Resultat: .
0%
röster
2011-09-01, 18:11
Medlem
Milan

Ut: Strasser/Oddo/Merkel/Jankulovski (slutar)/Sokratis/Pirlo.

In: Boateng (från lån till permanent övergång)/Amelia (från lån till permanent övergång)/Ibrahimovic (från lån till permanent övergång)/Aquilani/Nocerino/Mexes/Taiwo/El Shaarawy.

Kommentar:

Pirlo ut/Aquilani in är en försvagning, Sokratis ut/Mexes in är en förstärkning, Jankulovski ut/Taiwo in är en förstärkning, Strasser ut/El Shaarawy in är en förstärkning.

I övrigt så lyckas man behålla Zlatan, Amelia och Boateng; Nocerino är en bra värvning (speciellt med tanke på att Flamini blir borta ganska länge), och truppen blir inte sämre av att Oddo/Merkel försvinner.

Inter

Ut: Eto'o/Materazzi/Pandev/Mariga.

In: Jonathan/Viviano/Forlan/Poli/Nagatomo (från lån till permanent övergång)/Alvarez/Castaignos/Zarate/Faraoni (uppflyttad från Primavera-laget)/Caldirola (tillbaka från Vitesse)/Muntari (tillbaka från Sunderland).

Kommentar:

Eto'o ut/Forlan in är en försvagning, Materazzi ut/Caldirola in är en försvagning i dagsläget men Caldirola har stora möjligheter att bli bättre än Materazzi, Pandev ut/Zarate in är svårt att bedöma som en förstärkning/försvagning i nuläget, Mariga ut/Poli in är en förstärkning.

I övrigt så har Inter fler alternativ på kanterna med Faraoni/Jonathan, Castaignos/Alvarez ger Inter större bredd och mer snabbhet i offensiven, och Muntari kan säkert avlasta innermittfältarna under säsongen. Viviano hade varit en bra förstärkning, men han är skadad så den värvningen lär inte ha någon inverkan på Inters säsong.

Jag går igenom Fiorentinas och Chievos mercato i morgon.
Senast redigerad av Aliaksandr 2011-09-01 kl. 18:14.
2011-09-01, 18:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aliaksandr
Pandev ut/Zarate in är svårt att bedöma som en förstärkning/försvagning i nuläget

Klockren förstärkning, särskilt om lille Mauro kan lära sig att uppföra sig, vilket möjligen blir fallet när han nu hamnar med ett gäng stora grabbar.

- F.G
2011-09-01, 18:26
Medlem
David.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ser att snillet_1 förstod vart jag var på väg.

Man kan konstatera att fansens två favoriter ännu är med, även om De Rossi inte skrivit på förlängning och att Totti håller på att knuffas ut. Nåväl för dessa två tycker jag att man nu skaffat dugliga ersättare.

Dessutom har man ju ändrat spelsätt nu under den nya tränaren, vilket gör att De Rossi och och framförallt Totti inte lämnar några större hål efter sig. Att spelsättet blir permanent och att de nya friska vindarna kommer att hålla i sig är ju också den nya organisationen en garanti för.

Har man ännu börjat diskutera om man kan byta ut den ganska trista varghonan mot en anfallande, lite häftigare variant? Typ mitt i språnget med öppen käft. Skulle sälja bättre...

Visca Roma!

OK så jag är lite spydig. Roma har gjort en riktigt fin mercato rent fotbollsmässigt, men det är det här med tröja, fans, traditioner, historia...

När det väl kommer till kritan så får man, åtminstone som det är idag, försöka att separera det som händer på planen just där och då, med allt det andra som en klubb innebär. Speciellt i dagens moderna och globala fotboll. Spelarna är någonstans inte mer än just de legoknektar du vill göra dem till, även om det givetvis finns de som bekräftar regeln. Men den redan utdöda skaran blir ju också bara färre till antalet.

Det jag menar är att, så länge spelarna på planen sköter sitt, och agerar på det sätt som klubben som de är anställda under förväntar sig, så anser jag det någonstans vara rätt att människorna som står som stöttepelare bakom klubben i sin tur ska värna om den anrika historien och de långvariga traditionerna. Därmed inte sagt att jag inte är svag för spelare som lyckas med bedriften att göra de båda sakerna samtidigt.

