Resultat: .
0%
röster
2011-05-16, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hmm vet inte hur bra koll du har men Foggia blev älskade av alla som följer calcio under början av 1990-talet. Zeman kom och körde med 4-3-3, hård press och fullt jävla ös. Första säsongen hade man bra spelare av hyfsad kvalitet, men dessa fick man sedan ersätta med yngre spelare. Zeman, Sportchefen Pavone och ägaren Casillo var starka personligheter som tillsammans skapade magi.

Foggia spelade fyra säsonger i Serie A, då ligan var i särklass bäst i världen. De var innovativa och underhållande.

Trion splittrades och Foggia sjönk in i glömskan. Men nu är de alla tillbaka i Foggia igen, och om man ser på tabellen så försöker de återigen att göra något annorlunda. I särklass flest mål, både framåt och bakåt. Publiken har naturligtvis också ökat. Jag ser gärna att de lyckas, även om det nödvändigtvis inte behöver betyda att de klättrar i seriesystemet.

Och du kan såklart hitta skit om de inblandade. Det är calcio . Finns bara en gråskala när det gäller moral...
Cool story bro Låter ju jävligt roligt (hade ingen aning om detta innan)

Enda jag vet om Foggia är att dom i vintras gjorde något jävligt osportsligt gjorde mål när deras spelare låg "skadad", motståndarlaget rullar ut bollen till inkast -> foggia gör mål dirr istället
ett slagsmål bryter ut direkt och polis knallar in på plan.
2011-05-16, 23:14
Medlem
Baccalieris avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article13036293.ab

vad tror ni insatta om det här?
2011-05-16, 23:15
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Är det någon som vet vad dom håller på med i Varese? Säsongen 2007/2008 slutade dom 11 i Serie C2! Kan vara på väg mot tre raka uppflyttningar, detta samtidigt som deras primaveralag håller absolut högsta klass. Antonio Rosati verkar ha blivit president just 2008, har det något med det måntro?

Deras trupp ser ju inte så stark ut vid en första anblick. Dom har tidigare Laziospelaren Correa, som jag fortfarande inte vet om han är briljant eller totalt värdelös. Alemao har tydligen tillhört Udinese och Claiton var en jättetalang för 10 år sedan, annars... nja.

Deras arena känns väl inte sådär top-notch kanske. Tydligen får man inte använda alla sektioner på arenan, den tar som mest dryga 8 000. Dom sägs dock slå på sport och har föreslagit en ny arena som ska ta 10 000...

http://euro.stades.ch/Varese-56_500x375.JPG

Ja, denne Alemao har en rätt stökig historia. Dels var det problem att signa honom när det väl begav sig men sedan när det gick vägen så prisade alla Udinese för deras landande av brassen. Det är inte den första brassen som kallats "den nya Kaká" men så var det i alla fall och Udinese snodde honom mitt framför ögonen på Real Madrid och Mijatovic som vill ha honom istället för Robinho. Respekt. Men sen då? Inte en jävla aning. Rossitto som är tränare för Udineses primavera sa att han höll riktigt bra kvalitet och att han lobbade in honom hos Marino samtidigt som Battocchio (den enda som "debuterat" i Serie A än så länge), Martinez och Youssou. Det här var dock någon gång under 2010, minns inte exakt vilket datum.

Citat:
Ursprungligen postat av Baccalieri
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle13036293.ab

Det händer bara inte.
Senast redigerad av 4522 2011-05-16 kl. 23:21.
2011-05-16, 23:20
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baccalieri
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article13036293.ab

Max böter, tror inte det blir poängavdrag alls.
2011-05-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laas
Cool story bro Låter ju jävligt roligt (hade ingen aning om detta innan)

Enda jag vet om Foggia är att dom i vintras gjorde något jävligt osportsligt gjorde mål när deras spelare låg "skadad", motståndarlaget rullar ut bollen till inkast -> foggia gör mål dirr istället
ett slagsmål bryter ut direkt och polis knallar in på plan.
Ja det var som fan. Jag var dåligt uppdaterad på vad som hänt Zemans Foggia under säsongen. Svårt att följa Lega Pro från Sverige

Men det såg inte bra ut på youtube. Verkar som att Foggias nigerianska anfallare missförstod situationen. Men hade Gela-spelarna inte betett sig som apor och börjat slåss direkt, så hade det kanske kunnat lösas snyggare?. Polis fick fan ingripa.

