Resultat: .
0%
röster
2010-11-06, 10:15
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
38 timmar kvar. Vad tror ni här om derbyt? Resultatet vågar jag inte tippa men att det blir rött kort åt nåt håll är givet. Plus att Olimpia biter ihjäl minst en romanista.

Olimpia får inte flyga.
2010-11-06, 10:38
Medlem
Två profiler från förr

Tyvärr skulle tydligen Hellas Veronas scudetto från 1985 dras upp ännu en gång i tråden. En ganska ball grej var dock att Verona & Napoli hade samma målvakt vid sina första ligasegrar. Den specielle Claudio Garella måste räknas som historisk då han varit med om att föra två klubbar till sensationella scudetto. Han anses kanske inte vara bland de bästa målvakterna i historien då han hade en mycket udda stil & körde gärna med fotparader. Det var tom så att en fotparad kallades "Garella-räddning". Maradona säger i sin biografi att han sade till Garella att det var okej så länge han inte lämnade returer och det ska han heller inte ha gjort.

I senaste hemmamatchen mötte Verona den närliggande småklubben Virtus Bassano. 1-1, bortalaget kvitterade i slutminuterna. En titt på laguppställningarna & en gammal bekanting dök upp. Argentinaren Christian La Grotteria lirar med Virtus Bassano. När jag delade bostad med en från Palermo i början av 2000-talet var La Grotteria stor publikfavorit på Renzo Barbera i Serie B. Vi uppfattade då La Grotteria som en riktigt stor stjärna. Han vann interna skytteligan & jag var övertygad om att han skulle bli stor i Serie A. Riktigt så blev det inte, med facit i hand var det nog bara den där säsongen som han var riktigt bra. Efter en karriär med Padova & SPAL (förvisso rätt stora klubbar) så harvar han nu, 36 år gammal, med blåbärslaget Virtus Bassano.
2010-11-06, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Håller med om att han tjatar, Zamparini lär ju vara skapligt less då han tidigare har gått ut och sagt att han inte vill ha spelare i Palermo som inte vill spela för klubben.

Zamparini är ju inte särskilt känd för sitt stora tålamod. Fan dessa presidenter är större divor än spelarna. Finns det ingen bok som endast tar upp dessa galningar? Hade varit en fantastisk bok.

Till skillnad mot Zamparini, så gillar jag ägare med lokal förankring. Kan inte vara kul för t ex Bologna-anhängare att ägaren Porcedda är stor Cagliari-fan.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Två profiler från förr...
Älskar dina anekdoter.
2010-11-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Är Pastore utvecklingsstörd?

http://www.football-italia.net/nov05r.html
"It would be a dream to play with him at Barcelona, a much bigger team than Palermo. It's what I want."

Det är ju inte en gång. Han tjatar ju för fan.

När Marchetti gick ut och fiskade efter Arsenal, så blev det omedelbara svaret att han bänkades. Nej, fel. Han bänkades inte utan han sitter bland åskådarna. Jag tycker faktiskt att det är rimligt även om det skadar klubben ekonomiskt.

En annan sak då presidenternas ego såras. Typ Cassano -gate. Då är det presidenterna som sätter sig före klubben, lika mycket som att spelaren är en idiot.

Spelarna får galet mycket pengar, och fansens kärlek. Man skulle kunna tro att det skulle kunna skapa en viss lojalitet.

Det är jävligt respektlöst och allmänt ohyfsat. Det borde finnas reglerat i kontraktet att sånt där snack inte får förekomma.
Tycker det är jävligt vanligt bland sydamerikanska spelare. Påminner om en vis Jimenez i Lazio för några år sen. Han var så pass uppsnackad att han började tro på sin egen hype. Har inte hört ett ord om honom på flera år. Pastore är förvisso en bra mycket bättre spelare men jag får ändå liknande vibbar.
2010-11-06, 13:43
Medlem
4522s avatar
Citat:
Zamparini är ju inte särskilt känd för sitt stora tålamod. Fan dessa presidenter är större divor än spelarna. Finns det ingen bok som endast tar upp dessa galningar? Hade varit en fantastisk bok.

