Resultat: .
0%
röster
2014-03-23, 15:33
Medlem
Stivalis avatar
Jag älskar de risiga arenorna i Parma & Palermo vars form & karaktär ger ligalunken ett ansikte. Det är dock såklart skillnad mellan olika typer av sunkighet. Mellan intimt charmig i det nergångna förfallet & storskaligt, kyligt, trist. Handlar både om läktarnas form & publikens möjlighet att recensera varje spelares insats. Curva-kulturen i Italien är märklig. Varför står de som bryr sig mest på sämst platser?

Jag gillar de flesta arenor men Friuli i Udine är fan sämst. Jag hade länge målat upp en bild från de gamla minnena av att Ruben Sosa (då i Lazio) sparkade upp sin viktiga straff i publiken då Uruguay spelade 0-0 mot Spanien i VM-90 i Udine. Han sköt ju över, men när jag senare kollat bilderna inser jag hur jävla långt bort publiken är.

Med flera arenor (de flesta?) håller jag med Qhz att gammalt är skönt. Friuli är dock inte skön. Inte Olimpico heller.

Sedan sabbas ju hela den här känslan som Qhz vill åt av de fruktansvärda blinkande reklamskyltarna. Det är kanske den enskilda punkt jag hatar mest med dagens fotboll. Ett konstant jävla blinkande runt hela jävla planen. Det är tom två våningar med skyltar. Inom loppet av 10 sekunder har långsidan bytt färg fyra gånger. Igår i Veronas regn var det helt bisarrt. Hela TV-rutan fylls av blinkandet. Det är inte bollen som blir ögonens naturliga fokus. För mig räcker det nu.

Med "skön sunkighet" kontra "trist sunkighet" kan man jämföra tex en nerlagd gammal bilverkstad under en järnvägsbro med ett dassigt köpcentra med gigantiska skyltar omgivet av jätteytor av P-platser. Det ena ger det här charmiga, intima, bakgårdsrisiga medan det andra är storskaligt & opersonligt.
2014-03-23, 21:47
Medlem
zachs avatar
Kan köpa att man kan tycka Tardini, La Favorita, Flaminio och en rad andra är charmiga, men kan verkligen ingenstans tycka att löparbanor hör hemma på den här nivån. Ex Empolis hemmaborg (www.worldstadiums.com/stadium_pictures/europe/italy/toscana/empoli_castellani.shtml), där man satt på en stor jävla betongtrappa till läkare, där själva "trappstegen" som utgjorde själva läktaren var högre än underbenen så alla vi som satt där liksom satt och dinglade med fötterna i luften. Kallt åt arslet var det också. Och delade läktarsektioner, typ som fristående tårtbitar. Arkitekten måste rökt på satan när han ritade skiten.

viwil002,

http://www.sodaliziolazio.com/wp-content/uploads/2010/07/ultimo-stadio.jpg

Längst till vänster i bilden så skymtas lite hyreshus, som är en del av en jävla massa hyreshus som inte syns. Dold av skogsdungen så döljs en väg samt pendeltåget du åker till och från Olimpico. På högra sidan ser du en motorväg som utanför bildens nederkant går ihop med förstnämnda vägen. I bildens överkant så är det en rund byggnad, vilket är en sporthall som nu när jag tänker på det vettefan vem som använder (Virtus spelar ute i EUR). Ser dock ut att finnas mer fri mark kring arenan än vad man upplever, men tycker precis som du egentligen, men som jag fattat det går inte problemen är övervinna.
Är dock väl värd ett besök. Framförallt om du släpps in, vilket inte alls är omöjligt.

För er som missat arenan - här har ni italiens förmodligen bästa, bilderna är hämtade från derbyt som spelades där när Olimpico rustades inför VM -90:

http://www.asromaultras.org/romalazio8990xx.jpg
http://www.panoramio.com/photo/3013156
2014-03-23, 23:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
... men kan verkligen ingenstans tycka att löparbanor hör hemma på den här nivån.

Löparbanor är skit. Det enda positiva är att vissa arenor fått en vacker rundad form, kanske pga löparbanorna. Den där bågat runda formen, som i tjurfäktning, skulle dock kunna åstadkommas ändå, typ som Bordeauxs fantastiska gamla stadio (som är förklarad byggnadsminne).

Från långsidan är dock löparbanor inget större problem för publiken. Det jävliga är ju att dom sätter dubbla rader med blinkande skyltar pga platsen. Från TV:n blir det en fruktansvärd blinkande kaskad. Ser ut som två våningar & tar upp halva rutan.

Citat:
http://www.panoramio.com/photo/3013156

Det är otroligt att se en sådan här bild där banderollen är större än alla reklamskyltarna tillsammans & ingen av dem blinkar.

Dock så hade dom nog inte 11 bandiere.

Men väl Ruben Sosa, Amarildo & Paolo Di Canio i anfallet! Sosa & brassen Amarildo bästa målgörare i laget på 8 mål var.

Pedro Troglio, Gabriele Pin & Andrea Icardi på mittfält. Pin, Serie A:s fulaste namn? Kanske. Det enda namn på tre bokstäver som kan låta coolt är väl då Hassan Sas? Icardi får väl tills vidare anses som den "riktige" Icardi. Argentinaren Troglio spelade sedan VM-final på Olimpico.

