Resultat: .
0%
röster
2011-10-03, 11:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Nu är inte jag Laziosupporter, men har haft möjlighet att se den gode herr Klose en del ändå, måste säga att han gett ett grymt intryck. Han utstrålar verkligen pondus och klass på ett sätt som bara klasspelare gör - i alla fall enligt min åsikt. Det märks att han är jävligt fokuserad och proffsig med, inga onödiga utbrott eller energitapp på att klaga på domaren osv.

Känslan är att firma Cissé/Hernanes/Klose fortfarande kan utveckla sitt samarbete en hel del, vilket måste ses som positiva nyheter för Lazio.
Tack för det positiva svaret.
2011-10-03, 11:49
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Varken du eller någon annan har blivit idiotförklarad, jag förstår inte riktigt vad du syftar på här. Jag brukar tvärtom hålla en väldigt låg profil just när det gäller bedömningar av spelare, särskillt negativa omdömen brukar jag vara försiktig med, undantaget enskilda matcher.

De allra flesta spelare i Serie A är ungefär lika bra på att spela fotboll. Ofta fästs det för stor vikt vid spelarköp, att ett lag måste byta ut den & den spelaren mot en annan. Den absolut tyngsta faktorn för om ett lag går bra eller dåligt är ju hur laget fungerar i sitt spel. Sen har storklubbarna möjlighet att i större utsträckning välja spelare vilket gör att tabellen brukar se ungefär likadan ut i slutändan.

Om vi kör ett hypotetiskt scenario:
Hade du valt ut de 20 spelare du tycker är bäst i PL & dragit lott om vilket lag i Serie A de ska spela i under de kommande 5 omgångarna, så tror jag ändå inte att det hade synts sådär märkbart i tabellen att de lag som plötsligt fått en världsstjärna skulle tagit enorma kliv framåt.

För övrigt hade jag egentligen pga tidsbrist tänkt ta en rejäl paus i FB-skrivandet & enbart vara passiv läsare, men helt klart har tråden börjat jävligt bra med många diskussioner åt det filosofiska hållet; tex "Vad är ett bra mittfält?", "Vad är defensiv fotboll?" & "Kontinuitet vs Förstärkningar". Så det är möjligt att jag ändå inte kan låta bli att hoppa in i tråden...

Haha, vem försöker du lura? Du, tidsbrist?!

Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Den där Aronica förstår mig inte på honom, kollar man rent individuellt är han inte i närheten av att vara en toppförsvarare direkt men i Napoli så känns det som om han är sista försvarposten, han är spelaren som får iväg bollen/stoppar anfallen i sista stund och lagmässigt så gör han Napolis försvar fulländat konstigt nog.

Tycker det där är charmen med Napoli, hur rätt halvdana försvarare höjer sig och blir snudd på sagolika i sitt spel. Kolla bara på Cannavaro. Stundtals är han på storebrorsans nivå och det säger inte lite. I en trebackslinje. Mycket ska dock tillskrivas Dossena och Maggio som är helt sanslösa, vilka krigarskallar och vilken löpstyrka. Dom slutar aldrig att springa och tar alltid det där uppoffrande hemjobbet för att sen vara först i anfallen.

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Vafan här skaffar man sig ett hobbylag som jag räknade med att dom skulle ligga relativt högt upp och så har det gått helt galet.
Såg inte matchen senast men såg att Antonsson blev utbytt efter 12minuter Vad hände?

Tur att du även hade personliga skäl för ditt val annars hade du framstått som smått galen att välja Bologna. Laget håller inte helt enkelt, särskilt inte när Di Vaio vägrar att göra mål. Det är egentligen bara Diamanti som ser riktigt bra ut och skapar en hel del. Nu verkar det även som att Bisoli kan få kicken och att antingen De Canio eller Marino tar över. Sistnämnda herre hade ju en magisk sejour i Udinese men fläckade tyvärr ner sitt rykte en del i Parma där det gick åt h-vete.

Angående Juventus - Milan så lyder rubrikerna så här:

Gazzettan (Marchisio en åtta i betyg) - "Turbo Juve!"
Corriere dello Sport - "Juve, lezione al Milan"
Tuttosport - "Immensa JUVE! (Enorma JUVE!)". På hemsidan "Marchissimo" och "InContentabile. "Omättlig", typ.
Senast redigerad av 4522 2011-10-03 kl. 11:55.
2011-10-03, 11:58
Bannlyst
Domaren Rocchi har blivit avstängd i tre matcher till följd av den usla domarinsatsen i Milano. Skönt att man agerar för en gångs skull.
2011-10-03, 12:13
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Domaren Rocchi har blivit avstängd i tre matcher till följd av den usla domarinsatsen i Milano. Skönt att man agerar för en gångs skull.

Jag tycker det är hårt, det står jag för.
Men det är väl bara ett tecken på att Moratti och co ska blidkas.