Till skillnad mot Zamparini, så gillar jag ägare med lokal förankring. Kan inte vara kul för t ex Bologna-anhängare att ägaren Porcedda är stor Cagliari-fan.

Älskar dina anekdoter.

Lokal och lokal förankring. Zamparini är ju född och uppvuxen i Udine, som alla andra stora affärsmän och människor inom fotbollsvärlden. Han har kvar en gård där uppe och det var där som han såg det märkliga UFO-mönstret i sina fält förra säsongen. Nu känner jag att uppsnacket inför morgondagen börjat på allvar ...
2010-11-06, 14:04
Medlem
Fula Gubbens avatar
Två matcher att klara av idag, även om det inte är några kioskvältare.

Finns det något som talar för att Brescia har en chans mot Inter? Fasar för ännu en blåsvart match med 1-0 i 40:e minuten och sedan låskolv hela andra halvlek.
2010-11-06, 14:34
Bannlyst
Bara o värma upp inför imorgon

http://www.youtube.com/watch?v=PLhGqp9GA7Q

Roma vinner 3-1 Vucinic hattrick och bombar Musleras bäver huvud
2010-11-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Lokal och lokal förankring. Zamparini är ju född och uppvuxen i Udine, som alla andra stora affärsmän och människor inom fotbollsvärlden. Han har kvar en gård där uppe och det var där som han såg det märkliga UFO-mönstret i sina fält förra säsongen. Nu känner jag att uppsnacket inför morgondagen börjat på allvar ...

Udinese är ett lag som är lätt att gilla. Spelare som Zico, Bierhoff och nu Di Natale. Lyckats etablera sig i Serie A sedan 1995. Dessutom säger alla som varit i staden att den är vacker och invånarna trevliga.

Men nog med trevligheter...

Själv föredrar jag söderns kaos och rebeller.

Och visst är det märkligt att Udineses framgångar lyser med sin frånvaro:
http://it.wikipedia.org/wiki/Albo_d%27oro_del_campionato_italiano_di_calcio#Scu detti_per_squadra

Fast det är klart man har ett rekord. Man är det lag med flest säsonger i Serie A (40), som aldrig vunnit lo Scudetto eller Coppa Italia.

PS mattips för att komma i stämning. Casu Marzu med filuferro. För män med hår på bröstet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Finns det något som talar för att Brescia har en chans mot Inter?
Nej.
2010-11-06, 16:47
Medlem
4522s avatar
Citat:
Udinese är ett lag som är lätt att gilla. Spelare som Zico, Bierhoff och nu Di Natale. Lyckats etablera sig i Serie A sedan 1995. Dessutom säger alla som varit i staden att den är vacker och invånarna trevliga.

Men nog med trevligheter...

Själv föredrar jag söderns kaos och rebeller.

Och visst är det märkligt att Udineses framgångar lyser med sin frånvaro:
http://it.wikipedia.org/wiki/Albo_d%27oro_del_campionato_italiano_di_calcio#Scu detti_per_squadra

Fast det är klart man har ett rekord. Man är det lag med flest säsonger i Serie A (40), som aldrig vunnit lo Scudetto eller Coppa Italia.

PS mattips för att komma i stämning. Casu Marzu med filuferro. För män med hår på bröstet.

Nej.

Nåväl, nåväl. Udinese är faktiskt historiska eftersom dom vann den första inhemska titeln det någonsin spelats om, problemet är bara att FIGC inte erkänner den då en annan organisation stod för upplägget. Annars har man varit nära några gånger. Dom har som bäst kommit på andraplats säsongen 54/55 när Milan vann med en skaplig trupp.

Det året vann Gunnar Nordahl skytteligan och Udineses bästa målskytt var också en svensk vid namn Arne Selmosson. Det var säsongen då han var färsk från Jönköping, sedan gick han till Lazio och därefter Roma. En rätt skön anekdot är att han är den enda spelaren som nätat både för Roma och Lazio i ett Rom-derbyt.

Sedan har vi ju säsongen 97/98 när Bierhoff frälste laget, vann skytteligan med 27 mål och skickade upp oss på en tredjeplats. Det var tider det, Zaccheroni på bänken, Bertotto (som senare skulle komma att locka Candela till Udinese) i mittlåset, danska skallarna Jörgensen och Helveg tillsammans med Giannichedda på mitten och Bierhoff samt Amoroso som bombers. Grande!

