Resultat: .
0%
röster
2010-12-02, 14:33
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kanske är det ännu enklare för oss som följer calcio på avstånd att bli konservativa puritaner. Se passionen genom ett romantiskt skimmer. Jag vet inte. 4522 har levt med calcio i Italien nyligen, och vet kanske bättre? Fast samtidigt så var det före La Tessera.

Man åderlåter calcio genom att hindra bortafansen. Minskar motsättningar och känslan av att calcio är jävligt viktigt. Sneglar på den spanska föreställningen som föredöme.

Kanske är det Foggia som ska rädda calcio. En tränare med en vision, och spelare, fans och klubbledning som sluter upp bakom den. Inga stora pengar inblandade. Man ska kanske hoppas att de inte klättrar i seriesystemet.

Det är ännu bara i sin början, kanske kommer utvecklingen att ändra riktning? Kanske vänjer man sig? Vafan ska man göra, mer än att med en dåres envishet koncentrera sig på tunnelseende och se fram emot nästa match.

Serie A är jämnare och kvaliteten högre än på länge. Känslan av kniven mot strupen samt/eller stora möjligheter tror jag infinner sig i de allra flesta klubbarna just nu. Det blir ännu en fantastisk omgång som inleds redan i morgon.

Debatten kring La Tessera tenderar att bli rätt onyanserad. Jag är den första att understryka hur vedervärdig lagen är, hur det förtrycker supportrarna och flirtar med en rättsstat som ingen vill leva i. Men det hela känns mer som en verklighetsflykt när det kommer till diskussionen kring dalande publiksiffror. För faktum är att kurvorna alltid är välfyllda, det är långsidorna och marginalsupportrarna som stannar hemma. Dom som på intet sätt påverkas av supporterkortet. Så första steget borde vara att locka tillbaka "marginalpubliken" och det senare att få dom att spendera mer i anknytning till match. Där har vi nöten som måste knäckas.
2010-12-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Debatten kring La Tessera tenderar att bli rätt onyanserad. Jag är den första att understryka hur vedervärdig lagen är, hur det förtrycker supportrarna och flirtar med en rättsstat som ingen vill leva i. Men det hela känns mer som en verklighetsflykt när det kommer till diskussionen kring dalande publiksiffror. För faktum är att kurvorna alltid är välfyllda, det är långsidorna och marginalsupportrarna som stannar hemma. Dom som på intet sätt påverkas av supporterkortet. Så första steget borde vara att locka tillbaka "marginalpubliken" och det senare att få dom att spendera mer i anknytning till match. Där har vi nöten som måste knäckas.

Men jag vill uppleva den ständiga känslan av nödläge, hat, kärlek, hån, förtvivlan, hopp, hets, banderoller, sånger, bengaler, tifo... Utan känslor blir calcio nästan som vanlig fotboll.

Matcherna denna omgång som ska spelas utan bortafans:
http://www.legaseriea.it/it/sala-stampa/archivio-dettaglio/-/news/LE_DECISIONI_DEL_CASMS/248644
Svårt att motivera enligt mig, och då är det ändå färre matcher än det varit tidigare.

Men du har en poäng i att diskussionen lätt blir anal och gnällig.

Jag ser fram emot Cagliaris match i Florens. Fiorentina har massor av spelare på skadelistan, men samtidigt så imponerar de med sin bredd. T ex så är Montolivo skadad, medan Zanetti (betyg 6 av La Gazzetta)och Marchionni (7) gjorde fint ifrån sig då Reggina besegrades i Coppa Italia, men ingen av dessa tre kommer att vara med i startelvan enligt La Gazzetta.
http://www.gazzetta.it/Calcio/prob_form/
2010-12-02, 19:05
Medlem
Citat:
Matcherna denna omgång som ska spelas utan bortafans:
http://www.legaseriea.it/it/sala-stampa/archivio-dettaglio/-/news/LE_DECISIONI_DEL_CASMS/248644
Svårt att motivera enligt mig, och då är det ändå färre matcher än det varit tidigare.

gammal artikel? Lazio-Inter väntar storpublik.
Senast redigerad av ssl 2010-12-02 kl. 19:13.
2010-12-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
gammal artikel? Lazio-Inter väntar storpublik.

Det förväntas kanske en stor, men välkammad publik utan hånfulla banderoller eller elaka sånger och där framförallt samtliga hejar på Lazio.
http://www.sportmediaset.mediaset.it/news/2010/11/25/6381974.shtml
http://www.fusirosanero.it/newsdet.asp?id=86468

Detta visar tydligt hur sjukt systemet är. Trots att det råder vänskap mellan klubbarnas fans så kan CASMS godtyckligt säga att det är en riskmatch, och på så sätt förbjuda interisti att se matchen på plats. Kanske bara för att markera? Visa vem som bestämmer.
Senast redigerad av Brille68 2010-12-02 kl. 19:55.
2010-12-02, 19:58
Medlem
Citat:
Det förväntas kanske en stor, men välkammad publik utan hånfulla banderoller eller elaka sånger som samtliga hejar på Lazio.