- d
2011-09-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aliaksandr
Milan

Ut: Strasser/Oddo/Merkel/Jankulovski (slutar)/Sokratis/Pirlo.

In: Boateng (från lån till permanent övergång)/Amelia (från lån till permanent övergång)/Ibrahimovic (från lån till permanent övergång)/Aquilani/Nocerino/Mexes/Taiwo/El Shaarawy.

Kommentar:

Pirlo ut/Aquilani in är en försvagning, Sokratis ut/Mexes in är en förstärkning, Jankulovski ut/Taiwo in är en förstärkning, Strasser ut/El Shaarawy in är en förstärkning.

I övrigt så lyckas man behålla Zlatan, Amelia och Boateng; Nocerino är en bra värvning (speciellt med tanke på att Flamini blir borta ganska länge), och truppen blir inte sämre av att Oddo/Merkel försvinner.

Inter

Ut: Eto'o/Materazzi/Pandev/Mariga.

In: Jonathan/Viviano/Forlan/Poli/Nagatomo (från lån till permanent övergång)/Alvarez/Castaignos/Zarate/Faraoni (uppflyttad från Primavera-laget)/Caldirola (tillbaka från Vitesse)/Muntari (tillbaka från Sunderland).

Kommentar:

Eto'o ut/Forlan in är en försvagning, Materazzi ut/Caldirola in är en försvagning i dagsläget men Caldirola har stora möjligheter att bli bättre än Materazzi, Pandev ut/Zarate in är svårt att bedöma som en förstärkning/försvagning i nuläget, Mariga ut/Poli in är en förstärkning.

I övrigt så har Inter fler alternativ på kanterna med Faraoni/Jonathan, Castaignos/Alvarez ger Inter större bredd och mer snabbhet i offensiven, och Muntari kan säkert avlasta innermittfältarna under säsongen. Viviano hade varit en bra förstärkning, men han är skadad så den värvningen lär inte ha någon inverkan på Inters säsong.

Jag går igenom Fiorentinas och Chievos mercato i morgon.

Jag håller med om det mesta men vill göra ett par korta kommentarer:

Milan
Det du skriver stämmer för Serie A, men för CL (som nog är prioriterat) räknas även Cassano, Boateng och van Bommel som förstärkningar.

Inter
Forlan var enligt mig världens bästa spelare 2010. Endast Sneijder, Milito och i mindre mån Villa kunde hota.

Citerar mig själv i tidigare inlägg:
”Forlan stod dessutom för direkt avgörande insatser i Europa League (mål i kvatsfinal mot Valencia, mål i båda semifinalerna mot Liverpool, och två mål i finalen mot Fulham).”

”Han fortsatte i VM genom att göra mål i kvartsfinalen mot Ghana, mot Holland (förlust) och mot Tyskland (förlust). Han levererade i sina viktigaste matcher under året.”

Och även om han inte varit lika dominerande under 2011 så steg han fram i finalen i Copa America med sina två mål. En spelare som alltså växer med uppgiften och har levererat på högsta nivå den senaste tiden.

Finns ingen anledning till att underskatta Forlan.

Håller dessutom med F.G om Zarate.
2011-09-01, 18:45
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinPappaLiknarMig
Ni bundesligarunkare kan ju bara dra från tråden. Vidal är långt ifrån ligans bästa värvning.

Var inte så argsint vi lär av er hela tiden och snart så kanske jag blir lika klok som dig.
2011-09-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Klockren förstärkning, särskilt om lille Mauro kan lära sig att uppföra sig, vilket möjligen blir fallet när han nu hamnar med ett gäng stora grabbar.