Och då har jag inte ens nämnt Europa-spelet med en kvartsfinal i UEFA-cupen, en seger i Intertoto samma år som Västra Frölunda var ute och krigade samt en sejour i Champions League så sent som säsongen 2005/2006 när Iaquinta ledde laget med bland annat ett hattrick mot Panathinaikos.

Man skulle kunna skriva böcker i det här ämnet men när allting summeras så är den krassa sanningen att vi aldrig vunnit lo scudetto. Fast det är ändå skönt att ha några framgångar man inte behöver läsa om i historieböckerna för att hitta ...
Senast redigerad av 4522 2010-11-06 kl. 17:06.
2010-11-06, 17:24
Medlem
Citat:
Nåväl, nåväl. Udinese är faktiskt historiska eftersom dom vann den första inhemska titeln det någonsin spelats om, problemet är bara att FIGC inte erkänner den då en annan organisation stod för upplägget. Annars har man varit nära några gånger. Dom har som bäst kommit på andraplats säsongen 54/55 när Milan vann med en skaplig trupp.

Det året vann Gunnar Nordahl skytteligan och Udineses bästa målskytt var också en svensk vid namn Arne Selmosson. Det var säsongen då han var färsk från Jönköping, sedan gick han till Lazio och därefter Roma. En rätt skön anekdot är att han är den enda spelaren som nätat både för Roma och Lazio i ett Rom-derbyt.
Det är här jag ska komma med en av mina patenterade, gråtmilda (smått patetiska) hyllningar till Gigi Riva och lo Scudetto...

Citat:
Sedan har vi ju säsongen 97/98 när Bierhoff frälste laget, vann skytteligan med 27 mål och skickade upp oss på en tredjeplats. Det var tider det, Zaccheroni på bänken, Bertotto (som senare skulle komma att locka Candela till Udinese) i mittlåset, danska skallarna Jörgensen och Helveg tillsammans med Giannichedda på mitten och Bierhoff samt Amoroso som bombers. Grande!

Och då har jag inte ens nämnt Europa-spelet med en kvartsfinal i UEFA-cupen, en seger i Intertoto samma år som Västra Frölunda var ute och krigade samt en sejour i Champions League så sent som säsongen 2005/2006 när Iaquinta ledde laget med bland annat ett hattrick mot Panathinaikos.
Och här ska jag beskriva hur Cagliari besegrade Juventus både hemma och borta i kvartsfinalen i UEFA-cupen 1994, för att sedan besegras sammanlagt av Inter i semifinalen efter att ha vunnit den första matchen på Sardinien...

Kanske borde jag förklara vem Enzo Francescoli är, beskriva David Suazos storhet och kanske nämna att det fanns en italienare som hette Gianfranco Zola som var duktig på fotboll.

Citat:
Man skulle kunna skriva böcker i det här ämnet men när allting summeras så är den krassa sanningen att vi aldrig vunnit lo scudetto. Fast det är ändå skönt att ha några framgångar man inte behöver läsa om i historieböckerna för att hitta ...

Om man hade varit elak kunde man påpeka att det hade blivit en väldigt kort bok... Men jag hade nog köpt den.

Edit: Som ett litet tillägg så kan jag ju påpeka att du behöver inte läsa historieböcker för att påminnas om Cagliaris Scudetto. Det räcker med att läsa mina inlägg, där jag råkar nämna det med jämna mellanrum.
Senast redigerad av Brille68 2010-11-06 kl. 17:36.
2010-11-06, 18:21
Medlem
Citat:
Olimpia får inte flyga.
Bara bättre det. När alla Romanistas blickar åt skyn så smyger han på dem på marken och gnager av kroppspulsådern.
Senast redigerad av Martinao 2010-11-06 kl. 18:35.
2010-11-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinao
Bara bättre det. När alla Romanistas blickar åt skyn så smyger han på dem på marken och gnager av kroppspulsådern.

*Hon

sen så kommer hon finnas på plats på Olimpico.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in