Detta visar tydligt hur sjukt systemet är. Trots att det råder vänskap mellan klubbarnas fans så kan CASMS godtyckligt säga att det är en riskmatch, och på så sätt förbjuda interisti att se matchen på plats. Kanske bara för att markera? Visa vem som bestämmer.

Hm okej. Inte läst nånting om detta tidigare. Bara om att inga från regionen Lazio får gå på Juventus-Lazio 12 dec.

det väntas ungefär 45-50.000 till Lazio-Inter. Helt okej om samtliga är Laziali.
2010-12-02, 20:55
Medlem
Sia-Inters avatar
Citat:
Det förväntas kanske en stor, men välkammad publik utan hånfulla banderoller eller elaka sånger och där framförallt samtliga hejar på Lazio.

Jag hade fått för mig att hela grejen med Tesseran var att dessa typer av "högriskmatcher" utan supportrar inte skulle finnas mer ... Ett jävla skämt
2010-12-03, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sia-Inter
Jag hade fått för mig att hela grejen med Tesseran var att dessa typer av "högriskmatcher" utan supportrar inte skulle finnas mer ... Ett jävla skämt

Visst, det var tanken. Men först ska de kuvas och tämjas.

De italienska lagen skämde ut sig i Europa denna veckan. Många undrar om det är inställning eller kapacitet som brister, jag tror att det är en kombination av båda. Lagen är inte tillräckligt bra för att lunka hem segrar. Skillnaden är inte så stor mellan klubblag. Utan vilja, och känslan av nödläge vinner man inte.

Stor match i kväll, där Inters svagheter visar sig i form av att Materazzi och Pandev väntas starta. Men mittfältet ser starkt ut, frågan är om det räcker. Jag tror att de får med sig minst en poäng, troligen tre.
2010-12-03, 13:59
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Visst, det var tanken. Men först ska de kuvas och tämjas.

De italienska lagen skämde ut sig i Europa denna veckan. Många undrar om det är inställning eller kapacitet som brister, jag tror att det är en kombination av båda. Lagen är inte tillräckligt bra för att lunka hem segrar. Skillnaden är inte så stor mellan klubblag. Utan vilja, och känslan av nödläge vinner man inte.

Det var en märklig upplevelse att se TV4:s hjärntrust sitta och gå igenom Europa League-omgången sent igår, och se samtliga italienska lag göra bort sig. För ett lag som Juventus kan jag möjligen tänka mig att EL-bucklan känns blaha, och inget som kan "göra" en säsong, men för Napoli, Palermo och Sampdoria är det svårförståeligt -- att vinna EL är ingen orimlighet för de två förstnämnda, och med tanke på klubbarnas ganska magra trofé-samling så borde det smälla högt. Nu har man spelat bort 1 av 3 chanser man hade till att vinna något, på ren nonchalans. Märkligt.

Tror Inter får det svårt på bortaplan mot ett Lazio som ännu inte visat några större svackor. 2-1 säger vi väl... garanterat fel, men 2-1.

- F.G
2010-12-03, 18:39
Medlem
Citat:
Stor match i kväll, där Inters svagheter visar sig i form av att Materazzi och Pandev väntas starta. Men mittfältet ser starkt ut, frågan är om det räcker. Jag tror att de får med sig minst en poäng, troligen tre.

Jojo, det tror de flesta antar jag. Men Lazio e starka hemma och kommer höja sig mot Inter. 50.000 besökare och inga Interisti eftersom dom är portade. Olimpia flyger tre varv innan matchen, sen får Inter det jobbigt.
2010-12-03, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Jojo, det tror de flesta antar jag. Men Lazio e starka hemma och kommer höja sig mot Inter. 50.000 besökare och inga Interisti eftersom dom är portade. Olimpia flyger tre varv innan matchen, sen får Inter det jobbigt.

Sen tar någon en sniper och skjuter ner den satans örnen
2010-12-03, 19:40
Medlem
Villons avatar
Oj helvete är det Seriematch ikväll? Man blir ju inte klok på de här sändningstiderna.

Men vad bra. Upplägget På Spåret + Lazio - Inter + en flaska vin är jag helt klart beredd att skriva under på efter en psykiskt ansträngande dag av meningslöst men tidskrävande plugg.
2010-12-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
Sen tar någon en sniper och skjuter ner den satans örnen

Förstår att ni är lite avudsjuka eftersom hur hade det sett ut om ni hade haft en rabiessmittad hund springades runt Olimpico innan era matcher?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in