Backar? Ingen nämnd ingen glömd. Jo, Angelo Gregucci nämner jag eftersom min kompis hade honom som sån där plastgubbe, typ en decimeter hög.
2014-03-24, 13:29
Medlem
Om jag förstår det rätt så får Cellino inte köpa Leeds.

Oligark, korrumperad thailändare, diverse araber osv in absurdum - men inte Cellino.

Han får väl ta sin lyxyacht till den vackra ön och puttra vidare i sin Fiat.
2014-03-24, 15:25
Medlem
Calogeros avatar
Tja, vi verkar alla vara överens om Olimpicos dekadens.

Två dagar kvar nu...

-----------------------

Jag säger inte att Seedorf skall sparkas, det känns väldigt ovärdigt, men samtidigt var jag tveksam till holländaren som tränare i Milan redan från första början.

Läste nyss det här. Om inte Prandelli blir tillgänglig så säger jag kör. En tränare med välbehövlig erfarenhet som vet hur man vinner.

http://www.fotbollskanalen.se/italien/mancini-oppnar-upp-for-milanjobb/
2014-03-24, 17:48
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Håller ofta med dig brille, och skulle älska att övertygas av alla bortförklaringar, men jag gör det nicht.

Vi kan snacka om millimetrar hit och dit och jag kan för mitt liv inte förlikas med tanken att de bästa i italien kan ha det tufft mot mittenlag från ex spanien och england men trenden är övertydlig - serie a håller inte måttet. Nån enstaka match ja, men inte i längden.

Hade italien varit i närhet av italien från förr så hade gala och fck varit en simpel transportsträcka. För avbytarna. Oavsett snödjup på planen. Och lazio hade kunnat spelat med lotito på samtliga platser och ändå fixat det mot vad-dom-nu-hette. Unt så vidare.

Men nu är det anno 2014. Juve leder serien med nästan 2 tusen poäng. Och med lite god vilja så ser vi dom som huvudfavoriter till den där turneringen bara en handfull av dom där lagen som inte är bland dom bästa tar på allvar.

Sträcker ut hakan och påstår det fan va bättre förr.

Håller helt med dig din rödgula fähund!
Tänk att visheten alltid kommer från Rom...

Finns faktiskt inga ursäkter för Italiens tillkortakommanden. Spanien ångar på och innehar två av världens största klubbar och övriga Europalag går alltid långt; samtidigt håller Spanien på att gå i konken.
Italien har väl sina ekonomiska problem men har en mycket bättre situation än Spanien. Detta tillsammans med världens vackraste fotbollstradition gör att undanflykter kan dra åt h-e.
Italien ska vara en topp-3-liga; alltid ha många lag i slutspelet och ett eller två av topplagen ska gå till semi eller final.
2014-03-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Håller helt med dig din rödgula fähund!
Tänk att visheten alltid kommer från Rom...

Finns faktiskt inga ursäkter för Italiens tillkortakommanden. Spanien ångar på och innehar två av världens största klubbar och övriga Europalag går alltid långt; samtidigt håller Spanien på att gå i konken.
Italien har väl sina ekonomiska problem men har en mycket bättre situation än Spanien. Detta tillsammans med världens vackraste fotbollstradition gör att undanflykter kan dra åt h-e.
Italien ska vara en topp-3-liga; alltid ha många lag i slutspelet och ett eller två av topplagen ska gå till semi eller final.

Jag tror inte att det finns någon som försvarar Juventus insats i CL. Möjligen försöker man finna förklaringar.

Vi hade en diskussion på the Boss födelsedag, dvs 2013-09-23, dvs efter att Juventus spelat oavgjort mot Köpenhamn:
Citat:
Om jag säger:
CL-vinnare Juventus
SA-vinnare Napoli

Vad säger ni då?
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Juventus är favoriter till guldet. Även om de även siktar på CL. Även Napoli har ambitioner i CL…

Juventus har en tuff öppning, om de klarar den så kommer deras resa att bli lättare.

Men det blir tufft. Och spännande. Kampen om lo Scudetto kan säkert gå ut över satsningen i CL. Och?

Första omgången:
2013-09-17 (tror det var under pågående match):
Citat:

På tal om inställning. Vafan håller Juve på med?

2013-09-18:
Citat:
Helt godkänd calciovecka än så länge ute i Europa.

Enda smolket i bägaren är väl Juves kryss men det är ju inget som kommer betyda något i längden.
...

Andra omgången:
2013-10-03:
Citat:
Jaha, säg den lycka som varar...

Efter förra veckans ideliga segrar (och ett kryss) så får man nu se förlust och kryss där vinst borde vara på sin plats.

Fattas väl bara att Lazio och Viola åker på däng imorrn...

Hittade inget av mig, tror jag var bortrest.

Tredje omgången:
2013-10-24:
Citat:
Jaha, Juventus åkte på en till förlust...