- F.G

Jo, båda har hög högstanivå och låg lägstanivå. Om Zarate spelar som han gjorde i bortamatchen mot Catania förra säsongen så har Inter definitivt gjort en förstärkning.
2011-09-01, 18:49
Medlem
snillet_1s avatar
Forlan hade ett mycket fint 2010, men Sneijder var i mina ögon den odiskutabelt bästa spelaren det året. Avgörande insatser i Serie A, CL och slutligen VM där han väl kom efter enbart Müller i poängligan? Men självklart vann Messi, i enlighet med UEFA...
2011-09-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med om det mesta men vill göra ett par korta kommentarer:

Milan
Det du skriver stämmer för Serie A, men för CL (som nog är prioriterat) räknas även Cassano, Boateng och van Bommel som förstärkningar.

Inter
Forlan var enligt mig världens bästa spelare 2010. Endast Sneijder, Milito och i mindre mån Villa kunde hota.

Citerar mig själv i tidigare inlägg:
”Forlan stod dessutom för direkt avgörande insatser i Europa League (mål i kvatsfinal mot Valencia, mål i båda semifinalerna mot Liverpool, och två mål i finalen mot Fulham).”

”Han fortsatte i VM genom att göra mål i kvartsfinalen mot Ghana, mot Holland (förlust) och mot Tyskland (förlust). Han levererade i sina viktigaste matcher under året.”

Och även om han inte varit lika dominerande under 2011 så steg han fram i finalen i Copa America med sina två mål. En spelare som alltså växer med uppgiften och har levererat på högsta nivå den senaste tiden.

Finns ingen anledning till att underskatta Forlan.

Håller dessutom med F.G om Zarate.

Absolut, Milan kommer att vara betydligt starkare i CL jämfört med förra säsongen.

Jag älskar Forlan (enligt mig så var han VM:s bästa spelare), men Eto'o är/var världens bästa anfallare och det finns ingen spelare (bortsett från Rooney/Messi/Ronaldo) som kan ersätta honom fullt ut.
2011-09-01, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

- F.G

Mauro väger 85 nu. Han måste gå ner annars blir det tufft för honom att ens ta en bänkplats i Inter. När han kom på lån till Lazio vägde han 75 eller nåt har jag för mig. Sen la han på sig muskler och gjorde 2 mål för att han blev helt sönderläst. Och nu senaste säsongen gjorde han typ 5 bra matcher. 2 riktigt bra. han satte 9 mål men jag har för mig att 4 var i slutet när Lazio vann stort. Dock har jag inte kollat det och orkar inte kolla det heller så egentligen borde jag hålla käften

Får Inter ner honom i vikt kan han bli jävligt viktig. Men så är Inter-Lazio två olika världar. Nu får han bara massa superstars runt om kring sig.

Känslan jag har är att interisti runt om i världen kommer vara ruggigt ledsna på honom under olika perioder den här säsongen. Men jag hoppas det går bra för honom och att han kan börja bete sig som en lagspelare och får visa upp vad han egentligen kan!

Inlägg om vad jag tycker om Zarate till Inter: Länk
2011-09-01, 19:08
Medlem
sp1rits avatar
Får väl försöka sig på ett tabelltips så man kan skämmas lite i maj då

1. Inter - Sorry Zlatan, dags att inte vinna ligan, nån jävla gång får det vara nog. Anser att man gör en riktigt fin mercato, trots förlusten av lejonet. Verkar som att Moratti tar FPP på riktigt till skillnad från många andra lag. Om nu Gasp överger sin 3-4-3 för att istället spela 4-3-3 som passar truppen ohyggligt mkt bättre.

2. Milan Förstärkt blygsamt, men inte tappat något märkbart heller. Förlusten av Pirlo tror jag inte påverkar Allegris spelsätt så mkt, kan dock bli kännbar i omklädningsrummet då han hade mkt respekt hos det gamla gardet där. Värvningen av Aquilani kan bli mkt fin om han inte går sönder direkt, och om han får spela framför brunkarna på mitten istället för att jaga boll ihop med dem.

3. Juventus Gillar värvningen av Vidal, men man hade Melo säsongen innan som i mitt tycke inte är en mkt sämre spelare (om man nu bortser från hans hjärnsläpp var 3:e match). Pirlo är en fin värvning han också, tror han kan få en nytändning om Conte ger honom förtroende. Viss varning för harmonin i truppen då den är i mitt tycke ligans bredaste ihop med Inters, men inte kommer kunna rotera lika mkt pga det mindre antalet matcher. Förstår inte vad man skall med alla anfallsalternativ till.