Zemans kommentar efteråt: "Abbiamo sbagliato, non si fa"
http://bari.repubblica.it/sport/2011/02/27/news/lega_pro-12978721/

Bohemen Zeman är en skön "sanningsägare" som gjort sig omöjlig inom calcio. Han har anklagat hela systemet för att vara genomkorrupt av politik och pengar. Han uppfattar det som att han har alla storklubbar, FIGC och domare mot sig. Vilket har gjort att han också har en stor del av fansen och media mot sig. I Foggia har han däremot full uppbackning

Och Foggia är sedan länge den enda klubb som Cagliari har vänskapsband till. Foggias bästa målskytt för säsongen, Marco Sau, är en Cagliari-produkt.
2011-05-17, 10:56
Medlem
4522s avatar
Säsongen och den här tråden lider mot sitt slut, snart 500 sidor och 215 000 visningar senare så har det sannerligen blivit en hel del dyngspridning uppblandat med lika många klassinlägg. Därför är det väl dags att sammanfatta spektaklet snart, har Fula Gubben (eller någon annan kreativ själ..) tänkt ut några sköna "Årets-kategorier" som han kan dela med sig av efter kommande helg? Vore trevligt.

En annan går ju bara och håller tummarna för att Milan fortfarande är bakis och slitna efter sitt firande. Lotito hoppas på den raka motsatsen och att dom ska "utföra en hedersvärd avslutning" på säsongen. Fan heller. Då blir det ruskigt nervöst trots att vi haft rätt bra statistik på Zlatan och kompani dom senaste matcherna.
Senast redigerad av 4522 2011-05-17 kl. 11:02.
2011-05-17, 12:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Säsongen och den här tråden lider mot sitt slut, snart 500 sidor och 215 000 visningar senare så har det sannerligen blivit en hel del dyngspridning uppblandat med lika många klassinlägg. Därför är det väl dags att sammanfatta spektaklet snart, har Fula Gubben (eller någon annan kreativ själ..) tänkt ut några sköna "Årets-kategorier" som han kan dela med sig av efter kommande helg? Vore trevligt.

En annan går ju bara och håller tummarna för att Milan fortfarande är bakis och slitna efter sitt firande. Lotito hoppas på den raka motsatsen och att dom ska "utföra en hedersvärd avslutning" på säsongen. Fan heller. Då blir det ruskigt nervöst trots att vi haft rätt bra statistik på Zlatan och kompani dom senaste matcherna.

Mjo, jag hade en lång och inspirerad lista på gång med "Årets...", men då var det fortfarande många omgångar kvar, och nu har jag glömt bort nästan allt på den. Men man skulle väl kunna rassla ihop själva kategorierna, så kan folk posta förslag + kommentar. Inga list-trådar, som det heter på FB...

Återkommer.

Fan vad ni neggar Kaka, får det att låta som om han vore Edgar Davids eller något. Han är 29 år gammal och var världens bäste spelare för endast 4 år sedan. Det kan finnas mycket kvar att hämta där, även om han aldrig borde ha lämnat Milan. Att utgår från att hans karriär är över är en knepig, depressiv inställning. Däremot kan jag hålla med om att man inte ska betala några fantasi-summor för honom.

Pure unadulterated genius
http://www.youtube.com/watch?v=OPUJxYPGAF0

- F.G
2011-05-17, 12:56
Medlem
xdrs avatar
Då säsongen börjar lida mot sitt slut är det för min del tid att tacka skribenterna i denna tråd för en av dom bästa trådarna på flashback.
Jag har varken kunnat deltaga eller läsa i den utsträckningen jag har velat, "nästa år då jävlar".

Beroende på social och tv situation så hoppas jag även kunna bidra till nästa års tråd, vilken jag hoppas håller minst lika hög klass.

Även jag funderar på att skaffa mig ett hobbylag i calcio nästa år, då detta året av calcio har övertygat mig om att mina fördomar mot ligan var högst fel.

Ett hobby-lag är såklart en fruktansvärt bra anledning att spendera lördag och söndagar drickandes för gott vin och äta för god mat.

Så vad jag eftersöker är ett lag i ett relativt sett vegitariskt distrikt med gott vin!
2011-05-17, 13:35
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Så vad jag eftersöker är ett lag i ett relativt sett vegitariskt distrikt med gott vin!
Är det mat du är ute efter är det väl Bologna eller Parma du bör hålla på. Parma hölls ju under storhetstiden under vingarna av mejerijätten Parmalat, bara det liksom. Fast vegetariskt vete fan...

Hyfsade vindistrikt finns det väl lite överallt i Italien, men här är jag inte den kännare jag borde vara.
2011-05-17, 15:10
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vi börjar väl med de klassiska kategorierna, för ordningens skull:

Årets guldmedaljör: Milan
Årets capocannoniere: Antonio Di Natale, Udinese
Årets Serie A-frisyr: Sirigu, Palermo / Luca Toni, Juventus (delat)

Sedan blir det mer subjektivt!

Årets superfiaskolag: Sampdoria
Kommentar överflödig.
Årets coach: Allegri, Milan
Tajt kategori i en serie med många habila tränare och inga stora legendarer, men Allegri får nog de flestas röst. Milan hade inget mäktigt ångvältslag, utan Allegri fick plocka ihop vad han kunde, och nyckeln till guldet kan ha varit hans förmåga att motivera de äldre spelarna till grinta och lojalitet. Milan vägrade vika ned sig, vägrade nöja sig med oavgjort, vägrade att sluta spela i 70:e minuten som italienska lag annars gärna gör. Särskilt under hösten var det denna förmåga + Ibrahimovic som höll laget uppe.
Årets kult-coach: alltid många kandidater, men min röst går till Mazzarri i Napoli. På bild ser han timid och nästan lite intellektuell ut, nere i tekniska zonen är han rena Joe Pesci.
Årets galnaste president: många att välja på, jag lämnar walk over och låter de som vet mer uttala sig
Årets fiasko-värvning: Veloso, Genoa. Var tänkt som regista i Preziosis senaste Genoa-vision, visade sig vara långsam, oinspirerad och skadebenägen. Bra tillslag på liggande boll, höll jag på att säga, men då dyker straffmissen tidigare i vår genast upp på skärmen. Gjorde inte en enda bra match, och försvinner nog hem till Portugal inom kort.
Årets scen #1: Mazzarri river sönder taktiklappen i frenetisk desperation. Sedan vann Napoli matchen! Nämligen...
Årets match: Napoli-Lazio 4-3. Samma helg spelades även årets näst bästa match, dvs Milans uppvisning modell 1994, eller åtminstone 2007, när man vackert rullade bort Inter med 3-0.
Årets ni skulle spela i Serie B utan mig: Marco Di Vaio, Bologna. Under hösten var Di Vaio så viktig för laget att tränaren gick ut och beskrev detta som ett problem. Ingen typ av utspel man hör så ofta, åtminstone inte i Allsvenskan...
Årets argentinare: Lavezzi. Napolis viktigaste spelare IMO. Kör alltid med gasen i botten, oavsett hur resten av laget spelar, och kan göra saker i högsta fart som är närmast unika. Enormt hjärta, enorm talang. Lite hjärnsläpp ibland, men det är calcio det med.
Årets brasse: Hernanes. Försvann ibland under matcherna, klev sedan tillbaka in i handlingen och gjorde rent magiska saker. Ingen renodlad joga bonito-kille, utan en modern mittfältare med spelförståelse och kyla. Obegripligt att han var kvar i Brasilien så länge.
Årets scen #2: Del Neris fullständigt döda zombie-blick in i kameran efter ännu en Juventus-förlust med tapp i slutet... vilken match var det?
Årets how to lose friends and alienate people: Krasic. Underskattad spelare enligt somliga, t ex mig, men hans förmåga att anpassa sig till Serie A var inget som imponerade direkt.
Årets hemvändare: Rosina, Cesena. Kom in från iskylan på bänken i Ryssland och sprang omkring som en nackad kyckling och dirigerade sin nya klubbkompisar, gjorde ett slumpmål som han firade som värsta Inzaghi, och har sedan dess inte setts till.
Årets kom hem till Italien: Giuseppe Rossi, Villarreal. Italienare ska spela i Serie A, inte i gula ubåtslag i Spanien.
Årets stjärna & ungdomsidol: Cavani. A star is born!
Årets hjärnsläpp vid mogen ålder: De Rossi, som vanligt. Av någon anledning diskuteras detta sällan, men det finns inte många spelare på De Rossis nivå som har så fruktansvärt dåligt omdöme och dålig impulskontroll. Utvisningar för rå-fula saker, ofta vid helt fel tillfälle.
Årets besvikelse och sämsta lagmoral: Palermos vår-säsong
Årets grinta går före talang: Lecces salvezza. Laget såg ut att göra sina olycksbröder Bari sällskap nedåt, men på det mest envetna och gnetiga sätt så knaprade man i sig 1 poäng här och 1 poäng där, och ibland t o m 3 poäng. I matcherna där det behövdes, som derbyt mot Bari, så gjorde Lecce det som krävdes. Rispetto.
Årets mest färglösa: Fiorentina. Bortsett från storklubbarna har man seriens dyraste lag. Det enda som någon orkat säga om Viola 2010/11 är att de startade säsongen uselt och att Mihajlovic borde få sparken. Sedan kammade man till sig lite grann, klättrade upp på mittenplats, och försvann ut i en kompakt tystnad. T o m Genoa väckte större intresse än Fiorentina, efter tränarbyte, Luca Toni-gurgel, och en match som fick Ranieri sparkad.
Årets deppigaste: Ranieris sorti. Var det hans dröm att träna Roma? Det gick åt skogen, och Ranieris sorgsna ögon hängde nere vid hakan mot slutet.
Årets trend: den tillnådertagna tränaren. Ett lag går dåligt, tränaren får sparken. En ersättare kommer in, det går lika dåligt eller sämre. Efter några matcher tas den gamle tränaren till nåder igen. Har hänt i minst 4 elitklubbar om jag räknat rätt. Mindre vanligt i andra toppligor.

Invändningar och alternativa förslag uppskattas. Mer kommer...

- F.G
2011-05-17, 15:21
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Årets scen #1: Mazzarri river sönder taktiklappen i frenetisk desperation. Sedan vann Napoli matchen! Nämligen...
Årets match: Napoli-Lazio 4-3. Samma helg spelades även årets näst bästa match, dvs Milans uppvisning modell 1994, eller åtminstone 2007, när man vackert rullade bort Inter med 3-0.

- F.G
Seriens kulmen. Det ögonblicket, den matchen och hela den omgången. Efter det har det hela känts mer eller mindre som en bakfylla.

I övrigt måste väl Palombos tårfyllda ursäkt kvalificera sig som Årets scen #3.
2011-05-17, 15:22
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Jag skulle rekommendera något av de sicilianska lagen, Palermo och Catania, i så fall. Systemet har gott om vin från Sicilien och flera sicilianska rätter är vegetariska, som t ex caponata. Äter du fisk och skaldjur så är ett siciliansk lag ett ännu mer givet val.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in