Ingen ska inbilla mig att straffet hade blivit så om något "mindre" lag hade drabbats.
2011-10-03, 12:23
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522

Tur att du även hade personliga skäl för ditt val annars hade du framstått som smått galen att välja Bologna. Laget håller inte helt enkelt, särskilt inte när Di Vaio vägrar att göra mål. Det är egentligen bara Diamanti som ser riktigt bra ut och skapar en hel del. Nu verkar det även som att Bisoli kan få kicken och att antingen De Canio eller Marino tar över. Sistnämnda herre hade ju en magisk sejour i Udinese men fläckade tyvärr ner sitt rykte en del i Parma där det gick åt h-vete.

Haha i mitt fall när det gäller tippandet av Bologna högt uppe så berodde det förutan dom personliga skälen även enorm okunskap om laget och även okunskap om dom andra lagen. Som hobbytyckare är man ju i stort sett bara informerad av dom stora lagen.
2011-10-03, 14:38
Medlem
TheBunks avatar
Angående diskussionen om elitistisk tråd osv så kan jag bara beklaga att PL-tråden inte håller samma klass. En del av förklaringen till nivåskillnaden är nog att de som fortsätter följa serie A nära, trots att ligan är lite på dekis, tenderar att vara genuint fotbollsintresserade. Dessutom har rimligtvis den här tråden en högre genomsnittsålder vilket borgar för bättre språk, en vilja att diskutera annat än köp-sälj och domarinsatser och framförallt har man en mer gedigen kunskap om fotboll, samhälle, kultur osv. Trådar som handlar om PL, CL, VM och EM befolkas rimligtvis av ett större tvärsnitt av forumbesökare och fotbollstittare, vilket ger effekten att man måste läsa sig igenom mängder av inlägg som är rent blaha, och vad än värre är, blaha med felaktig grammatik och stavfel.

Sen tror jag att ännu en förklaring till att man kan få en lätt känsla av klubben för inbördes beundran är att serie A och Italien har fått utstå så mycket hån senaste åren, och därför håller Calcioälskarna ihop. Vad jag läst i den här tråden så verkar de flesta vilja att alla italienska lag ska gå så bra som möjligt i Europa. Det hittar man knappt öht i PL-tråden, annat än när ett engelskt lag ska möta store satan Barcelona.

Well well, det här vart långt om allt annat än fotboll. Hursomhelst läser jag tråden och uppskattar den verkligen, även om jag inte bidrar så mycket då jag snittar max en italiensk match i veckan. Sen förstår jag att folk kan dra sig lite för att skriva här. Jag gjorde halvt om halvt entré på forumet med att propagera för att Zidane är överskattad och fick ta en hård batalj med 4522 direkt om jag inte minns fel, men sånt är bara kul.

Förövrigt var Mirko lika underbar att skåda igår som Krasic var värdelös. Krasic var nästan som en parodi på sig själv i felaktiga/obefintliga löpningar utan boll och dåliga beslut med boll. Kul att Juve fick betalt för sin fina match, serie A ser verkligen öppen och spännande ut i år. Den gamla damens spelare såg verkligen ut att brinna för uppgiften och glädjen var enorm vid målen. Tror att känslan av en ny vår i Turin med nysatsning och ny arena kan bära riktigt långt, den där känslan av vi mot dom och att vara på väg nånstans. Med tanke på att de tre värsta konkurrenterna har CL som tar kraft så börjar Juve segla upp som favorit till Scudetton i mina ögon.
Senast redigerad av TheBunk 2011-10-03 kl. 14:41.
2011-10-03, 15:08
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ah, det var en härlig match igår kväll, med 100% Uno Kryss Due-känsla. Det var en del frågetecken som skulle rätas ut kring de båda storlagen, och jag tar nog bladet från munnen och påstår att Conte definitivt har något på gång, vilket jag haft på känn sedan i somras. Bitvis såg det ut som gamla "totalfotboll"-Juventus från Del Piero/Nedved-eran, när man bara går in och äger ut motståndaren med auktoritet över hela banan, högt bolltempo och kreativa avslut. Att Conte lyckats få de två nyförvärven Pirlo och Vucinic till nyckelspelare på bara ett par månader är minsann inte dåligt jobbat. Som det såg ut från Juve så utgår jag från att mister allenatore vet något som jag inte vet, så frågan varför man startar matchen utan en riktig striker som t ex Matri på plan lämnas öppen till vidare... nu löste Vucinic & Marchisio saken i alla fall, även om det satt långt inne och innefattade lite tur. Men 100% rättvis seger, och en fläkt från fornstora dagar med de svartvita.