4. Napoli Också en bra mercato, att man till slut lyckades knyta till sig Inler från Zebrette tror jag kan vara lite av årets värvning, även om han kostade en hel del. Har behållit stommen i laget, som var giftig och ung från förr, och kryddat med bra spelarvärvningar. Återstår att se hur dem tacklar Cl-spel och liga, samt om tridenten slipper några längre skador. Hoppas också att Lavezzi börjar göra lite mer strutar, då kan det bli riktigt bra.

5 / 6. Här vill jag ha bägge Rom-lagen, vilket av dem det blir som 5a och 6a handlar enligt mig om hur bra ordning LE får på Roma, alternativt hur Lazios nya anfallsbesättning acklimatiserar sig. Känns inte alls bra att Roma missade EL, nu har man en enorm trupp som Zach visade i några inlägg upp. Många nya ansikten som skall anpassas till ett helt nytt spelsystem, och en coach som inte verkar vara rädd för att trampa på tår. Tror det blir en del enmans-shower i Roma, på gott och ont, men det kan säkert räcka åt topp 6 iaf. Sätter Roma före om jag måste.

7. Fiorentina Visst, kanske är lite vågat efter den usla säsongen i fjor, men jag tycker man har gjort en mkt bra mercato. Att man behåller Monty, även om hans motivation kanske inte är på topp, känns bra. Samtidigt har man fått in Cassani, som jag tycker känns som en klockren värvning sett till utgiften och truppbehovet, och Bovo som heller inte lär göra bort sig. Viktigaste "nyförvärvet" här är dock Jovetic, som jag sätter ett utropstecken på. Får Montenegriern hålla sig ur sjukstugan iår, och om Miha spelar honom som S-punta ihop med Gila kommer han vara awesome. Trist att man tappar Frey som känns hacket giftigare än Boruc.

8. Genoa. Har inte följt med så mkt på hamnpiraternas rörelser under sommaren, mer än att Frey har anslutit. Man behöll Palacio till slut trots uppvaktande från Nerazzurri. Vidare kommentarer lämnas åt Fula gubben

9. Får ta Udine här, men de kan lika gärna hamna där Viola ligger nu i min tabell. Man såg bra ut mot Arsenal trots förlust, men sen var ju inte direkt Wengers mannar på topp heller. Di Natale verkar vara stöpt i samma form som Zanetti, men frågan är om han kan leda laget under en lång säsong till. Förlusterna av Sanchez och Inler skulle få alla lag att gråta en skvätt, så jag tror på ett "mellanår".

10. ParmaSkinkorna har tappat en viktig kugge i Dzemaili, och fått in Blasi som inte direkt gjort någon glad i senaste åren. Dock så är ju Parma nytändningarnas borg, och man har fortfarande de 6 garanti-poängen som Giovinco ger när han spelar mot Juve Synd för alla parter att man inte fick behålla Amauri, som lär får spela kort med Laquinta på juves bänk/läktare.

11. Palermo Här är det nog bra att man bommar EL. Alldeles för mkt tongivande spelare som stuckit, om inte firma Hernandez-miccoli med support av Illcic gör en ny "napoli", och Zampa slutar sparka tränare som om de vore fotbollar så blir det nog inget europaspel nästa år. Gillar dock att man tog in Silvestri från Catania.

12. Cagliari - Vem skall göra målen?
13. Cesena
14. Catania
15. Chievo
16. Bologna
17: Siena
18: Lecce
19: Atalanta
20: Novara

Fegt att tippa 3 nykomlingar i botten, jag vet
2011-09-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David.
När det väl kommer till kritan så får man, åtminstone som det är idag, försöka att separera det som händer på planen just där och då, med allt det andra som en klubb innebär. Speciellt i dagens moderna och globala fotboll. Spelarna är någonstans inte mer än just de legoknektar du vill göra dem till, även om det givetvis finns de som bekräftar regeln. Men den redan utdöda skaran blir ju också bara färre till antalet.

