starta ett nytt liv i hemlandet.
...
I skrivelsen till regeringen står att i ett antal fall ”är det relativt tydligt att utlänningarna inte söker asyl för att få stanna i Sverige utan för att erhålla stöd”. Ett par hundra personer från Irak har under året återkallat sin asylansökan och sedan sökt återetableringsstöd. En person hade varit bara åtta dagar i Sverige.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=2260378
Citera
2010-06-30, 12:25
  #6
Avstängd
iThinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Sverige är faktiskt ännu generösare - 30000 kr/person som återvänder frivilligt.
Jag gråter, mina ögon blöder.

30'000 bara för att de blev nekade? Kan de sen gå till Norge och håva 10'000 till, sen Danmark och bli nekade... då Danmark tänker på rätt sätt i den här frågan. Då kan en ziggisfamilj ta sig till sverige, casha 75'000 och dra hem igen?

För varje dag som går tappar jag tron på Sveriges framtid, skrämmande.
Citera
2010-06-30, 12:42
  #7
Moderator
skunkensunes avatar
Det finns med största sannolikhet ingen som helst sanning i det. Lär dig lite källkritik kära du.
Citera
2010-06-30, 12:51
  #8
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crat
Nu är det så här att efter en flygtur från England träffade jag en tullkvinna från Norge på flyget.
Hon berättade allt möjligt om hur det är i tullen osv. Men hon sa också att som illegal invandrare kan du tjäna snabba cash. Hon sa:

Du skaffar ett pass, en enkelbiljett till Norge. Du kommer fram och blir nekad visa, nu betalar Norska staten en flygbiljett hem plus 10000 kr i kontanter till dig. Bara så att du kan lämna landet och "överleva". Hon berättade att dom hade en turk som var bråkig plus att han skulle bli hemskickad, det var 2 tullmän som eskorterade honom, när dom landat i Turkiet fick mannen 10000 kr i handen och dom sa hej då. När tullmännen väntade i tullkön i hemlandet Norge, så var samma man dom precis eskorterat några meter framför dom. Och samma visa upprepades, hemskickad igen och 10000 kr i handen.

Nu vet jag inte om detta är 100% sanning, men om det nu är det så är det ju sjukt.

Någon som vet mer kring detta?

Nix. Så går det inte till. Ingen får vända på flygplatsen längre. Så var det dock under Bondevik 2 regeringen.
Som det är nu, om du blir nekad att komma in, så blir du skickad till ett Asyl-motag eller helt enkelt utsläptt på gatan med en lapp som talar om att du befinner dig illegalt och måste lämna landet. Blir senare påträffad blir du gripen, satt i förvar och senare hemskickad. Du får inga pengar i handen.
Men, vad jag vet skickas ingen tillbaka samma dag. Men det var så förr, som sagt. Men det är 5-6 år sedan det avskaffades. Några pengar i handen fick man knappast då heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback