Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Beror på hur långt tillbaka i tiden vi ska gå? Jag vill minnas att en mittfältsräv vid namn Niclas Nylén varit i Italien och härjat. Jag minns honom enbart för att han senare hoppade på "guldruschen" till Kina som Pelle Blohm startade. Det var under guldåren då Malmö FF-spelare rankades riktigt högt, dom hade väl en en helt sjuk streak med flera SM-guld där på sent 80-tal. Just nu har vi även Robert Buqaj som tillhör Albinoleffe men är utlånad till Halmstad, är det va?
Jaså, det var Niclas Nylén som var i Cosenza (jag kollade upp det nu), jag hade för mig att det var Jonas Axeldal som var där men han var tydligen i Foggia. Blandade ihop de två sydklubbarna, bägge låg i Serie B & både Nylén & Axeldal spelade med MFF. Nylén flackade runt ett tag på 90-talets andra hälft. Det var ju inte riktigt under MFF:s guldår utan Nylén hade varit med om en hel del kräftgångsår med de gråa MFF-årgångarna på 90-talet.
Axeldal gjorde riktigt bra ifrån sig i Foggias spelarbuss. Han räddade laget från en fruktansvärd olycka. Det kan ha varit på väg från en bortamatch. De flesta sov i bussen, Axeldal satt längst fram. Plötsligt märker han att bussen beter sig konstigt, chaffören hade däckat av någon anledning, Axeldal rusade fram & tog tag i ratten & hindrade bussen från att köra av vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraper
Flera och flera...MFF tog SM-guld 86 och 88.
En klassisk (för mig iaf) svensk-i-Italien-historia är Kalle Corneliusson (fostrad i Masthuggets BK) som spelade för Salernitana i Serie B och blev utlånad till Napoli, som då låg i Serie C. Egentligen hade Napoli "tagit bort" nr. 10 eftersom ingen förtjänade att bära Maradonas nummer, men i Serie C var man tvingat att mönstra en laguppställning med nr. 1 - 11 (som det borde vara överallt enligt mig). Så det hände några att Kalle jävla Corneliusson sprang ut på Sao Poalo i "Maradonas tröja".
Jag antar att de flesta här är bekanta med storyn men men...
Har för mig att jag brännde av den storyn om Napolis "numero 10" i något av mina första inlägg på FB men den tål ju att dras både två, tre & tjugo gånger.
MFF vann väl serien någon eller några gånger men torskade när man körde den där slutspelsvarianten som man hade några år? Så dom var ganska dominerande då även om det bara blev två guld.
För övrigt skulle inte Joe Jordan ha käkat upp Gattuso. Alltså, gamla Tipsextra var inte Joe Frazier vs Muhammed Ali direkt. Jag tycker mig se en tendens till att gärna överdriva det där. Han skulle säkert knockat både Corneliusson, Axeldal & Nylén men knappast Gattuso.