Blir det Europa League för den gamla damen i vår?
Nog för att en helitaliensk hatfinal mellan Viola och Juve vore trevligt, men ser hellre att fler italienare är kvar i högsta turneringen.
Citat:

Juventus svek för tredje omgången i rad... Visst straff mot sig, Vidal fick ingen och Chiellini fick ett osedvanligt billigt rött. Men nog borde man få åtminstone en poäng borta mot Real Madrid även om man spelar halva matchen med en man mindre? Besvikelse.

De kan ha trollat bort sig helt i onödan. Alla andra lag levererar, även om Lazio har svårt att trycka in den utan Klose.

Fjärde omgången:
2013-11-05:
Citat:
...

Juventus fortfarande utan seger. Fyra matcher. Vaffanculo.

Underhållande match. Men individuella misstag. Caceres…

Nu krävs seger hemma mot danskarna och sedan får man se vad som krävs mot turkarna. Jävla onödigt att sätta sig i situationen, med tanke på vilket lag man har…

2013-11-06:
Citat:
Juventus sist i gruppen. Kommer ihåg ett lag 2010 som låg 3a i svår grupp, tog sig vidare med sent mål i Moskva. Stod som segrare i Madrid.

Jag tycker att vi har tämligen raka kommentarer rakt igenom. Och det hade nog alla andra också.

Försök att finna förklaringar, men knappast ursäkter. Tror att vi är ganska bra representanter för tråden i stort. Tar inte med de två sista omgångarna eftersom åsikterna blir allt mer strömlinjeformade.

Får gärna komplettera, för jag letade inte efter några djupare analyser utan endast de direkta kommentarerna efter varje spelad omgång. valde att inte lägga tid på det, men det kan säkert finnas bättre inlägg som speglade tiden.
Senast redigerad av Brille68 2014-03-24 kl. 20:34.
2014-03-24, 21:13
Medlem
Jag håller såklart med om att de italienska lagen borde prestera bättre.

Men Serie A står sig ganska starkt. Alldeles oavsett vad europaspelet visat. Milano-lagen har underpresterat, men kommer att komma tillbaka. Och flera lag har byggt upp under tiden, främst Roma, Napoli och Fiorentina. Man har fan rundat kröken!

Jag ser behandlingen av ultras som ett betydligt större problem. En kultur som kämpat i motvind, men som jag också tror har rundat kröken. Jag hoppas att de går mot ljusare tider, även om jag inte är fullständigt övertygad.

https://www.youtube.com/watch?v=BnRsaHXHznQ
2014-03-24, 22:04
Medlem
JayGatsbys avatar
Haha, bra hittar där Brille68!
Ja är det något vi har så är det väl någon form av optimism. Som AIKare känner jag igen mig i devisen "nästa år då jävlar!". Det har faktiskt börjat resultera i något för AIK; kanske kan det börja göra det för Serie A? Tecknen finns onekligen där som du nämner.

Låt oss nu hoppas att Juve tar hem detta och att Gli Azurri går långt i VM i sommar!
2014-03-24, 22:19
Medlem
Del Fabro fyller 19 år.
http://www.cagliaricalcio.net/news/15780/buon-compleanno-dario-.html

En talang nästan i klass med backkollegan Murru.

Och med dem spelar Landslagsmässiga Astori och Pisano. Den gode Pisano är en underskattad hjälte. 208 matcher i A-laget. Född i Cagliari och aldrig spelat för något annat lag.

Sedan de rutinerade Conti, ja jag räknar fan han som sard!, och Cossu. På topp Sau.

Ska spelare utifrån ta plats ska det fan vara kvalitet och inställning. Ibarbo, Astori, Ekdal & co. Tidigare även såklart Nainggolan.

http://galleria.castedduonline.it/medias/20/uid_143b75b0284.640.0.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=tSchBLRJYn8
2014-03-24, 22:29
Medlem
Citat:
Haha, bra hittar där Brille68!
Ja är det något vi har så är det väl någon form av optimism. Som AIKare känner jag igen mig i devisen "nästa år då jävlar!". Det har faktiskt börjat resultera i något för AIK; kanske kan det börja göra det för Serie A? Tecknen finns onekligen där som du nämner.

Låt oss nu hoppas att Juve tar hem detta och att Gli Azurri går långt i VM i sommar!

Precis så!

Som 70-talist uppväxt på Malmö Stadion så tar jag en titel som ah vaddå då, det är ju normalt. Men eftersom jag samtidigt håller på Cagliari så hyllar jag varje liten framgång. Förväntningarna och förhoppningarna pendlar...

Problemet med Gli Azzurri är att det är gamlingarna som imponerar. Buffon och Pirlo, tillsammans med De Rossi... Folk vill ha med Totti och Cassano. Kanske tom Luca Toni.

Balotelli & co skulle nu imponera så in i helvete, och bidra till den bredd som skulle skänka guld till gli Azzurri. Men...

Jag fasthåller dock att gli Azzurri är en skön outsider, som aldrig bör underskattas, och att Serie A är på ständig uppgång sedan crescendot 2006/2007.
2014-03-25, 11:04
Medlem
Någon som vet vad musiken heter till Nordahls Amarcord? Riktigt bra musik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in