På motsvarande sätt tycker jag nu att man kan med bestämdhet säga att Milan 2011/12 har problem; Pirlo saknas enormt i speluppbyggnaden; Ibra verkar ur form och på uselt humör; Seedorf är bara bra ibland, och Boateng gjorde sin sämsta match hittills. Tror man måste få tillbaka bägge de offensiva brassarna, till att börja med... men problemen slutar inte där. Abbiati har nu gjort minst 2 tavlor redan, och den här sammansvetsade Allegri-prägeln som ledde till 1-0 vinster borta mot Chievo osv förra säsongen, är svår att se. Dessutom tycker jag Emanuelson eller vad han heter är en medioker spelare som nu fått så många chanser att han kan skickas upp på läktaren eller bort på utlån.

- F.G
2011-10-03, 15:11
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Därför att tråden, liksom fotbollen och landet den behandlar, håller hög kvalité.

Där La Liga-tråden består av invandrarungdomar med barcatröjor från Thailand och Premier League-tråden består av svennebananer som tycker att fish'n'chips är Guds gåva till människan och att alla utanför öarna bara vattenkammar sig och filmar så består Serie A-tråden av kunnigt folk som har djupa diskussioner och kan ge anekdoter som förgyller ens dag.

Denna tråd får hemskt gärna behålla sin lite lätt elitistiska hållning.

Stenhårt och helt sant.

- F.G
2011-10-03, 15:32
Medlem
Ferry31s avatar
Jag tycker Seedorf är en av de främsta anledningarna till att det gick som det gick för Milan. Han var definitivt inte bra igår, vilket kostar mycket i dessa matcher. Möta ett heltaggat Juventus på bortaplan, det är ju i sådana matcher Seedorf brukar höja sig, men igår såg jag inte mycket av Seedorfs kreativa och finurliga spel.

Emanuelson är urkass, och en fullständigt onödig spelare i mina ögon. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför Milan köpte honom. Ser inte alls storheten i honom, och han bidrar ju knappast med några vidare insatser. Känns bara som att han är en stoppkloss för laget, men likväl får han chansen gång på gång att göra nya inhopp.
2011-10-03, 15:54
Medlem
zachs avatar
Är ju även så att det man kanske kan kalla elitistiskt även genererar en fantastiskt hög kvalitet på hela tråden. Givetvis är tråden öppen för alla och ska naturligtvis så vara men personligen så känner jag då och då att andra kan ha så fina diskussioner igång så jag helt enkelt känner mig överflödig, och har jag inget att tillföra så känner jag det gagnar alla att jag då hellre kniper. Men tycker inte man ska vara rädd att skriva nåt bara för att man inte har hundra koll på exakt hur stendött det är på Friuli som 4522 eller om man inte skulle vilja byta ut sin fru mot Riva som Brille skulle göra, är tonen rumsren så känns det mesta acceptabelt.
Nu besöker jag endast en promille av sidan men är ju hemskt varierande kvalitet på trådarna och den som är här inne är åtminstone jag väldigt mån om, för sjunker den (och byts ut mot en massa tillintetsägande oneliners fyllda med könsord) så försvinner sannolikt även en del av de skribenter vars inlägg verkligen ger någonting. Och då är det totala förfallet nära. Kvalitetsmässigt på nivå med valfritt forum på svenskafans alltså. Tog föresten en titt på club calcios facebooksida, men fy fan, va första och sista gången.

Menar absolut inte att ta på mig rollen som trådens väktare, lämnar bara min åsikt. Att den alltid är rätt är en annan sak...

Har missat ett par dagar på nätet men läser mig till att många tror Roma är igenom sin mörka tunnel nu. Det kan jag personligen inte se. Får ofta känslan av att allt är förlåtet bara man gör ett par mål, som i fallet Osvaldo, och som i fallet LES Roma.
Men i min värld så är Osvaldo fortfarande en blek Batistuta (tänker inte på målgesten, men givetvis bekräftar den att jag har helt rätt........ ) och den ungefär enda uppenbara skillnaden mellan Atalantamatchen och övriga matcher i övrigt var ju att De Rossi slog en förbannat bra passning till en för en gångs skull central Bojan och ett starkt genombrott av Simplico. Har hela tiden efterlyst rakare och djupare passningar, att man söker avslut snabbare och centralt. Vill man det riktigt mycket kan man argumentera för att samtliga mål gjordes just så, men tror inte LE låg bakom det för är ju inget han hittills har anammat.
Men i övrigt så skapades ju fortfarande för få chanser (Tottis 10 avslut från håll va ju nästan samtliga goda, men dom var från håll) medan Atalantas va väl så farliga. Hemma mot ett mittenlag (det kommer inte sluta bättre än så) så håller inte det. Precis som framförallt nämnde Osvaldo samt Simplicio och (Vivoli!) Heinze. Och för den delen Lobont (undra hur Curci känner det...). Och vad gäller bollinnehavet så stod det på en Romasida att det var fördelat 50-50 och rätt så sent in i matchen så visade grafiken på TVn ett övertag för Roma med 5-6-7 minuter. Mina färgade ögon säger Roma hade boll mest men tror nog att Roma med tiden kommer överlåta det för lite rakare fotboll. Något jag välkomnar.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Jag gjorde halvt om halvt entré på forumet med att propagera för att Zidane är överskattad och fick ta en hård batalj med 4522 direkt om jag inte minns fel, men sånt är bara kul.