Det jag menar är att, så länge spelarna på planen sköter sitt, och agerar på det sätt som klubben som de är anställda under förväntar sig, så anser jag det någonstans vara rätt att människorna som står som stöttepelare bakom klubben i sin tur ska värna om den anrika historien och de långvariga traditionerna. Därmed inte sagt att jag inte är svag för spelare som lyckas med bedriften att göra de båda sakerna samtidigt.

- d

Jag håller med dig, men eftersom jag alltid haft ett gott öga till Roma så vill jag inte att den känslan ska försvinna.

Och att handla stort för amerikanska dollar, där man hela tiden snackar om Barcelona och tiki taka, vilket styrks av att de anställer Enrique och i viss mån anpassar organisationen efter Barcelona-modell. Samtidigt som man försöker trycka ner och förnedra Totti gör att min känsla för laget håller på att försvinna.

Det handlar inte om resultat eller att ledningen är dålig, eller att de nya spelarna är otrevliga eller kassa. Jag tror, som jag nämnt tidigare, att Roma har goda möjligheter att uppnå fina sportsliga resultat. Men det handlar om min känsla för klubben. En fin klubb med historia, där man nu vill förändra allt. Jag som är en konservativ jävel tycker inte om det.

Jag skulle ha föredragit om de startat i andra änden. Gjort klart med De Rossi, spelat så att man utnyttjar Tottis styrkor. Skaffat en tränare med känsla för klubben (finns ett antal stora namn). Dvs först fått med sig kärnan av fansen, och sedan börjat köpa spelare och föryngra. Med respekt för tröjan, fansen och historien. Och inte minst Totti…
2011-09-01, 19:19
Medlem
zachs avatar
Ibland känner jag mig som osynlig, kanske alla råkat pilla in igorera-zach-knappen...

Viviani, Caprari, De Rossi, Greco, Totti, Okaka, Rosi, Curci, Verre. Alla är fostrade i klubben och två av dem är de största spelarna i klubben. Och de två förstnämnda kommer absolut och defintivt gå en ljus framtid till mötes i klubben.

Vilken klubb matchar det?

Vi har urholkats sen förra året, men fortfarande har vi egna legendarer som Conti, Tancredi, Tempestilli och De Rossi Sr i klubben. Och Elena Turra vad fan hon nu gör. Vi har tom gamle Roma-presidenten Dino Violas son kvar i klubben – 20 år efter faderns sorti!
Och vi har Cufre. Tommasi, Delvecchio, Falcao, Aldair. Vi har fler spelare än jag orkar nämna som på ett eller annat sätt inte släppt klubben helt och heller aldrig kommer göra det.

Säg mig, vilken klubb kan matcha det?

Roma bildades för att rucka på fotbollskartan. Vi har en historik som obekväma. Dagens Roma är stöpt i samma form. Amerikansk ägande eller inte.

Kom igen, vilka andra har sån tydlig profil?

Fattar faktiskt inte vart problemet ligger, hur Roma kan ha gått och blivit allas hackkyckling. Blir man det per automatik för att man har utländska ägare? (som om det skulle va sämre än ex de calciopoli-dömda!) Eller är det en ny tränare som sticker i ögonen? (Säg mini-Barca och jag frågar er varför ingen sa nåt om Mancini-light om Miha. Eller mini-Svennis om Mancini. Eller...) Hade Roma köpt färdiga spelare för dyra pengar, då hade vi kapats för det, men nu har vi blivit ett köplag för att vi – till skillnad från ex Genoa och Palermo – köper unga, utvecklingsbara spelare som förstärker och inte bara breddar.

I en tid då calcions nutid och fan i mig framtid med är kolsvart så borde nya grepp uppmuntras. Som Romas. Ni andra har traskat på i samma spår hela tiden och vi ser vart det lett oss. Tränas ni inte av Gasp, så är det Delio Rossi eller Guidolin. Fullmatad med synism i Coversiano, så det kvittar egentligen vem av dem ni har. I mångt och mycket same shit. Och snart har ni haft dem allihop utan att ni egentligen tänkt på det.
Men att få nån Zemansk galning a la Luis Enrique och en "president" som stavas Baldini - det vore ju för jävligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in