Zidane va fotbollsporr. Lite som Ronaldinho. Eller för den delen den Cassano som va i Roma. Fattade aldrig riktigt hur dom kunde utföra alla sina tricks. Ungefär som sånt man ser på cirkus. Vill minnas nån Agnelli såg saken på samma sätt, att den store ZZ snarare hörde hemma på just en cirkus innan dom tog marängernas pengar. Och jag kan faktiskt inte tycka dom gjorde helt fel.
2011-10-03, 16:35
Medlem
Vill också, kanske lite med svansen mellan benen, passa på och lägga en hyllning till den här tråden och skribenterna här, med Vivoli och Brille68 i spetsen. Har ju, för några år sedan, kritiserat vad jag då tyckte var bristen på debatt och olika åsikter. Då kände jag att det var en ryggdunkarklubb och att den som hade mage att ha åsikter som skilde sig från normen fick lära sig att veta hut.

Det kanske fortfarande är så. Men det är FAN så mycket bättre än samtliga andra trådar i fotbollsforumet. Detta är alltid tråden jag läser först, trots att jag har ett relativt svalt intresse för italiensk fotboll. Det säger egentligen allt.

Min tidigare favorittråd, den om la liga, har blivit kidnappad av en bunt sinnesslöa fän och degraderats till en sandlåda utan dess like. Tiden då PG, Villon och andra skrev klassinlägg och höll debattnivån hög och ämnena varierade, är sedan länge förbi. Jag orkar knappt läsa där längre.

Så hatten av till alla här, önskar att också jag hade lika mycket kunskap att dela med mig av!
Senast redigerad av riquelme 2011-10-03 kl. 16:42.
2011-10-03, 16:43
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

På motsvarande sätt tycker jag nu att man kan med bestämdhet säga att Milan 2011/12 har problem; Pirlo saknas enormt i speluppbyggnaden; Ibra verkar ur form och på uselt humör; Seedorf är bara bra ibland, och Boateng gjorde sin sämsta match hittills. Tror man måste få tillbaka bägge de offensiva brassarna, till att börja med... men problemen slutar inte där. Abbiati har nu gjort minst 2 tavlor redan, och den här sammansvetsade Allegri-prägeln som ledde till 1-0 vinster borta mot Chievo osv förra säsongen, är svår att se. Dessutom tycker jag Emanuelson eller vad han heter är en medioker spelare som nu fått så många chanser att han kan skickas upp på läktaren eller bort på utlån.

Japp, en klassisk överkörning var det tal om. Sedan måste harmonin i truppen lyftas fram, hur är det ställt egentligen? Zlatan har stått över ett antal matcher av någon anledning som inte verkar helt klarlagd då han verkar ha spenderat sin rehab med att jaga älg... Sedan är Z i princip "bara" bra när Milan dominerar spelet och har mycket bollinnehav, han är då rakt ingen att luta sig emot i tunga stunder när man har lite boll och annat. Boateng... Ja... :

Abbiati som var så stabil förra säsongen, vad har hänt? Var det förra säsongen som var undantaget?

Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag tycker Seedorf är en av de främsta anledningarna till att det gick som det gick för Milan. Han var definitivt inte bra igår, vilket kostar mycket i dessa matcher. Möta ett heltaggat Juventus på bortaplan, det är ju i sådana matcher Seedorf brukar höja sig, men igår såg jag inte mycket av Seedorfs kreativa och finurliga spel.

Emanuelson är urkass, och en fullständigt onödig spelare i mina ögon. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför Milan köpte honom. Ser inte alls storheten i honom, och han bidrar ju knappast med några vidare insatser. Känns bara som att han är en stoppkloss för laget, men likväl får han chansen gång på gång att göra nya inhopp.

Seedorf var helt borta igår, Juves uppskruvade tempo passade honom väldigt illa och för mig är det en gåta att Aquilani inte fick sista halvtimmen att försöka ändra på matchen. Varför är han annars där om han inte är tänkt som passningsfördelaren på mittfältet? Som trequartista är han inte lyckad nämligen. Även om viss skepsis föreligger gentemot Aquaman får vi inte glömma att han var riktigt bra förra hösten i Juventus och visade prov på att kunna styra ett mittfält någorlunda väl.

Emanuelson kan man skeppa iväg. Bidrar visserligen med nyttig rörlighet men är ju aldrig inblandad i spelet över huvud taget så till vilken nytta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in